In Romania, bugetele de promovare pe internet raman sub potential
Pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale – va reprezenta o cincime din piata globla, potrivit studiului Pricewaterhouse Coopers „Global etertainment and media outlook 2009-2013”. Cum va evolua piata autohtona? Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, si Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, au radiografiat piata si au oferit cateva indicii. Bogdana Butnar crede ca in prezent „inventarul on-line” (ziare si reviste on-line) este mai mic decat banii care s-ar putea investi. Iar Mugur Patrascu subliniaza ca piata autohtona de publicitate on-line se ridica acum la aproximativ 4% din totalul investitiilor in advertising, iar peste patru ani nu crede ca se va ajunge la 15%.
Studiul Pricewaterhouse Coopers „Global etertain­ment and media outlook 2009-2013” anunta schim­bari structurale care vor avea loc in urmatorii cinci ani, tre­ce­rea mo­de­le­lor de publicitate spre media digitala, care are de partea sa costurile mai re­du­se, fiind una dintre principalele schim­bari. Mugur Pa­tras­cu, Managing Part­ner iLeo, spune ca termenul de cinci ani este cu si­gu­ranta prea scurt si pen­tru piete mult mai mature din afa­ra. „In Romania, oricum suntem la un nivel cu cel putin cinci ani in urma fata de po­ten­tial (ma refer la impartirea chel­tu­ielilor de publicitate pe medii), iar ritmul de crestere, desi superior al­tor piete mature, nu ne va face sa re­cu­pe­ram asa de repede. Daca mai vor­bim si de criza, mai reducem avan­sul cu inca un an, doi si ter­me­nul de cinci ani avansat de PwC o sa fie in cazul Roma­niei extins undeva la cel putin 10 ani”, precizeaza Mu­gur Patrascu. Pe de alta parte, exista si primii pasi facuti. Bog­da­na Butnar, Managing Director&­Head of Strategy la MRM Worldwide Roma­nia, spune ca in tara noastra in­dus­tria auto si ban­cara a inceput deja sa treaca bu­gete catre on-line. „Din acest punct de vedere suntem defazati doar din pers­pectiva volumului de pu­bli­ci­tate investit in on-line”, declara Bog­da­na Butnar. Bogdan Gavrila, New Media Ma­nager Intact Media Group, apre­cia­za ca „vor fi doar cateva domenii cu o crestere spec­taculoasa” in anii urma­tori. „Canalul principal va fi internetul, iar aici banii vor fi investiti in dis­­play-ul clasic (nevoia de expunere a bran­du­lui ramane constanta), in pu­bli­ci­tatea con­tex­tua­la si in cea video”, pre­ci­zeaza Bogdan Gavrila. Totusi, Mugur Pa­tras­cu subliniaza ca in ceea ce pri­veste mo­delele de publicitate pe digital, Ro­mania are de recuperat foarte mult (ca in toate celelalte domenii, de altfel), in ceea ce inseamna cautarea, con­ti­nutul (general si de nisa), so­lu­tii­le de audit ale cam­pa­niilor, po­si­bi­li­tatile de targetare, mo­da­li­tatile de masurare. „Nu avem suficiente ziare si reviste bune on-line”
Potrivit studiului PwC, pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale, va reprezenta o cin­ci­me din piata globla, in timp ce restul formelor de publicitate vor scadea cu 2% anual. In privinta pietei autohtone, Bogdana Butnar, Managing Director&­Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, spune ca nu avem piata pentru game advertising si suntem inca la inceput pe mobile marketing. „Avem suficienta publicitate in reviste si ziare digitale, insa nu avem suficiente reviste si ziare bune on-line, practic, inventarul on-line este mai mic decat banii care s-ar putea investi”, pre­ci­zea­za Bogdana Butnar. In prezent, chel­tu­ielile de publicitate pe mediul digital se ridica la aproximativ 4% din totalul in­ves­titiilor in advertising, iar Mugur Pa­tras­cu nu crede ca in patru ani se va ajunge la 15%. „Cu siguranta, chel­tu­ie­li­le pe Google vor creste foarte mult, con­tinutul video va inregistra cresteri, dar nu am asteptari foarte mari de crestere a display-ului advertisingului. Aceas­ta forma de publicitate nu este sustinuta de continut de calitate si cresterea este limitata puternic de aceas­ta realitate”, subliniaza Mugur Pa­trascu. Acesta mai spune ca domeniul aplicatiilor desktop sau pe mobil abia daca strange „cateva exemple firave in Romania”, in timp ce in lume re­pre­zin­ta o componenta de cele mai multe ori obligatorie a unei campanii de succes”, mai spune reprezentantul iLeo.
Infrastructura on-line lipseste in randul clientilor Mugur Patrascu crede ca Romania a ajuns la un punct in care advertiserii care vor sa investeasca in publicitate pe internet ar trebui sa aiba o strategie pe termen lung si o infrastructura on-line care sa directioneze clientii de la primul contact pana la vanzarea finala. „Actualmente, cred ca intre 10%-15% dintre clienti au aceste lucruri puse la punct. Adevarata crestere pe digital in Romania se va intampla in momentul in care afacerile se vor pune pe baze solide pe internet, si nu doar vor reactiona la semne din piata sau din industrie. Trebuie ca digitalul sa fie in planul de marketing, si nu in sectiunea „good to have” sau „lucruri speciale, spectaculoase”. Trebuie sa crezi in el la nivel de marketing, iar digitalul trebuie sa livreze la concurenta cu celelalte medii. Nu cred ca vom putea avea o masa critica de astfel de clienti pana prin 2012”, puncteaza Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo.

