Bogdan Epure (Nihasa)
Lipsa de timp si „maturizarea” bloggerilor cunoscuti din Romania ii va determina pe acestia sa scrie din ce in ce mai rar si chiar sa renunte la aceasta activitate. „Din spate” nu pare sa vina o noua generatie care sa ii inlocuiasca cu succes, astfel incat blogosfera autohtona se va reduce in calitate in urmatorii ani, este de parere , unul dintre cei mai vechi bloggeri din Romania.
Epure (25) a inceput sa scrie pe blog acum cinci ani, fiind permanent conectat la miscarile blogerilor din Romania dar si din afara tarii. „Scriu pe blog mai rar, nu este un business pentru mine. Insa mi-am facut multi prieteni asa, dintre cei mai mari bloggeri din tara”, spune acesta.
DailyBusiness.ro: Ai blog deja de 5 ani, esti unul dintre „pionierii” acestei nise din Romania. Cum s-a schimbat blogosfera in ultimii doi ani?
Bogdan Epure: Acum doi ani au inceput sa se faca bani din blogging. Inca ezitant si oarecum haotic, intrucat majoritatea companiilor inca se uita la trafic mai mult decat la numele celui care scrie si la profilul vizitatorilor. Nu inteleg de ce advertiserii nu incearca sa targeteze anumite nise, chiar daca blogurile respective au trafic mai mic. Poti ajunge la o rata de click pe bannere de pana la 40% in aceste cazuri si cred ca nu s-ar supara.
DB: Si se merge spre aceasta directie?
BE: In 2009 tendinta a fost de dumping. Blogerii si-au scazut pretentiile, companiile au vrut reclama ieftina pe site-uri cu trafic ridicat. Eu am ales sa imi pastrez preturile neschimbate, imi aleg companiile, de aceea nu mai am reclama in prezent pe blog. Nu imi vand sufletul. Am avut si incidente in acest sens.
DB: Ce fel de incidente?
BE: Am incheiat un contract cu o companie, cerandu-mi sa scriu un advertorial despre un obiect. Am scris advertorialul si compania respectiva nu a fost multumita, pentru ca nu a iesit complet pozitiv, asa ca mi-au zis sa schimb asta. Am refuzat, am spus ca asta este parerea mea, nu o sa fac reclama la ceva in care nu cred complet si am spus ca nu am semnat pentru asa ceva. M-au rugat apoi sa scot mai bine de tot advertorialul de pe blog.
DB: Atunci consideri ca nisele sunt viitorul, acestea vor aduce mai multi bani?
BE: In viitor, da. Insa trebuie sa scrii cu pasiune, sa alergi mai mult dupa cititori si sa „te chinui” mai mult sa ii si fidelizezi. De asemenea, advertiserii trebuie sa inteleaga ca la nisa nu conteaza traficul atat de mult. Ca exemplu, nu am vazut in Romania un blog despre tehnica militara. As fi curios sa citesc asa ceva, mie imi plac cifrele. De genul, cu ce viteza zboara un glont dintr-o pusca fabricata recent. Nu am gasit asa ceva si ar fi o idee, zic eu, buna.
DB: Cat de mult conteaza numele unui blog in relatia cu advertiserii? De exemplu, daca as avea un blog numit PiciorDeBroasca.ro, foarte bun de altfel, ar interesa companiile?
BE: Da si nu. Depinde foarte mult de continut, insa ma astept ca Mercedes sa nu vrea sa se asocieze cu un picior de broasca. Poate companiile care produc ceva mai non-conformist. Si daca blog-ul a fost creat pentru a atrage consumatori ai acestor companii, ar putea avea chiar si mai mult succes. E relativ.
Am depasit varsta Hi5.com
DB: Esti prezent pe mai toate retelele sociale, exceptand Hi5, cum ai si tinut sa subliniezi. Care este cea mai eficienta retea, ca promovare, dupa parerea ta?
BE: Da, mi-am inchis contul de pe Hi5. Sa zicem ca am depasit varsta prezentei acolo. Cred ca pentru a maximiza eficienta promovarii pe Internet este necesar sa fii prezent pe toate canalele de social media majore. Dar nu e nicio problema daca nu intri rapid pe toate, e chiar bine sa o iei treptat, sa te axezi un timp pe un singur canal de comunicare, apoi pe altul, si tot asa.
