Orgoliile din online sunt foarte mari, in conditiile in care piata de publicitate este de doar 20 mil. euro, o fractiune din intreaga piata de media. Alin Zainescu, om cu experienta de 10 ani in comunicare si relatii publice, considera ca proiectele majore din Romania sunt lipsite de transparenta, isi schimba des directia si va mai dura pana cand piata se va autoreglementa.
Alin Zainescu este membru KeyPeople
DailyBusiness.ro: Dupa exit-urile din New Media Agency si exitul din ComunicateDePresa.ro, ce alte proiecte dezvoltati in prezent?
Alin Zainescu: Dezvolt trei proiecte. Doua in online, reteaua de publicitate prin statusuri pe messenger StatusPimp si serviciul de monitorizare Media IQ. De asemenea in offline, sunt reseller al marcii de cafea Illy, prin firma Perfect Red.
DB: Auzisem zvonuri cum ca v-ati ocupa si cu ceaiuri si cafele, in offline, dar nimic concret. In ultimii ani nu prea ati mai dezvoltat afaceri in offline. Despre ce este vorba mai exact?
AZ: Eu am fost dintotdeauna un mare pasionat de ceaiuri si cafele. Asa ca, impreuna cu Dragos Novac (seful Krogos Software – n.r.), am devenit reselleri pentru produsele importate de Probrands. Facem acest lucru de peste un an. Nu aduce cine stie ce bani, facem din pasiune, i-am dat microbul si lui Dragos. La foarte multe conferinte, ceaiurile si cafelele le punem noi la dispozitie, la pret foarte mic, pentru ca in general ii cunoastem bine pe organizatori.
DB: Ati lansat Status Pimp acum aproape jumatate de an. Cum a evoluat, ce planuri aveti pentru acest produs si ce venituri inregistrati?
AZ: Eu detin 10% din Status Pimp. Subliniez asta pentru ca in celelalte proiecte in care am fost implicat eram actionar majoritar. Chiar si asa sunt un „control freak”, deci e bine, intr-un fel, ca ceilalti doi asociati ai mei, Stefan Szakal si Calin Iepure imi ofera libertate de miscare. In prezent sunt 4-5.000 de pimp-eri activi si am derulat circa 50 de campanii. Produsul genereaza venituri de circa 6-7.000 euro pe luna, deci este bine. Am ales „sa ma vand singur”, nu am apelat la agentii. Acestea cer comision aiurea.
DB: Mi-am facut si eu cont la un moment dat pe StatusPimp.ro, prin noiembrie, si nu era nicio campanie disponibila.
AZ: Unele campanii sunt foarte targetate si probabil nu va incadrati in cerinte. De exemplu, am avut campanie pentru Raiffeisen care insa targeta doar studentii, medie de varsta intre 19 si maxim 25 de ani. De asemenea, am mai avut o campanie pentru o companie hoteliera, ce targeta doar userii de messenger din Ardeal si Moldova. Ca si planuri, luna viitoare ar trebui sa lansam produsul la nivel international. Nu l-am creat pentru a ramane cu el doar in Romania, desi si piata de aici este buna, are potential.
DB: Media IQ este inca in perioada beta. Cati useri s-au inscris si de ce ar trebui companiile sa foloseasca acest sistem?
AZ: Sunt cam 800 de useri inscrisi in prezent. Multi au spus ca deja sunt dependenti de produs, desi in prezent nu monitorizeaza decat 60 de surse. Peste cam o luna, cand va iesi din beta, Media IQ va monitoriza peste 1.500 de surse – tot radio/TV-ul, ziare precum si online si bloguri nisate. Programul va oferi rezumate automate la toate articolele, va identifica articolele similare, de asemenea va realiza analize. Va masura reputatia, eficienta sau reach-ul.
DB: Sa vedem daca va fi asa. Cat ati investit pana acum in proiect si cat vor costa abonamentele?
AZ: Asa va fi, avem o echipa buna de programatori. Media IQ va omori micile agentii de presa, cele care „fac magarii”. Se stiu ele care. Am investit circa 100.000 euro in acest produs. Abonamentele vor varia de la 50 euro la 2.000 euro/luna. Tot ce depaseste 1.000 euro va include si TV-ul si radio.
