Daca ar fi sa defineasca evolutia online-ului din Romania pe 2010, Justin Kadima, om cu experienta de 10 ani in Internet si general manager al agentiei interactive Republika, s-ar limita la un singur cuvant – Facebook. De ce alege Kadima aceasta retea sociala pentru a defini Internetul romanesc pe 2010 si care sunt cele doua argumente importante in acest sens, cititi intr-un interviu DailyBusiness.ro cu omul de afaceri.
DailBusiness.ro: Cum ati caracteriza primele doua luni si jumatate din anul acesta, fata de aceeasi perioada a lui 2009, in online-ul romanesc?
Justin Kadima: Cele doua luni si ceva nu au adus ceea ce ar trebui sa fie, dar oricum mai bine decat anul trecut, cand toti erau speriati si in expectativa totala. Acum se simte „miros” de optimism, au fost contracte, multi clienti au inceput sa experimenteze online-ul.
DB: Experimenteaza online-ul?
JK: Da, din ce in ce mai multe companii mari au inceput sa aloce fonduri destul de importante pentru advertising si proiecte pe Internet. Este vorba in special de multinationale care primesc indicatii de la headquarters. Cresterile in Romania vin din afara tarii, „ne trag in sus” multinationalele. Oricum, ele sunt cele ce impun trendul, pe o piata online inca atat de mica. In Romania este nevoie ca 2-3 companii mari sa aloce bugete importante pentru online, ca alte 4-5 sa le imite, si putem spune ca piata de online a crescut deja cu 10%. Putin exagerat, dar cam asa functioneaza lucrurile.
DB: Spuneti-mi trei cuvinte care vor defini cel mai bine online-ul romanesc in 2010.
JK: Cele trei cuvinte ar fi de fapt unul singur, in opinia mea. Si acesta este „Facebook” – cuvantul anului pe Internetul romanesc. Am cel putin doua argumente pentru a sustine aceasta parere.
DB: Primul argument fiind…
JK: Campania sustinuta a Vodafone pentru promovarea Facebook. Compania telecom promoveaza in randul clientilor – si nu numai – reteaua sociala, atat online, cat si offline, inca din noiembrie 2009. De atunci, rezultatul a fost ca lunar numarul de conturi unice a crescut cu cate 100.000. Estimarile mele sunt ca pana la finalul anului, Facebook va atrage 1,3 milioane unici la finele anului, fata de 800.000 cat are in prezent. Influenta unui operator telecom major este masiva.
DB: Si al doilea argument?
JK: Asaltul smart-phone-urilor pe acest segment. Uitati-va la campaniile sustinute de LG pe retele sociale, printre bloggeri, campanii prin care isi promoveaza in special telefoanele mobile. De asemenea, Nokia a lansat un smartphone foarte ieftin care este conceput special pentru a facilita accesul pe Facebook in special catre tineri. Pretul telefonului este redus.
DB: O.K. Si cum ar putea companiile sa profite de cuvantul „Facebook” cat mai eficient? Ce trebuie sa faca?
JK: In primul rand sa fie prezente acolo, evident. Mai departe de asta insa, sa incerce sa se foloseasca de instrumentele puse la dispozitie de reteaua sociala pentru a afla cat mai multe informatii despre cei ce viziteaza pagina companiei respective. Nu sa-i goneasca rapid catre pagina oficiala a firmei si sa-l transformi imediat intr-un vizitator unic fara mare valoare adaugata. Pe Facebook poti afla date demografice despre el, varsta, interese si asa mai departe. Profita deci de aceste tool-uri si fidelizeaza-ti clientii pe Facebook.
DB: De ce tocmai Facebook cand de exemplu Hi5.com are trafic mult mai mare si Neogen este in limba romana?
JK: Poate o sa supar niste persoane acum, nu-mi doresc, dar imi voi exprima parerea foarte sincer. Hi5 este in special o retea de gaming, unde se monetizeaza jocurile. Neogen este o retea de intalniri, dating. Facebook a reusit sa formeze un ecosistem social complex, in plus aplicatiile sunt deschise catre clienti, se pot folosi deci foarte mult de functionalitatile retelei sociale pentru a crea campanii eficiente si bine targetate. Deci eu, ca si firma, pot oferi campanii cu cat mai putine limitari.