DB: Autorul blogului oficial al Nokia te-ar contrazice. Acesta considera ca prezenta pe prea multe canale de comunicare scindeaza audienta, „o zapaceste”, nu mai stiu oamenii unde sa se duca pentru a cauta informatii.
BE: Din experienta pe care o am eu, fiecare se duce catre ceea ce ii place. Daca vrea sa afle scurt si la obiect ce fac, ce ganduri am, ma urmaresc pe Twitter. Daca vor sa citeasca mai amplu, merg pe blogul meu. Daca vor sa vada poze, stau pe Facebook si tot asa. Oricum, prezenta pe aceste retele sociale trebuie sa fie facuta cu grija, mai ales daca ai deja un nume bun pe Internet. Daca esti companie, cu atat mai important este sa fii atragator, eficient.
DB: Ce retele sociale folosesti in mod frecvent?
BE: Poate suna surprinzator, dar stau destul de mult pe canalele mIRC. Mi se pare trist ca in era web 2.0 a fost neglijata aproape complet tocmai interactiunea in timp real, cum se intampla pe foarte-vechiul mIRC. Chiar si pe Twitter pot da un mesaj acum dar daca omul caruia i l-am adresat nu este in fata computerului, cine stie cat dureaza pana raspunde. Pe mIRC vezi cine este online si poti discuta cu necunoscuti sau cunoscuti imediat, in timp real.
DB: Ce ti-ar placea sa citesti intr-un blog de companie?
BE: Cred ca vorbesc in numele multora cand zic ca suntem satui de anunturi de genul „am lansat X produs/serviciu”. Da, si? Ma bucura, pot sa vad asta si pe site-ul oficial al companiei, daca ma intereseaza. As scrie chestiuni „din spatele cortinei”, detalii in-house, ceva personal. Acestea s-ar citi si ar fi mai colorate, mai interesante.
DB: Ce greseli poti sa faci?
[BE]BE: Am un exemplu practic. Un om foarte cunoscut din Internetul romanesc a scris pe Twitter ca pleaca in vacanta. A avut noroc ca nu a precizat exact perioada, astfel incat cand spargatorii au incercat sa-i sparga casa, era inca acolo.
Multi blogeri mari vor scrie din ce in ce mai rar in urmatoarea perioada
DB: Cum crezi ca va arata blogosfera din Romania peste 2-3 ani?
BE: Vor fi mai putini dintre blogerii mari de acum. Acestia incep sa nu mai aiba atat de mult timp, nu li se mai pare atat de fun ca la inceput. De asemenea, inca ceva se schimba, chiar in perioada asta. Ai sesizat ca usor-usor Zoso devine Vali Petcu? Sau ca Bobby devine Bobby Voicu? Sunt doar doua exemple, dar multi bloggeri s-au maturizat, au inceput sa scrie si sa gandeasca altfel, multi au devenit antreprenori. Nu se mai regasesc in denumirile blogurilor lor. Acestea vor deveni instrumente de marketing sau vor disparea, usor-usor.
DB: Si vor veni altii din spate? O tanara generatie, formatoare de opinie?
BE: Nu cred. Nu vad semne in acest sens. Cred ca blogurile vor scadea ca importanta, vor regresa, dupa ce vor atinge un punct maxim. Ca orice, totul are „un hype” si apoi o panta descendenta. Repet, vor ramane blogurile care ajuta la marketing. De exemplu Cristian Manafu ar face o prostie, din punctul meu de vedere, sa renunte la blog. Acesta este unul dintre principalele lui instrumente de marketing. De asemenea probabil vor ramane cei ca Vali Petcu care au facut din blog un business. Nisele vor evolua, dar blogurile isi vor pierde semnificatia si cei ce vor scrie vor deveni mai degraba jurnalisti online. In prezent cred ca blogosfera din Romania se reduce, cu adevarat, la vreo 30 de blogeri care chiar scriu excelent si sunt si cunoscuti.

