O piata de maximum 1,6 milioane de clienti
Trecerea la televiziunea digitala terestra reprezinta o oportunitate pentru operatorii retelelor mobile de a-si extinde portofoliul de servicii, avand in vedere ca au deja infrastructura dezvoltata care nu necesita decat upgrade, sustine presedintele ANCOM, Catalin Marinescu. O parte a operatorilor spun ca analizeaza cu atentie oportunitatea. Batalia se da teoretic pe un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza in prezent programele TV cu antena analogica terestra. Pe de alta parte, in functie de pachetul de programe oferit, DVB-T ar putea deveni atractiv pentru abonatii operatorilor.
Desi pana acum interesul pentru part­i­ciparea la licitatia pentru primele do­ua multiplexuri nu si l-a manifestat de­cat Societatea Nationala de Radio­co­mu­­nicatii (SNR), si, conform MCSI, SNR-urile din Austria si Franta, trecerea de la te­le­vi­ziunea analogica la cea digitala terestra reprezinta o oportunitate si pen­tru mobilisti, potrivit lui Catalin Mari­nescu, presedintele ANCOM. „Operatorii de mobil au infrastructura care le faci­liteaza participarea la acest proces“, a declarat pentru „Financiarul“ Catalin Marinescu. Potrivit ANCOM, operatorii mobili au deja site-uri, iar structura retelei pentru televiziune digitala terestra este apro­piata de cea de telefonie mobila. Vor fi insa necesare investitii in echipamentele de transmisie, alternativa fiind asocierea cu broadcasterii. Investitii de 50 mil. euro
SNR a facut deja un calcul al investitiilor de care ar avea nevoie pentru a putea transmite primele doua multiplexuri, potrivit caruia ar fi necesare aproximativ 50 de milioane de euro pentru moder­nizarea retelei. Con­tac­tati de „Finan­cia­rul“, repre­zen­tantii Orange au declarat ca ana­li­zeaza cu atentie aceasta posibi­litate. Vodafone si Cosmote nu co­men­teaza pe mar­ginea acestui subiect. Un potential can­didat ar mai fi Romtelecom, potrivit propriilor declaratii. „Analizam oportu­ni­tatea de a participa la licitatiile pentru multi­ple­xuri, insa nu avem o decizie ferma in acest sens. O astfel de decizie va putea fi luata doar atunci cand vor fi disponibile suficiente date care sa ofere claritate in privinta modelului de bu­si­ness ce urmeaza a fi aplicat“, au declarat pentru „Financiarul“ re­pre­zen­tantii ope­ra­­to­ru­lui. Pentru dezvoltarea infra­struc­turii, operatorii nu vor be­ne­ficia de subventii din partea statului. Ei nu vor castiga ni­mic de la abonati, in con­ditiile dis­po­nibilitatii gratuite a acestor servicii, ci doar de la broadcasteri care vor plati pen­tru a le fi retransmise programele. Exista insa o oportunitate de castig pen­tru operatori din serviciile cu valoare adau­ga­ta cum ar fi video on demand, pro­gra­me radio sau servicii de internet. Sistemul permite, dar costa mult, mai spune insa ANCOM. Ope­ra­torii ar mai putea obtine o deducere din costul li­centei, care pentru primele doua multi­plexuri se ridica la 2,5 milioane de euro, daca Guvernul decide sub­ven­tio­narea set-top-boxurilor. Propunerea a fost fa­cu­ta de ANCOM, dar are nevoie de apro­barea Ministerului Finantelor. Re­cep­tio­narea serviciilor de televiziune digitala terestra se poate face printr-un echi­pa­ment set-top-box sau avand un televizor cu decodor incorporat. Un set-top-box costa aproximativ 600 de RON. Creste competitia pe piata
Teoretic, competitia se va da pentru un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza programele TV prin an­tena terestra, individuala sau de bloc. Practic, numarul acestora este sub un milion. Pe langa acestia insa, serviciile de televiziune digitala terestra ar mai putea fi atractive pentru abonatii la cablu sau satelit daca oferta de programe creste la cateva zeci sau se transmit gratuit pro­grame disponibile contra cost, sustine Marinescu. Insa asta nu face decat sa stimuleze competitia pe piata. „Este di­ficil de precizat in acest moment un nu­mar sau chiar o categorie de clienti care vor renunta la operatorul actual de ser­vicii de televiziune, acest lucru fiind strans legat de modul in care vor decide ope­ratorii viitori si cei actuali sa isi adap­teze ofertele noilor conditii de piata. In plus, ramane sa vedem ce model de bu­si­ness vor adopta operatorii noi care vor intra pe piata, aspect corelat de altfel si cu oportunitatea investitiei in infra­struc­tu­ra din partea acestora. Este clar ca noua platforma are potentialul de a cre­ste si mai mult concurenta pe piata de re­trans­misie“, a declarat Marinescu pen­tru „Fi­nan­ciarul“. Referitor la acuzatia Sirius, operatorul satelitului cu acelasi nume, ca strategia de trecere la digital afecteaza com­petitia, Marinescu a decla­rat ca ofer­ta de servicii de televiziune digitala prin satelit este deja disponibila pe piata, deci nu se ingradeste accesul utilizato­ri­lor la acest tip de serviciu si, in plus, stra­te­gia stabilita urmand modelele in­ter­na­tional si european se refera strict la transmisia terestra. DCS, operator care ofera sub brandul Akta servicii de televiziune prin cablu analogic, digital si satelit, sustine de asemenea ca e putin pro­babil ca utilizatorii sa renunte la pache­te­le generoase de programe la care au ac­ces chiar si contra cost pentru un numar li­mitat de programe gratuite. Pentru fie­care multiplex se pot oferi pana la sapte pro­grame care vor fi stabilite de CNA.
Calendarul trecerii la televiziunea digitala terestra
31 mai 2010- acordarea primelor doua multiplexuri. Costul licentei este de 2,5 milioane de euro. Conform propunerii ANCOM, suma ar putea acoperi si subventiile acordate de operatori clientilor pentru achizitie de set-top-boxuri 31 decembrie 2010- operatorii trebuie sa acopere 60% din populatie si 50% din teritoriu, 80% din populatie si 70% din teritoriu pana la 31 iunie 2011 si 90% din populatie si 80% din teritoriu pana la 1 ianuarie 2012 1 ianuarie 2012- Romania trebuie sa inceteze transmisia de semnal analogic, totusi pana in 2015 posturile nationale vor fi transmise simultan, analogic si digital 1 iulie 2010- trebuie acordate celelalte patru multiplexuri pentru transmisia de posturi regionale. Costul pentru aceste licente este de un million de euro.