DB: Si pe celelalte doua care sunt limitarile?
JK: Pe Hi5 merge mai ales display advertising si maxim crearea unui joculet. Reteaua Neogen e si mai putin dezvoltata desi are un potential mare. Chiar i-am spus la un moment dat lui Calin Fusu (seful Neogen – n.r.) sa lanseze un API pentru a face platforma mai deschisa, mai accesibila. Eu recunosc ca sunt nationalist si consider ca Romania are nevoie de o retea sociala autohtona si cred ca Neogen are cel mai mare potential dintre toate sa devina o retea dominanta.
Trei lucruri pe care le-ar schimba Justin Kadima la online-ul romanesc
DB: Sa presupunem pentru un moment ca ati fi omnipotent asupra Internetului romanesc. Ce ati schimba?
JK: (zambind) Mi-ar placea mie… In primul rand poate ca as schimba perceptia asupra publicitatii pe bloguri. Ar trebui sa se inteleaga ca blogurile, mai ales cele nisate, nu sunt diferite de un proiect de publishing. De asemenea, as induce antreprenorilor romani faptul ca pentru a te numi „antreprenor” nu trebuie neaparat sa faci proiecte in stil Silicon Valley. Poti avea foarte mult succes si daca targetezi exclusiv utilizatorii autohtoni, vad ca unii uita asta si tind doar sa iasa in afara tarii cat mai repede. Si al treilea lucru ar fi…sa fac astfel incat Internetul sa depaseasca printul ca si advertising. Ar merita acest lucru, mai ales ca print-ul e cam in cadere libera.
DB: Ce asteptari aveti pentru Republika pe 2010, ca venituri, si ce afaceri ati generat in 2009?
JK: In 2010 vrem afaceri de circa 0,6 mil. euro, dublu fata de 2009 cand am crescut de trei ori fata de 2008, cand am si lansat de altfel agentia. Avem in prezent 18 angajati si cred ca vor fi suficienti pentru acest an. Nu vom mai achizitiona anul acesta site-uri, ne limitam la social media, campanii de promovare pe comunitati gen Facebook, Twitter. Evident, continuam sa construim si site-uri. Daca indeplinim ceea ce ne propunem, in 2011 vom deveni una dintre cele mai importante agentii de online din Romania.
DB: Ce proiecte online din Romania va plac si de ce?
JK: Imi place proiectul Goana Dupa Casa, creat de Imopedia. Este un concurs interactiv, interesant, ca la televizor dar pe Internet, cu implicarea unor bloggeri renumiti. De asemenea, imi place Muvix.ro al lui Orlando Nicoara, desi nu o sa aiba neaparat succes in urmatoarea perioada. Sustin in general toate proiectele care isi propun, printre altele, sa educe utilizatorii sa plateasca pentru muzica si filme, ca si eOK.ro. Sunt de acord sa nominalizez proiecte online care imi plac, dar nu imi place sa nominalizez asa-zisi „antreprenori”. Mi se pare ca acest substantiv este prea egoist, individualist. Nu poti sa ai un proiect reusit fara o echipa buna in spate.
DB: Ce anume ati dori sa schimbati daca ati putea sa dati timpul inapoi cu 5 ani?
JK: Mi-as da un sfat. Faptul ca nu este de ajuns sa creezi ceva foarte bun, cu functionalitati excelente, poate chiar unice pentru a atrage utilizatorii. Trebuie luate in calcul si obisnuinta, obiceiurile utilizatorilor. De exemplu, am realizat un studiu prin liceele din Bucuresti si am aflat ca peste 80% dintre respondenti folosesc pentru a asculta muzica YouTube. Majoritatea nu auzisera de bloguri de muzica sau nici chiar de Trilulilu. Astfel de utilizatori este foarte greu sa-i convertesti, trebuie multi bani investiti pentru a-i atrage. De asemenea, mi-ar fi placut sa fiu eu primul care sa fi lansat Trilulilu.ro, mai ales ca aveam o idee similara inainte de lansarea acestui proiect.