Citeste articolul pe: Daily Business

Bogdan Epure (Nihasa): Bloggerii mari vor scrie din ce in ce mai rar, iar din spate nu vin altii care sa ii inlocuiasca

Bogdan Epure (Nihasa)
Lipsa de timp si „maturizarea” bloggerilor cunoscuti din Romania ii va determina pe acestia sa scrie din ce in ce mai rar si chiar sa renunte la aceasta activitate. „Din spate” nu pare sa vina o noua generatie care sa ii inlocuiasca cu succes, astfel incat blogosfera autohtona se va reduce in calitate in urmatorii ani, este de parere , unul dintre cei mai vechi bloggeri din Romania.
Epure (25) a inceput sa scrie pe blog acum cinci ani, fiind permanent conectat la miscarile blogerilor din Romania dar si din afara tarii. „Scriu pe blog mai rar, nu este un business pentru mine. Insa mi-am facut multi prieteni asa, dintre cei mai mari bloggeri din tara”, spune acesta.
DailyBusiness.ro: Ai blog deja de 5 ani, esti unul dintre „pionierii” acestei nise din Romania. Cum s-a schimbat blogosfera in ultimii doi ani?
Bogdan Epure: Acum doi ani au inceput sa se faca bani din blogging. Inca ezitant si oarecum haotic, intrucat majoritatea companiilor inca se uita la trafic mai mult decat la numele celui care scrie si la profilul vizitatorilor. Nu inteleg de ce advertiserii nu incearca sa targeteze anumite nise, chiar daca blogurile respective au trafic mai mic. Poti ajunge la o rata de click pe bannere de pana la 40% in aceste cazuri si cred ca nu s-ar supara.
DB: Si se merge spre aceasta directie?
BE: In 2009 tendinta a fost de dumping. Blogerii si-au scazut pretentiile, companiile au vrut reclama ieftina pe site-uri cu trafic ridicat. Eu am ales sa imi pastrez preturile neschimbate, imi aleg companiile, de aceea nu mai am reclama in prezent pe blog. Nu imi vand sufletul. Am avut si incidente in acest sens.
DB: Ce fel de incidente?
BE: Am incheiat un contract cu o companie, cerandu-mi sa scriu un advertorial despre un obiect. Am scris advertorialul si compania respectiva nu a fost multumita, pentru ca nu a iesit complet pozitiv, asa ca mi-au zis sa schimb asta. Am refuzat, am spus ca asta este parerea mea, nu o sa fac reclama la ceva in care nu cred complet si am spus ca nu am semnat pentru asa ceva. M-au rugat apoi sa scot mai bine de tot advertorialul de pe blog.
DB: Atunci consideri ca nisele sunt viitorul, acestea vor aduce mai multi bani?
BE: In viitor, da. Insa trebuie sa scrii cu pasiune, sa alergi mai mult dupa cititori si sa „te chinui” mai mult sa ii si fidelizezi. De asemenea, advertiserii trebuie sa inteleaga ca la nisa nu conteaza traficul atat de mult. Ca exemplu, nu am vazut in Romania un blog despre tehnica militara. As fi curios sa citesc asa ceva, mie imi plac cifrele. De genul, cu ce viteza zboara un glont dintr-o pusca fabricata recent. Nu am gasit asa ceva si ar fi o idee, zic eu, buna.
DB: Cat de mult conteaza numele unui blog in relatia cu advertiserii? De exemplu, daca as avea un blog numit PiciorDeBroasca.ro, foarte bun de altfel, ar interesa companiile?
BE: Da si nu. Depinde foarte mult de continut, insa ma astept ca Mercedes sa nu vrea sa se asocieze cu un picior de broasca. Poate companiile care produc ceva mai non-conformist. Si daca blog-ul a fost creat pentru a atrage consumatori ai acestor companii, ar putea avea chiar si mai mult succes. E relativ.
Am depasit varsta Hi5.com
DB: Esti prezent pe mai toate retelele sociale, exceptand Hi5, cum ai si tinut sa subliniezi. Care este cea mai eficienta retea, ca promovare, dupa parerea ta?
BE: Da, mi-am inchis contul de pe Hi5. Sa zicem ca am depasit varsta prezentei acolo. Cred ca pentru a maximiza eficienta promovarii pe Internet este necesar sa fii prezent pe toate canalele de social media majore. Dar nu e nicio problema daca nu intri rapid pe toate, e chiar bine sa o iei treptat, sa te axezi un timp pe un singur canal de comunicare, apoi pe altul, si tot asa.
