In Romania, bugetele de promovare pe internet raman sub potential
Pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale – va reprezenta o cincime din piata globla, potrivit studiului Pricewaterhouse Coopers „Global etertainment and media outlook 2009-2013”. Cum va evolua piata autohtona? Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, si Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, au radiografiat piata si au oferit cateva indicii. Bogdana Butnar crede ca in prezent „inventarul on-line” (ziare si reviste on-line) este mai mic decat banii care s-ar putea investi. Iar Mugur Patrascu subliniaza ca piata autohtona de publicitate on-line se ridica acum la aproximativ 4% din totalul investitiilor in advertising, iar peste patru ani nu crede ca se va ajunge la 15%.
Studiul Pricewaterhouse Coopers „Global etertainment and media outlook 2009-2013” anunta schimbari structurale care vor avea loc in urmatorii cinci ani, trecerea modelelor de publicitate spre media digitala, care are de partea sa costurile mai reduse, fiind una dintre principalele schimbari. Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, spune ca termenul de cinci ani este cu siguranta prea scurt si pentru piete mult mai mature din afara. „In Romania, oricum suntem la un nivel cu cel putin cinci ani in urma fata de potential (ma refer la impartirea cheltuielilor de publicitate pe medii), iar ritmul de crestere, desi superior altor piete mature, nu ne va face sa recuperam asa de repede. Daca mai vorbim si de criza, mai reducem avansul cu inca un an, doi si termenul de cinci ani avansat de PwC o sa fie in cazul Romaniei extins undeva la cel putin 10 ani”, precizeaza Mugur Patrascu. Pe de alta parte, exista si primii pasi facuti. Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, spune ca in tara noastra industria auto si bancara a inceput deja sa treaca bugete catre on-line. „Din acest punct de vedere suntem defazati doar din perspectiva volumului de publicitate investit in on-line”, declara Bogdana Butnar. Bogdan Gavrila, New Media Manager Intact Media Group, apreciaza ca „vor fi doar cateva domenii cu o crestere spectaculoasa” in anii urmatori. „Canalul principal va fi internetul, iar aici banii vor fi investiti in display-ul clasic (nevoia de expunere a brandului ramane constanta), in publicitatea contextuala si in cea video”, precizeaza Bogdan Gavrila. Totusi, Mugur Patrascu subliniaza ca in ceea ce priveste modelele de publicitate pe digital, Romania are de recuperat foarte mult (ca in toate celelalte domenii, de altfel), in ceea ce inseamna cautarea, continutul (general si de nisa), solutiile de audit ale campaniilor, posibilitatile de targetare, modalitatile de masurare. „Nu avem suficiente ziare si reviste bune on-line”
Potrivit studiului PwC, pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale, va reprezenta o cincime din piata globla, in timp ce restul formelor de publicitate vor scadea cu 2% anual. In privinta pietei autohtone, Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, spune ca nu avem piata pentru game advertising si suntem inca la inceput pe mobile marketing. „Avem suficienta publicitate in reviste si ziare digitale, insa nu avem suficiente reviste si ziare bune on-line, practic, inventarul on-line este mai mic decat banii care s-ar putea investi”, precizeaza Bogdana Butnar. In prezent, cheltuielile de publicitate pe mediul digital se ridica la aproximativ 4% din totalul investitiilor in advertising, iar Mugur Patrascu nu crede ca in patru ani se va ajunge la 15%. „Cu siguranta, cheltuielile pe Google vor creste foarte mult, continutul video va inregistra cresteri, dar nu am asteptari foarte mari de crestere a display-ului advertisingului. Aceasta forma de publicitate nu este sustinuta de continut de calitate si cresterea este limitata puternic de aceasta realitate”, subliniaza Mugur Patrascu. Acesta mai spune ca domeniul aplicatiilor desktop sau pe mobil abia daca strange „cateva exemple firave in Romania”, in timp ce in lume reprezinta o componenta de cele mai multe ori obligatorie a unei campanii de succes”, mai spune reprezentantul iLeo.
Infrastructura on-line lipseste in randul clientilor Mugur Patrascu crede ca Romania a ajuns la un punct in care advertiserii care vor sa investeasca in publicitate pe internet ar trebui sa aiba o strategie pe termen lung si o infrastructura on-line care sa directioneze clientii de la primul contact pana la vanzarea finala. „Actualmente, cred ca intre 10%-15% dintre clienti au aceste lucruri puse la punct. Adevarata crestere pe digital in Romania se va intampla in momentul in care afacerile se vor pune pe baze solide pe internet, si nu doar vor reactiona la semne din piata sau din industrie. Trebuie ca digitalul sa fie in planul de marketing, si nu in sectiunea „good to have” sau „lucruri speciale, spectaculoase”. Trebuie sa crezi in el la nivel de marketing, iar digitalul trebuie sa livreze la concurenta cu celelalte medii. Nu cred ca vom putea avea o masa critica de astfel de clienti pana prin 2012”, puncteaza Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo.