DB: Ce imi puteti spune despre evolutia ComunicateDePresa.ro de cand ati plecat?
AZ: Inclin sa zic „pas” la aceasta intrebare. O sa spun totusi ca nu cred ca evolueaza, in conditiile in care concurenta se intareste si creste numeric si calitativ.
Orgolii mari in online, pe bani putin
DB: Cum vedeti, in general, activitatile din online-ul romanesc din ultimul an?
AZ: Sper doar ca in 2010 sa fie mai curat ce se intampla. Sunt mult prea multe orgolii, pe bani atat de putini, 20-30 mil. euro. Macar in media clasica, chiar daca sunt orgolii si acolo, banii sunt mult mai multi.
DB: Google ce venituri credeti ca genereaza in Romania? Sunt zvonuri cum ca aproape cat piata masurata in studiul IAB si PricewaterhouseCoopers…
AZ: Eu cred ca poate si mai mult, dar nu pot spune sigur. E doar un feeling.
DB: Revenind. Ce va deranjeaza in mod special din ceea ce se intampla in .ro?
AZ: Lipsa de transparenta. De ceva timp este „la moda” ca publisherii „sa bage” site-uri in site-uri pentru a creste traficul. Este ceva artificial. Cel mai recent exemplu este cea in cadrul Realitatea, care a anuntat inserarea Convertor.ro in Money.ro. De parca lumea nu ar putea sa se duca pe Google sa scrie „100$ =? euro” si sa afle raspunsul. Sau MediaPro care a bagat in pagina web a Gandul tot ce se putea pentru a creste traficul. Sunt tertipuri aiurea. De asemenea, prea putine companii mari cu activitate in online „sunt curate”, adica sa nu faca spam, autorefresh si altele care sunt cam stiute deja.
DB: Si cand credeti ca se vor rezolva aceste probleme?
AZ: Piata trebuie sa se autoreglementeze. IAB nu face mare lucru si nici nu are forta coercitiva. Si directorul executiv al IAB ar trebui sa fie intr-adevar executiv, sa stea acolo 8 ore pe zi, nu sa aiba si alt business, dupa parerea mea. Presedintele, hai, ca-i mai de forma putin, mai da noroc la o intalnire, mai una-alta. De asemenea, daca un membru IAB incalca vreo regula, sa fie imediat dat afara. Cat despre acea „stampila IAB” pe site-uri, despre care s-a vorbit mult…dumneavoastra ati vazut-o pe undeva? Ca eu nu.
DB: In conditiile unei piete dificile, credeti ca vom asista la falimente intre publisheri, agentii?
AZ: Cei mari, de genul Ogilvy, Unilever, OMD, nu vor avea mari probleme, fiind sustinute international. Vad insa probleme destul de mari la Re:ply sau la MTR Press, in Oradea. Nu cred ca activitatile in online se vor revigora, tine foarte mult de starea economiei pe care o simtim pe propria piele. Pana acum lucrurile s-au tarat, agentiile „si-au dat pantalonii jos” si au inceput sa vanda publicitate cu 50-60% mai ieftin. La noi inca nici n-au inceput bine disponibilizarile.
Majoritatea site-urilor din Romania arata ca acum 5 ani
DB: Ce caracteristici vor avea site-urile care ar putea avea succes in viitor?
AZ: Nu ii inteleg pe cei ce construiesc un site si se gandesc sa scoata bani din reclama. De ce ai face asta? Oamenii vor acum servicii, sa raspunzi anumitor nevoie. De asemenea, design-ul majoritatii site-urilor arata ca acum 5 ani. Trebuie sa fii constient ca site-ul nu il faci pentru tine, ci pentru targetul tau. Imi place ce a facut Antonio Eram, care a introdus pe langa platile prin SMS-uri si plati cu cardul, la preturi mult mai mici decat ce a facut Radu Georgescu cu ePayment. El a vazut o nisa neexploatata cum trebuie si a intrat. Foarte bine!
La fel, cand vine vorba de magazine online, multi se uita la eMag. Cu ei o sa se bata Amazon.com cand o sa intre in Romania. Nu, trebuie sa gasesti o nisa si sa o acaparezi, cum a facut Marius Ciocan de exemplu, cu FunGift.ro. Si Mircea Scarlatescu a facut cateva lucruri interesante, pe nisa florariilor online. GSP.ro se misca bine, intrucat scopul unui business este, pana la urma, sa faca bani.