DB: Autorul blogului oficial al Nokia te-ar contrazice. Acesta considera ca prezenta pe prea multe canale de comunicare scindeaza audienta, „o zapaceste”, nu mai stiu oamenii unde sa se duca pentru a cauta informatii.
BE: Din experienta pe care o am eu, fiecare se duce catre ceea ce ii place. Daca vrea sa afle scurt si la obiect ce fac, ce ganduri am, ma urmaresc pe Twitter. Daca vor sa citeasca mai amplu, merg pe blogul meu. Daca vor sa vada poze, stau pe Facebook si tot asa. Oricum, prezenta pe aceste retele sociale trebuie sa fie facuta cu grija, mai ales daca ai deja un nume bun pe Internet. Daca esti companie, cu atat mai important este sa fii atragator, eficient.
DB: Ce retele sociale folosesti in mod frecvent?
BE: Poate suna surprinzator, dar stau destul de mult pe canalele mIRC. Mi se pare trist ca in era web 2.0 a fost neglijata aproape complet tocmai interactiunea in timp real, cum se intampla pe foarte-vechiul mIRC. Chiar si pe Twitter pot da un mesaj acum dar daca omul caruia i l-am adresat nu este in fata computerului, cine stie cat dureaza pana raspunde. Pe mIRC vezi cine este online si poti discuta cu necunoscuti sau cunoscuti imediat, in timp real.
DB: Ce ti-ar placea sa citesti intr-un blog de companie?
BE: Cred ca vorbesc in numele multora cand zic ca suntem satui de anunturi de genul „am lansat X produs/serviciu”. Da, si? Ma bucura, pot sa vad asta si pe site-ul oficial al companiei, daca ma intereseaza. As scrie chestiuni „din spatele cortinei”, detalii in-house, ceva personal. Acestea s-ar citi si ar fi mai colorate, mai interesante.
DB: Ce greseli poti sa faci?
[BE]BE: Am un exemplu practic. Un om foarte cunoscut din Internetul romanesc a scris pe Twitter ca pleaca in vacanta. A avut noroc ca nu a precizat exact perioada, astfel incat cand spargatorii au incercat sa-i sparga casa, era inca acolo.
Multi blogeri mari vor scrie din ce in ce mai rar in urmatoarea perioada
DB: Cum crezi ca va arata blogosfera din Romania peste 2-3 ani?
BE: Vor fi mai putini dintre blogerii mari de acum. Acestia incep sa nu mai aiba atat de mult timp, nu li se mai pare atat de fun ca la inceput. De asemenea, inca ceva se schimba, chiar in perioada asta. Ai sesizat ca usor-usor Zoso devine Vali Petcu? Sau ca Bobby devine Bobby Voicu? Sunt doar doua exemple, dar multi bloggeri s-au maturizat, au inceput sa scrie si sa gandeasca altfel, multi au devenit antreprenori. Nu se mai regasesc in denumirile blogurilor lor. Acestea vor deveni instrumente de marketing sau vor disparea, usor-usor.
DB: Si vor veni altii din spate? O tanara generatie, formatoare de opinie?
BE: Nu cred. Nu vad semne in acest sens. Cred ca blogurile vor scadea ca importanta, vor regresa, dupa ce vor atinge un punct maxim. Ca orice, totul are „un hype” si apoi o panta descendenta. Repet, vor ramane blogurile care ajuta la marketing. De exemplu Cristian Manafu ar face o prostie, din punctul meu de vedere, sa renunte la blog. Acesta este unul dintre principalele lui instrumente de marketing. De asemenea probabil vor ramane cei ca Vali Petcu care au facut din blog un business. Nisele vor evolua, dar blogurile isi vor pierde semnificatia si cei ce vor scrie vor deveni mai degraba jurnalisti online. In prezent cred ca blogosfera din Romania se reduce, cu adevarat, la vreo 30 de blogeri care chiar scriu excelent si sunt si cunoscuti.

Citeste articolul pe: Daily Business

Postat de pe data de 31 ian., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 507 ori.

Publica un raspuns