Citeste articolul pe: Financiarul

ANCOM: Infrastructura le faciliteaza operatorilor de telefonie mobila participarea la digitalizare

O piata de maximum 1,6 milioane de clienti
Trecerea la televiziunea digitala terestra reprezinta o oportunitate pentru operatorii retelelor mobile de a-si extinde portofoliul de servicii, avand in vedere ca au deja infrastructura dezvoltata care nu necesita decat upgrade, sustine presedintele ANCOM, Catalin Marinescu. O parte a operatorilor spun ca analizeaza cu atentie oportunitatea. Batalia se da teoretic pe un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza in prezent programele TV cu antena analogica terestra. Pe de alta parte, in functie de pachetul de programe oferit, DVB-T ar putea deveni atractiv pentru abonatii operatorilor.
Desi pana acum interesul pentru part­i­ciparea la licitatia pentru primele do­ua multiplexuri nu si l-a manifestat de­cat Societatea Nationala de Radio­co­mu­­nicatii (SNR), si, conform MCSI, SNR-urile din Austria si Franta, trecerea de la te­le­vi­ziunea analogica la cea digitala terestra reprezinta o oportunitate si pen­tru mobilisti, potrivit lui Catalin Mari­nescu, presedintele ANCOM. „Operatorii de mobil au infrastructura care le faci­liteaza participarea la acest proces“, a declarat pentru „Financiarul“ Catalin Marinescu. Potrivit ANCOM, operatorii mobili au deja site-uri, iar structura retelei pentru televiziune digitala terestra este apro­piata de cea de telefonie mobila. Vor fi insa necesare investitii in echipamentele de transmisie, alternativa fiind asocierea cu broadcasterii. Investitii de 50 mil. euro
SNR a facut deja un calcul al investitiilor de care ar avea nevoie pentru a putea transmite primele doua multiplexuri, potrivit caruia ar fi necesare aproximativ 50 de milioane de euro pentru moder­nizarea retelei. Con­tac­tati de „Finan­cia­rul“, repre­zen­tantii Orange au declarat ca ana­li­zeaza cu atentie aceasta posibi­litate. Vodafone si Cosmote nu co­men­teaza pe mar­ginea acestui subiect. Un potential can­didat ar mai fi Romtelecom, potrivit propriilor declaratii. „Analizam oportu­ni­tatea de a participa la licitatiile pentru multi­ple­xuri, insa nu avem o decizie ferma in acest sens. O astfel de decizie va putea fi luata doar atunci cand vor fi disponibile suficiente date care sa ofere claritate in privinta modelului de bu­si­ness ce urmeaza a fi aplicat“, au declarat pentru „Financiarul“ re­pre­zen­tantii ope­ra­­to­ru­lui. Pentru dezvoltarea infra­struc­turii, operatorii nu vor be­ne­ficia de subventii din partea statului. Ei nu vor castiga ni­mic de la abonati, in con­ditiile dis­po­nibilitatii gratuite a acestor servicii, ci doar de la broadcasteri care vor plati pen­tru a le fi retransmise programele. Exista insa o oportunitate de castig pen­tru operatori din serviciile cu valoare adau­ga­ta cum ar fi video on demand, pro­gra­me radio sau servicii de internet. Sistemul permite, dar costa mult, mai spune insa ANCOM. Ope­ra­torii ar mai putea obtine o deducere din costul li­centei, care pentru primele doua multi­plexuri se ridica la 2,5 milioane de euro, daca Guvernul decide sub­ven­tio­narea set-top-boxurilor. Propunerea a fost fa­cu­ta de ANCOM, dar are nevoie de apro­barea Ministerului Finantelor. Re­cep­tio­narea serviciilor de televiziune digitala terestra se poate face printr-un echi­pa­ment set-top-box sau avand un televizor cu decodor incorporat. Un set-top-box costa aproximativ 600 de RON. Creste competitia pe piata