DB: Ati auzit ceva de Amazon.com, ca vor intra in Romania?
AZ: Arata semne de interes. Au inceput din cate am auzit sa livreze si altceva decat carti. Ofera si Kindle. Deci sunt semne ca ar fi interesati.
DB: Sa vorbim putin de oamenii din spatele proiectelor. Ce parere aveti de majoritatea antreprenorilor in online?
AZ: Cu cateva exceptii cunoscute, antreprenorilor din online le lipseste consecventa. Nu crezi intr-un proiect, nu-l faci! Nu te apuci dupa 6 luni sa schimbi directia, traiectoria business-ului, azi hosting, maine web design si tot asa. Metropotam este un exemplu bun in acest sens, s-a pastrat pe aceeasi idee de la inceput pana in prezent. De asemenea, lipseste dorinta de scoala, de a invata. Exista multe cursuri, chiar si gratis, carti, din care poti invata. Nu in ultimul rand, antreprenorii se considera experti. Daca ai cont pe Twitter de un an, ai un proiect, asta nu te face consultant sau expert in ceva. Unii chiar isi scriu pe carti de vizita „Consultant” sau chiar „Expert”. Mi se pare penibil.
DB: Care sunt punctele forte si care punctele slabe ale lui Alin Zainescu?
AZ: Ma avantajeaza faptul ca stiu bine piata si oamenii care activeaza in ea. Am castigat multa experienta lucrand in comunicare, nu am putut insa sta locului, tot timpul am plecat cand simteam ca nu mai este atat de challenging. Am vrut proiecte noi. Sunt perseverent. De cealalta parte, ma bag in multe proiecte, ma aglomerez, desi mi-am promis ca nu o sa mai lucrez 12 ore pe zi.
DB: Daca ar fi sa dati timpul inapoi cu 10 ani, ce ati face diferit?
AZ: Mi-as face mai repede firma mea.

Citeste articolul pe: Daily Business

Alin Zainescu: In online, orgoliile sunt la fel de mari ca in media clasica. Acolo insa macar se bat pe bani multi

Orgoliile din online sunt foarte mari, in conditiile in care piata de publicitate este de doar 20 mil. euro, o fractiune din intreaga piata de media. Alin Zainescu, om cu experienta de 10 ani in comunicare si relatii publice, considera ca proiectele majore din Romania sunt lipsite de transparenta, isi schimba des directia si va mai dura pana cand piata se va autoreglementa.
Alin Zainescu este membru KeyPeople
DailyBusiness.ro: Dupa exit-urile din New Media Agency si exitul din ComunicateDePresa.ro, ce alte proiecte dezvoltati in prezent?
Alin Zainescu: Dezvolt trei proiecte. Doua in online, reteaua de publicitate prin statusuri pe messenger StatusPimp si serviciul de monitorizare Media IQ. De asemenea in offline, sunt reseller al marcii de cafea Illy, prin firma Perfect Red.
DB: Auzisem zvonuri cum ca v-ati ocupa si cu ceaiuri si cafele, in offline, dar nimic concret. In ultimii ani nu prea ati mai dezvoltat afaceri in offline. Despre ce este vorba mai exact?
AZ: Eu am fost dintotdeauna un mare pasionat de ceaiuri si cafele. Asa ca, impreuna cu Dragos Novac (seful Krogos Software – n.r.), am devenit reselleri pentru produsele importate de Probrands. Facem acest lucru de peste un an. Nu aduce cine stie ce bani, facem din pasiune, i-am dat microbul si lui Dragos. La foarte multe conferinte, ceaiurile si cafelele le punem noi la dispozitie, la pret foarte mic, pentru ca in general ii cunoastem bine pe organizatori.
DB: Ati lansat Status Pimp acum aproape jumatate de an. Cum a evoluat, ce planuri aveti pentru acest produs si ce venituri inregistrati?
AZ: Eu detin 10% din Status Pimp. Subliniez asta pentru ca in celelalte proiecte in care am fost implicat eram actionar majoritar. Chiar si asa sunt un „control freak”, deci e bine, intr-un fel, ca ceilalti doi asociati ai mei, Stefan Szakal si Calin Iepure imi ofera libertate de miscare. In prezent sunt 4-5.000 de pimp-eri activi si am derulat circa 50 de campanii. Produsul genereaza venituri de circa 6-7.000 euro pe luna, deci este bine. Am ales „sa ma vand singur”, nu am apelat la agentii. Acestea cer comision aiurea.