Citeste articolul pe: Financiarul
In Romania, bugetele de promovare pe internet raman sub potential
Pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale – va reprezenta o cincime din piata globla, potrivit studiului Pricewaterhouse Coopers „Global etertainment and media outlook 2009-2013”. Cum va evolua piata autohtona? Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, si Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, au radiografiat piata si au oferit cateva indicii. Bogdana Butnar crede ca in prezent „inventarul on-line” (ziare si reviste on-line) este mai mic decat banii care s-ar putea investi. Iar Mugur Patrascu subliniaza ca piata autohtona de publicitate on-line se ridica acum la aproximativ 4% din totalul investitiilor in advertising, iar peste patru ani nu crede ca se va ajunge la 15%.
Studiul Pricewaterhouse Coopers „Global etertainment and media outlook 2009-2013” anunta schimbari structurale care vor avea loc in urmatorii cinci ani, trecerea modelelor de publicitate spre media digitala, care are de partea sa costurile mai reduse, fiind una dintre principalele schimbari. Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, spune ca termenul de cinci ani este cu siguranta prea scurt si pentru piete mult mai mature din afara. „In Romania, oricum suntem la un nivel cu cel putin cinci ani in urma fata de potential (ma refer la impartirea cheltuielilor de publicitate pe medii), iar ritmul de crestere, desi superior altor piete mature, nu ne va face sa recuperam asa de repede. Daca mai vorbim si de criza, mai reducem avansul cu inca un an, doi si termenul de cinci ani avansat de PwC o sa fie in cazul Romaniei extins undeva la cel putin 10 ani”, precizeaza Mugur Patrascu. Pe de alta parte, exista si primii pasi facuti. Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, spune ca in tara noastra industria auto si bancara a inceput deja sa treaca bugete catre on-line. „Din acest punct de vedere suntem defazati doar din perspectiva volumului de publicitate investit in on-line”, declara Bogdana Butnar. Bogdan Gavrila, New Media Manager Intact Media Group, apreciaza ca „vor fi doar cateva domenii cu o crestere spectaculoasa” in anii urmatori. „Canalul principal va fi internetul, iar aici banii vor fi investiti in display-ul clasic (nevoia de expunere a brandului ramane constanta), in publicitatea contextuala si in cea video”, precizeaza Bogdan Gavrila. Totusi, Mugur Patrascu subliniaza ca in ceea ce priveste modelele de publicitate pe digital, Romania are de recuperat foarte mult (ca in toate celelalte domenii, de altfel), in ceea ce inseamna cautarea, continutul (general si de nisa), solutiile de audit ale campaniilor, posibilitatile de targetare, modalitatile de masurare. „Nu avem suficiente ziare si reviste bune on-line”
Potrivit studiului PwC, pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale, va reprezenta o cincime din piata globla, in timp ce restul formelor de publicitate vor scadea cu 2% anual. In privinta pietei autohtone, Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, spune ca nu avem piata pentru game advertising si suntem inca la inceput pe mobile marketing. „Avem suficienta publicitate in reviste si ziare digitale, insa nu avem suficiente reviste si ziare bune on-line, practic, inventarul on-line este mai mic decat banii care s-ar putea investi”, precizeaza Bogdana Butnar. In prezent, cheltuielile de publicitate pe mediul digital se ridica la aproximativ 4% din totalul investitiilor in advertising, iar Mugur Patrascu nu crede ca in patru ani se va ajunge la 15%. „Cu siguranta, cheltuielile pe Google vor creste foarte mult, continutul video va inregistra cresteri, dar nu am asteptari foarte mari de crestere a display-ului advertisingului. Aceasta forma de publicitate nu este sustinuta de continut de calitate si cresterea este limitata puternic de aceasta realitate”, subliniaza Mugur Patrascu. Acesta mai spune ca domeniul aplicatiilor desktop sau pe mobil abia daca strange „cateva exemple firave in Romania”, in timp ce in lume reprezinta o componenta de cele mai multe ori obligatorie a unei campanii de succes”, mai spune reprezentantul iLeo.
Infrastructura on-line lipseste in randul clientilor Mugur Patrascu crede ca Romania a ajuns la un punct in care advertiserii care vor sa investeasca in publicitate pe internet ar trebui sa aiba o strategie pe termen lung si o infrastructura on-line care sa directioneze clientii de la primul contact pana la vanzarea finala. „Actualmente, cred ca intre 10%-15% dintre clienti au aceste lucruri puse la punct. Adevarata crestere pe digital in Romania se va intampla in momentul in care afacerile se vor pune pe baze solide pe internet, si nu doar vor reactiona la semne din piata sau din industrie. Trebuie ca digitalul sa fie in planul de marketing, si nu in sectiunea „good to have” sau „lucruri speciale, spectaculoase”. Trebuie sa crezi in el la nivel de marketing, iar digitalul trebuie sa livreze la concurenta cu celelalte medii. Nu cred ca vom putea avea o masa critica de astfel de clienti pana prin 2012”, puncteaza Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo.
Citeste articolul pe: Financiarul