Lui Mircea Horia Simionescu critica literară a epocii comuniste i-a creat, mai mult fără intenţie decât în mod programatic, un statut paradoxal, pe cât de straniu, pe atât de avantajos faţă de posteritatea „imediată”. Fără îndoială că literatura Ingeniosului bine temperat era incomodă nu doar pentru linia oficială, de forţă, a ideologilor culturali de pe atunci, ci ea punea într-o dificultate riscantă chiar şi pe cei, câţiva, mai curajoşi dintre critici, forţaţi să dea socoteală în analiza lor despre o stranietate nelalocul ei în mijlocul comunismului, despre un spirit bonom, dispus permanent la o suspectă jovialitate, care trivializa de-a dreptul cu temele serioase şi despica, nu fără un resentimentarism brutal, pe alocuri, taman în structura eclatantă a unor tabuuri. În definitiv, Ingeniosul bine temperat este mai întâi de toate spectacolul unui temperament, pe care textul îşi configurează, cu meticulozitate, cu o plăcere nestingherită a rostogolirii printre detaliile cele mai neînsemnate, un profil himeric, ce trădează, dincolo de fronda anecdotică, o profunzime tragică, o viziune relativistă a lucrurilor, răsfrântă spre o conştientizare în registru acut a slăbirii esenţelor lumii.

Amănuntul că numărul celor care au remarcat această apetenţă pentru tragic a subtextului cărţii lui Mircea Horia Simionescu a fost extrem de redus nu a îmbunătăţit cu nimic şansele Dicţionarului onomastic de a fi receptat suficient de pozitiv de critici încât să urce pe raftul întâi al canonului contemporan. Acuza, se ştie, va fi fost aceea că el rupea mult prea dramatic legătura dintre literatură şi viaţă, manifestând un inconformism niţel peste norma de toleranţă a epocii. Criticii cei mai de încredere ai generaţiei 60 încercau, de altfel, să lărgească conceptul realismului socialist înspre realism simbolic, realism satiric et. co., însă proza simionesciană ar fi cerut un compromis procedural mult prea complicat pentru ca realismele acestea să fie operative în cazul ei.

Citește tot>>

Un dicţionar de strategii narative

Lui Mircea Horia Simionescu critica literară a epocii comuniste i-a creat, mai mult fără intenţie decât în mod programatic, un statut paradoxal, pe cât de straniu, pe atât de avantajos faţă de posteritatea „imediată”. Fără îndoială că literatura Ingeniosului bine temperat era incomodă nu doar pentru linia oficială, de forţă, a ideologilor culturali de pe atunci, ci ea punea într-o dificultate riscantă chiar şi pe cei, câţiva, mai curajoşi dintre critici, forţaţi să dea socoteală în analiza lor despre o stranietate nelalocul ei în mijlocul comunismului, despre un spirit bonom, dispus permanent la o suspectă jovialitate, care trivializa de-a dreptul cu temele serioase şi despica, nu fără un resentimentarism brutal, pe alocuri, taman în structura eclatantă a unor tabuuri. În definitiv, Ingeniosul bine temperat este mai întâi de toate spectacolul unui temperament, pe care textul îşi configurează, cu meticulozitate, cu o plăcere nestingherită a rostogolirii printre detaliile cele mai neînsemnate, un profil himeric, ce trădează, dincolo de fronda anecdotică, o profunzime tragică, o viziune relativistă a lucrurilor, răsfrântă spre o conştientizare în registru acut a slăbirii esenţelor lumii.

Amănuntul că numărul celor care au remarcat această apetenţă pentru tragic a subtextului cărţii lui Mircea Horia Simionescu a fost extrem de redus nu a îmbunătăţit cu nimic şansele Dicţionarului onomastic de a fi receptat suficient de pozitiv de critici încât să urce pe raftul întâi al canonului contemporan. Acuza, se ştie, va fi fost aceea că el rupea mult prea dramatic legătura dintre literatură şi viaţă, manifestând un inconformism niţel peste norma de toleranţă a epocii. Criticii cei mai de încredere ai generaţiei 60 încercau, de altfel, să lărgească conceptul realismului socialist înspre realism simbolic, realism satiric et. co., însă proza simionesciană ar fi cerut un compromis procedural mult prea complicat pentru ca realismele acestea să fie operative în cazul ei.

Citește tot>>

Postat de pe data de 12 apr., 2010 in categoria Recenzii. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 229 ori.

Publica un raspuns