DB: Mi-am facut si eu cont la un moment dat pe StatusPimp.ro, prin noiembrie, si nu era nicio campanie disponibila.
AZ: Unele campanii sunt foarte targetate si probabil nu va incadrati in cerinte. De exemplu, am avut campanie pentru Raiffeisen care insa targeta doar studentii, medie de varsta intre 19 si maxim 25 de ani. De asemenea, am mai avut o campanie pentru o companie hoteliera, ce targeta doar userii de messenger din Ardeal si Moldova. Ca si planuri, luna viitoare ar trebui sa lansam produsul la nivel international. Nu l-am creat pentru a ramane cu el doar in Romania, desi si piata de aici este buna, are potential.
DB: Media IQ este inca in perioada beta. Cati useri s-au inscris si de ce ar trebui companiile sa foloseasca acest sistem?
AZ: Sunt cam 800 de useri inscrisi in prezent. Multi au spus ca deja sunt dependenti de produs, desi in prezent nu monitorizeaza decat 60 de surse. Peste cam o luna, cand va iesi din beta, Media IQ va monitoriza peste 1.500 de surse – tot radio/TV-ul, ziare precum si online si bloguri nisate. Programul va oferi rezumate automate la toate articolele, va identifica articolele similare, de asemenea va realiza analize. Va masura reputatia, eficienta sau reach-ul.
DB: Sa vedem daca va fi asa. Cat ati investit pana acum in proiect si cat vor costa abonamentele?
AZ: Asa va fi, avem o echipa buna de programatori. Media IQ va omori micile agentii de presa, cele care „fac magarii”. Se stiu ele care. Am investit circa 100.000 euro in acest produs. Abonamentele vor varia de la 50 euro la 2.000 euro/luna. Tot ce depaseste 1.000 euro va include si TV-ul si radio.
DB: Ce imi puteti spune despre evolutia ComunicateDePresa.ro de cand ati plecat?
AZ: Inclin sa zic „pas” la aceasta intrebare. O sa spun totusi ca nu cred ca evolueaza, in conditiile in care concurenta se intareste si creste numeric si calitativ.
Orgolii mari in online, pe bani putin
DB: Cum vedeti, in general, activitatile din online-ul romanesc din ultimul an?
AZ: Sper doar ca in 2010 sa fie mai curat ce se intampla. Sunt mult prea multe orgolii, pe bani atat de putini, 20-30 mil. euro. Macar in media clasica, chiar daca sunt orgolii si acolo, banii sunt mult mai multi.
DB: Google ce venituri credeti ca genereaza in Romania? Sunt zvonuri cum ca aproape cat piata masurata in studiul IAB si PricewaterhouseCoopers…
AZ: Eu cred ca poate si mai mult, dar nu pot spune sigur. E doar un feeling.
DB: Revenind. Ce va deranjeaza in mod special din ceea ce se intampla in .ro?
AZ: Lipsa de transparenta. De ceva timp este „la moda” ca publisherii „sa bage” site-uri in site-uri pentru a creste traficul. Este ceva artificial. Cel mai recent exemplu este cea in cadrul Realitatea, care a anuntat inserarea Convertor.ro in Money.ro. De parca lumea nu ar putea sa se duca pe Google sa scrie „100$ =? euro” si sa afle raspunsul. Sau MediaPro care a bagat in pagina web a Gandul tot ce se putea pentru a creste traficul. Sunt tertipuri aiurea. De asemenea, prea putine companii mari cu activitate in online „sunt curate”, adica sa nu faca spam, autorefresh si altele care sunt cam stiute deja.
DB: Si cand credeti ca se vor rezolva aceste probleme?
AZ: Piata trebuie sa se autoreglementeze. IAB nu face mare lucru si nici nu are forta coercitiva. Si directorul executiv al IAB ar trebui sa fie intr-adevar executiv, sa stea acolo 8 ore pe zi, nu sa aiba si alt business, dupa parerea mea. Presedintele, hai, ca-i mai de forma putin, mai da noroc la o intalnire, mai una-alta. De asemenea, daca un membru IAB incalca vreo regula, sa fie imediat dat afara. Cat despre acea „stampila IAB” pe site-uri, despre care s-a vorbit mult…dumneavoastra ati vazut-o pe undeva? Ca eu nu.