Citeste articolul pe: Financiarul

Publicitatea digitala, cu 10 ani in urma pietelor mature

In Romania, bugetele de promovare pe internet raman sub potential
Pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale – va reprezenta o cincime din piata globla, potrivit studiului Pricewaterhouse Coopers „Global etertainment and media outlook 2009-2013”. Cum va evolua piata autohtona? Bogdana Butnar, Managing Director&Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, si Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, au radiografiat piata si au oferit cateva indicii. Bogdana Butnar crede ca in prezent „inventarul on-line” (ziare si reviste on-line) este mai mic decat banii care s-ar putea investi. Iar Mugur Patrascu subliniaza ca piata autohtona de publicitate on-line se ridica acum la aproximativ 4% din totalul investitiilor in advertising, iar peste patru ani nu crede ca se va ajunge la 15%.
Studiul Pricewaterhouse Coopers „Global etertain­ment and media outlook 2009-2013” anunta schim­bari structurale care vor avea loc in urmatorii cinci ani, tre­ce­rea mo­de­le­lor de publicitate spre media digitala, care are de partea sa costurile mai re­du­se, fiind una dintre principalele schim­bari. Mugur Pa­tras­cu, Managing Part­ner iLeo, spune ca termenul de cinci ani este cu si­gu­ranta prea scurt si pen­tru piete mult mai mature din afa­ra. „In Romania, oricum suntem la un nivel cu cel putin cinci ani in urma fata de po­ten­tial (ma refer la impartirea chel­tu­ielilor de publicitate pe medii), iar ritmul de crestere, desi superior al­tor piete mature, nu ne va face sa re­cu­pe­ram asa de repede. Daca mai vor­bim si de criza, mai reducem avan­sul cu inca un an, doi si ter­me­nul de cinci ani avansat de PwC o sa fie in cazul Roma­niei extins undeva la cel putin 10 ani”, precizeaza Mu­gur Patrascu. Pe de alta parte, exista si primii pasi facuti. Bog­da­na Butnar, Managing Director&­Head of Strategy la MRM Worldwide Roma­nia, spune ca in tara noastra in­dus­tria auto si ban­cara a inceput deja sa treaca bu­gete catre on-line. „Din acest punct de vedere suntem defazati doar din pers­pectiva volumului de pu­bli­ci­tate investit in on-line”, declara Bog­da­na Butnar. Bogdan Gavrila, New Media Ma­nager Intact Media Group, apre­cia­za ca „vor fi doar cateva domenii cu o crestere spec­taculoasa” in anii urma­tori. „Canalul principal va fi internetul, iar aici banii vor fi investiti in dis­­play-ul clasic (nevoia de expunere a bran­du­lui ramane constanta), in pu­bli­ci­tatea con­tex­tua­la si in cea video”, pre­ci­zeaza Bogdan Gavrila. Totusi, Mugur Pa­tras­cu subliniaza ca in ceea ce pri­veste mo­delele de publicitate pe digital, Ro­mania are de recuperat foarte mult (ca in toate celelalte domenii, de altfel), in ceea ce inseamna cautarea, con­ti­nutul (general si de nisa), so­lu­tii­le de audit ale cam­pa­niilor, po­si­bi­li­tatile de targetare, mo­da­li­tatile de masurare. „Nu avem suficiente ziare si reviste bune on-line”