Teoretic, competitia se va da pentru un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza programele TV prin an­tena terestra, individuala sau de bloc. Practic, numarul acestora este sub un milion. Pe langa acestia insa, serviciile de televiziune digitala terestra ar mai putea fi atractive pentru abonatii la cablu sau satelit daca oferta de programe creste la cateva zeci sau se transmit gratuit pro­grame disponibile contra cost, sustine Marinescu. Insa asta nu face decat sa stimuleze competitia pe piata. „Este di­ficil de precizat in acest moment un nu­mar sau chiar o categorie de clienti care vor renunta la operatorul actual de ser­vicii de televiziune, acest lucru fiind strans legat de modul in care vor decide ope­ratorii viitori si cei actuali sa isi adap­teze ofertele noilor conditii de piata. In plus, ramane sa vedem ce model de bu­si­ness vor adopta operatorii noi care vor intra pe piata, aspect corelat de altfel si cu oportunitatea investitiei in infra­struc­tu­ra din partea acestora. Este clar ca noua platforma are potentialul de a cre­ste si mai mult concurenta pe piata de re­trans­misie“, a declarat Marinescu pen­tru „Fi­nan­ciarul“. Referitor la acuzatia Sirius, operatorul satelitului cu acelasi nume, ca strategia de trecere la digital afecteaza com­petitia, Marinescu a decla­rat ca ofer­ta de servicii de televiziune digitala prin satelit este deja disponibila pe piata, deci nu se ingradeste accesul utilizato­ri­lor la acest tip de serviciu si, in plus, stra­te­gia stabilita urmand modelele in­ter­na­tional si european se refera strict la transmisia terestra. DCS, operator care ofera sub brandul Akta servicii de televiziune prin cablu analogic, digital si satelit, sustine de asemenea ca e putin pro­babil ca utilizatorii sa renunte la pache­te­le generoase de programe la care au ac­ces chiar si contra cost pentru un numar li­mitat de programe gratuite. Pentru fie­care multiplex se pot oferi pana la sapte pro­grame care vor fi stabilite de CNA.
Calendarul trecerii la televiziunea digitala terestra
31 mai 2010- acordarea primelor doua multiplexuri. Costul licentei este de 2,5 milioane de euro. Conform propunerii ANCOM, suma ar putea acoperi si subventiile acordate de operatori clientilor pentru achizitie de set-top-boxuri 31 decembrie 2010- operatorii trebuie sa acopere 60% din populatie si 50% din teritoriu, 80% din populatie si 70% din teritoriu pana la 31 iunie 2011 si 90% din populatie si 80% din teritoriu pana la 1 ianuarie 2012 1 ianuarie 2012- Romania trebuie sa inceteze transmisia de semnal analogic, totusi pana in 2015 posturile nationale vor fi transmise simultan, analogic si digital 1 iulie 2010- trebuie acordate celelalte patru multiplexuri pentru transmisia de posturi regionale. Costul pentru aceste licente este de un million de euro.

Citeste articolul pe: Financiarul

Postat de pe data de 31 ian., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 93 ori.

Publica un raspuns