Citeste articolul pe: Daily Business

Kadima, Republika: As defini evolutia Internetului romanesc in 2010 printr-un singur cuvant – Facebook

Daca ar fi sa defineasca evolutia online-ului din Romania pe 2010, Justin Kadima, om cu experienta de 10 ani in Internet si general manager al agentiei interactive Republika, s-ar limita la un singur cuvant – Facebook. De ce alege Kadima aceasta retea sociala pentru a defini Internetul romanesc pe 2010 si care sunt cele doua argumente importante in acest sens, cititi intr-un interviu DailyBusiness.ro cu omul de afaceri.
DailBusiness.ro: Cum ati caracteriza primele doua luni si jumatate din anul acesta, fata de aceeasi perioada a lui 2009, in online-ul romanesc?
Justin Kadima: Cele doua luni si ceva nu au adus ceea ce ar trebui sa fie, dar oricum mai bine decat anul trecut, cand toti erau speriati si in expectativa totala. Acum se simte „miros” de optimism, au fost contracte, multi clienti au inceput sa experimenteze online-ul.
DB: Experimenteaza online-ul?
JK: Da, din ce in ce mai multe companii mari au inceput sa aloce fonduri destul de importante pentru advertising si proiecte pe Internet. Este vorba in special de multinationale care primesc indicatii de la headquarters. Cresterile in Romania vin din afara tarii, „ne trag in sus” multinationalele. Oricum, ele sunt cele ce impun trendul, pe o piata online inca atat de mica. In Romania este nevoie ca 2-3 companii mari sa aloce bugete importante pentru online, ca alte 4-5 sa le imite, si putem spune ca piata de online a crescut deja cu 10%. Putin exagerat, dar cam asa functioneaza lucrurile.
DB: Spuneti-mi trei cuvinte care vor defini cel mai bine online-ul romanesc in 2010.
JK: Cele trei cuvinte ar fi de fapt unul singur, in opinia mea. Si acesta este „Facebook” – cuvantul anului pe Internetul romanesc. Am cel putin doua argumente pentru a sustine aceasta parere.
DB: Primul argument fiind…
JK: Campania sustinuta a Vodafone pentru promovarea Facebook. Compania telecom promoveaza in randul clientilor – si nu numai – reteaua sociala, atat online, cat si offline, inca din noiembrie 2009. De atunci, rezultatul a fost ca lunar numarul de conturi unice a crescut cu cate 100.000. Estimarile mele sunt ca pana la finalul anului, Facebook va atrage 1,3 milioane unici la finele anului, fata de 800.000 cat are in prezent. Influenta unui operator telecom major este masiva.
DB: Si al doilea argument?
JK: Asaltul smart-phone-urilor pe acest segment. Uitati-va la campaniile sustinute de LG pe retele sociale, printre bloggeri, campanii prin care isi promoveaza in special telefoanele mobile. De asemenea, Nokia a lansat un smartphone foarte ieftin care este conceput special pentru a facilita accesul pe Facebook in special catre tineri. Pretul telefonului este redus.
DB: O.K. Si cum ar putea companiile sa profite de cuvantul „Facebook” cat mai eficient? Ce trebuie sa faca?
JK: In primul rand sa fie prezente acolo, evident. Mai departe de asta insa, sa incerce sa se foloseasca de instrumentele puse la dispozitie de reteaua sociala pentru a afla cat mai multe informatii despre cei ce viziteaza pagina companiei respective. Nu sa-i goneasca rapid catre pagina oficiala a firmei si sa-l transformi imediat intr-un vizitator unic fara mare valoare adaugata. Pe Facebook poti afla date demografice despre el, varsta, interese si asa mai departe. Profita deci de aceste tool-uri si fidelizeaza-ti clientii pe Facebook.
DB: De ce tocmai Facebook cand de exemplu Hi5.com are trafic mult mai mare si Neogen este in limba romana?
JK: Poate o sa supar niste persoane acum, nu-mi doresc, dar imi voi exprima parerea foarte sincer. Hi5 este in special o retea de gaming, unde se monetizeaza jocurile. Neogen este o retea de intalniri, dating. Facebook a reusit sa formeze un ecosistem social complex, in plus aplicatiile sunt deschise catre clienti, se pot folosi deci foarte mult de functionalitatile retelei sociale pentru a crea campanii eficiente si bine targetate. Deci eu, ca si firma, pot oferi campanii cu cat mai putine limitari.