Potrivit studiului PwC, pana in 2013, publicitatea pe noile canale digitale – jocuri video, pe mobil, reviste si ziare digitale, va reprezenta o cin­ci­me din piata globla, in timp ce restul formelor de publicitate vor scadea cu 2% anual. In privinta pietei autohtone, Bogdana Butnar, Managing Director&­Head of Strategy la MRM Worldwide Romania, spune ca nu avem piata pentru game advertising si suntem inca la inceput pe mobile marketing. „Avem suficienta publicitate in reviste si ziare digitale, insa nu avem suficiente reviste si ziare bune on-line, practic, inventarul on-line este mai mic decat banii care s-ar putea investi”, pre­ci­zea­za Bogdana Butnar. In prezent, chel­tu­ielile de publicitate pe mediul digital se ridica la aproximativ 4% din totalul in­ves­titiilor in advertising, iar Mugur Pa­tras­cu nu crede ca in patru ani se va ajunge la 15%. „Cu siguranta, chel­tu­ie­li­le pe Google vor creste foarte mult, con­tinutul video va inregistra cresteri, dar nu am asteptari foarte mari de crestere a display-ului advertisingului. Aceas­ta forma de publicitate nu este sustinuta de continut de calitate si cresterea este limitata puternic de aceas­ta realitate”, subliniaza Mugur Pa­trascu. Acesta mai spune ca domeniul aplicatiilor desktop sau pe mobil abia daca strange „cateva exemple firave in Romania”, in timp ce in lume re­pre­zin­ta o componenta de cele mai multe ori obligatorie a unei campanii de succes”, mai spune reprezentantul iLeo.
Infrastructura on-line lipseste in randul clientilor Mugur Patrascu crede ca Romania a ajuns la un punct in care advertiserii care vor sa investeasca in publicitate pe internet ar trebui sa aiba o strategie pe termen lung si o infrastructura on-line care sa directioneze clientii de la primul contact pana la vanzarea finala. „Actualmente, cred ca intre 10%-15% dintre clienti au aceste lucruri puse la punct. Adevarata crestere pe digital in Romania se va intampla in momentul in care afacerile se vor pune pe baze solide pe internet, si nu doar vor reactiona la semne din piata sau din industrie. Trebuie ca digitalul sa fie in planul de marketing, si nu in sectiunea „good to have” sau „lucruri speciale, spectaculoase”. Trebuie sa crezi in el la nivel de marketing, iar digitalul trebuie sa livreze la concurenta cu celelalte medii. Nu cred ca vom putea avea o masa critica de astfel de clienti pana prin 2012”, puncteaza Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo.

Citeste articolul pe: Financiarul

Postat de pe data de 31 ian., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 624 ori.

Publica un raspuns