DB: In conditiile unei piete dificile, credeti ca vom asista la falimente intre publisheri, agentii?
AZ: Cei mari, de genul Ogilvy, Unilever, OMD, nu vor avea mari probleme, fiind sustinute international. Vad insa probleme destul de mari la Re:ply sau la MTR Press, in Oradea. Nu cred ca activitatile in online se vor revigora, tine foarte mult de starea economiei pe care o simtim pe propria piele. Pana acum lucrurile s-au tarat, agentiile „si-au dat pantalonii jos” si au inceput sa vanda publicitate cu 50-60% mai ieftin. La noi inca nici n-au inceput bine disponibilizarile.
Majoritatea site-urilor din Romania arata ca acum 5 ani
DB: Ce caracteristici vor avea site-urile care ar putea avea succes in viitor?
AZ: Nu ii inteleg pe cei ce construiesc un site si se gandesc sa scoata bani din reclama. De ce ai face asta? Oamenii vor acum servicii, sa raspunzi anumitor nevoie. De asemenea, design-ul majoritatii site-urilor arata ca acum 5 ani. Trebuie sa fii constient ca site-ul nu il faci pentru tine, ci pentru targetul tau. Imi place ce a facut Antonio Eram, care a introdus pe langa platile prin SMS-uri si plati cu cardul, la preturi mult mai mici decat ce a facut Radu Georgescu cu ePayment. El a vazut o nisa neexploatata cum trebuie si a intrat. Foarte bine!
La fel, cand vine vorba de magazine online, multi se uita la eMag. Cu ei o sa se bata Amazon.com cand o sa intre in Romania. Nu, trebuie sa gasesti o nisa si sa o acaparezi, cum a facut Marius Ciocan de exemplu, cu FunGift.ro. Si Mircea Scarlatescu a facut cateva lucruri interesante, pe nisa florariilor online. GSP.ro se misca bine, intrucat scopul unui business este, pana la urma, sa faca bani.
DB: Ati auzit ceva de Amazon.com, ca vor intra in Romania?
AZ: Arata semne de interes. Au inceput din cate am auzit sa livreze si altceva decat carti. Ofera si Kindle. Deci sunt semne ca ar fi interesati.
DB: Sa vorbim putin de oamenii din spatele proiectelor. Ce parere aveti de majoritatea antreprenorilor in online?
AZ: Cu cateva exceptii cunoscute, antreprenorilor din online le lipseste consecventa. Nu crezi intr-un proiect, nu-l faci! Nu te apuci dupa 6 luni sa schimbi directia, traiectoria business-ului, azi hosting, maine web design si tot asa. Metropotam este un exemplu bun in acest sens, s-a pastrat pe aceeasi idee de la inceput pana in prezent. De asemenea, lipseste dorinta de scoala, de a invata. Exista multe cursuri, chiar si gratis, carti, din care poti invata. Nu in ultimul rand, antreprenorii se considera experti. Daca ai cont pe Twitter de un an, ai un proiect, asta nu te face consultant sau expert in ceva. Unii chiar isi scriu pe carti de vizita „Consultant” sau chiar „Expert”. Mi se pare penibil.
DB: Care sunt punctele forte si care punctele slabe ale lui Alin Zainescu?
AZ: Ma avantajeaza faptul ca stiu bine piata si oamenii care activeaza in ea. Am castigat multa experienta lucrand in comunicare, nu am putut insa sta locului, tot timpul am plecat cand simteam ca nu mai este atat de challenging. Am vrut proiecte noi. Sunt perseverent. De cealalta parte, ma bag in multe proiecte, ma aglomerez, desi mi-am promis ca nu o sa mai lucrez 12 ore pe zi.
DB: Daca ar fi sa dati timpul inapoi cu 10 ani, ce ati face diferit?
AZ: Mi-as face mai repede firma mea.

Citeste articolul pe: Daily Business

Postat de pe data de 28 feb., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 123 ori.

Publica un raspuns