DB: Si pe celelalte doua care sunt limitarile?
JK: Pe Hi5 merge mai ales display advertising si maxim crearea unui joculet. Reteaua Neogen e si mai putin dezvoltata desi are un potential mare. Chiar i-am spus la un moment dat lui Calin Fusu (seful Neogen – n.r.) sa lanseze un API pentru a face platforma mai deschisa, mai accesibila. Eu recunosc ca sunt nationalist si consider ca Romania are nevoie de o retea sociala autohtona si cred ca Neogen are cel mai mare potential dintre toate sa devina o retea dominanta.
Trei lucruri pe care le-ar schimba Justin Kadima la online-ul romanesc
DB: Sa presupunem pentru un moment ca ati fi omnipotent asupra Internetului romanesc. Ce ati schimba?
JK: (zambind) Mi-ar placea mie… In primul rand poate ca as schimba perceptia asupra publicitatii pe bloguri. Ar trebui sa se inteleaga ca blogurile, mai ales cele nisate, nu sunt diferite de un proiect de publishing. De asemenea, as induce antreprenorilor romani faptul ca pentru a te numi „antreprenor” nu trebuie neaparat sa faci proiecte in stil Silicon Valley. Poti avea foarte mult succes si daca targetezi exclusiv utilizatorii autohtoni, vad ca unii uita asta si tind doar sa iasa in afara tarii cat mai repede. Si al treilea lucru ar fi…sa fac astfel incat Internetul sa depaseasca printul ca si advertising. Ar merita acest lucru, mai ales ca print-ul e cam in cadere libera.
DB: Ce asteptari aveti pentru Republika pe 2010, ca venituri, si ce afaceri ati generat in 2009?
JK: In 2010 vrem afaceri de circa 0,6 mil. euro, dublu fata de 2009 cand am crescut de trei ori fata de 2008, cand am si lansat de altfel agentia. Avem in prezent 18 angajati si cred ca vor fi suficienti pentru acest an. Nu vom mai achizitiona anul acesta site-uri, ne limitam la social media, campanii de promovare pe comunitati gen Facebook, Twitter. Evident, continuam sa construim si site-uri. Daca indeplinim ceea ce ne propunem, in 2011 vom deveni una dintre cele mai importante agentii de online din Romania.
DB: Ce proiecte online din Romania va plac si de ce?
JK: Imi place proiectul Goana Dupa Casa, creat de Imopedia. Este un concurs interactiv, interesant, ca la televizor dar pe Internet, cu implicarea unor bloggeri renumiti. De asemenea, imi place Muvix.ro al lui Orlando Nicoara, desi nu o sa aiba neaparat succes in urmatoarea perioada. Sustin in general toate proiectele care isi propun, printre altele, sa educe utilizatorii sa plateasca pentru muzica si filme, ca si eOK.ro. Sunt de acord sa nominalizez proiecte online care imi plac, dar nu imi place sa nominalizez asa-zisi „antreprenori”. Mi se pare ca acest substantiv este prea egoist, individualist. Nu poti sa ai un proiect reusit fara o echipa buna in spate.
DB: Ce anume ati dori sa schimbati daca ati putea sa dati timpul inapoi cu 5 ani?
JK: Mi-as da un sfat. Faptul ca nu este de ajuns sa creezi ceva foarte bun, cu functionalitati excelente, poate chiar unice pentru a atrage utilizatorii. Trebuie luate in calcul si obisnuinta, obiceiurile utilizatorilor. De exemplu, am realizat un studiu prin liceele din Bucuresti si am aflat ca peste 80% dintre respondenti folosesc pentru a asculta muzica YouTube. Majoritatea nu auzisera de bloguri de muzica sau nici chiar de Trilulilu. Astfel de utilizatori este foarte greu sa-i convertesti, trebuie multi bani investiti pentru a-i atrage. De asemenea, mi-ar fi placut sa fiu eu primul care sa fi lansat Trilulilu.ro, mai ales ca aveam o idee similara inainte de lansarea acestui proiect.

Citeste articolul pe: Daily Business

Postat de pe data de 28 feb., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 158 ori.

Publica un raspuns