Guvernul a inasprit cenzura in spatiul virtual, dupa retragerea Google
Decizia Google de a inchide motorul de cautare din China, pentru a nu se mai supune cenzurii impuse de autoritati, a avut ca efect inasprirea si mai mult a cenzurii, dupa ce guvernul de la Beijing a emis noi reguli privind continutul care poate fi pus online.
Autoritatile au decretat ca niciun material nu va fi postat pe internet daca ar putea afecta „onoarea si interesele statului” sau „submineaza puterea statului”, scrie presa internationala. Potrivit noilor reglementari, nicio organizatie nu poate „produce, duplica, anunta sau disemina informatii” referitoare la subiecte ce sunt „impotriva principiilor cardinale stabilite de constitutie”, sau care „instiga la ura etnica”, care „pun in pericol politica religioasa” si raspandesc superstitii, se arata intr-un document emis de autoritati.
In plus, sunt interzise pe internet orice materiale care intrerup „ordinea si stabilitatea sociala” sau cele obscene, pornografice, care contin scene de brutalitate sau violenta si raspandesc teroare. „Alt continut interzis de lege sau de reglementarile administrative sunt de asemenea interzise online”, se mai specifica in documentul publicat. Potrivit oficialilor, „China are dreptul sa cenzureze internetul pentru a asigura securitatea statului si pentru a impulsiona celelalte state sa respecte modul in care este reglementat internetul in piata cu cea mai mare baza de utilizatori”. In acelasi timp, guvernul de la Beijing precizeaza ca „garanteaza libertatea de exprimare a cetatenilor pe internet, dar si dreptul publicului de a afla informatiile sau de a se face auzit”.
Noua legislatie a fost promovata dupa decizia companiei americane Google de a-si transfera motorul de cautare online in Hong Kong, pentru a nu fi nevoita sa cenzureze rezultatele cautarilor. In luna ianuarie, in urma unui atac informatic care viza clientii serviciului Gmail in China, compania a anuntat ca renunta la autocenzura pe aceasta piata, desi decizia ar putea duce la iesirea din piata. In raspunsul oficial pe care guvernul chinez l-a dat la amenintarea Google de a nu mai cenzura rezultatele cautarilor si chiar de a se retrage daca mai continua cenzura, se arata ca sunt bine-venite companiile straine de internet daca se supun legislatiei si sunt de acord sa cenzureze rezultatele cautarii. Baidu isi propune cresterea cotei de piata cu 20%
Concurentul cel mai cunoscut la Google pe piata chineza, Baidu, a fost considerat favorizat de retragerea Google din piata. Potrivit specialistilor, inchiderea motorului de cautare Google.cn inseamna ca utilizatorii de internet din China trebuie sa se bazeze din ce in ce mai mult pe motorul de cautare local, Baidu, chiar daca acesta furnizeaza rezultate cenzurate, in conformitate cu cerintele autoritatilor. In plus, si vanzatorii de reclame online au mai putine optiuni pentru postarea anunturilor, acestia putandu-se orienta tot catre Baidu si alte companii chineze, ca Alibaba sau Tencent Holdings. Astfel, Baidu urmareste sa isi creasca cota de piata pana la 79% in anul urmator, fata de 58,4%, cat avea la finalul lui 2009. Compania a obtinut in primele luni din acest an o cota de 64%, ajutata de retragerea Google, a comentat Tang Hesong, director executiv in cadrul Baidu.com.
Potrivit estimarilor, Google ar fi putut incasa in 2010 venituri de aproximativ 600 de milioane de dolari. Piata cautarilor online este estimata anul acesta in China la aproximativ un miliard de dolari. La nivel global, veniturile Google s-au ridicat anul trecut la 23,6 miliarde de dolari, iar profitul net se ridica la finalul anului trecut la 6,5 miliarde de dolari. „In Asia, progresul Google a fost destul de lent. Dar se descurca relativ bine in ultima vreme in China si incepea sa castige cota de piata si elan”, comentau analistii evolutia companiei pe piata chineza inainte de momentul retragerii.
Citeste articolul pe: Financiarul
Guvernul a inasprit cenzura in spatiul virtual, dupa retragerea Google
Decizia Google de a inchide motorul de cautare din China, pentru a nu se mai supune cenzurii impuse de autoritati, a avut ca efect inasprirea si mai mult a cenzurii, dupa ce guvernul de la Beijing a emis noi reguli privind continutul care poate fi pus online.
Autoritatile au decretat ca niciun material nu va fi postat pe internet daca ar putea afecta „onoarea si interesele statului” sau „submineaza puterea statului”, scrie presa internationala. Potrivit noilor reglementari, nicio organizatie nu poate „produce, duplica, anunta sau disemina informatii” referitoare la subiecte ce sunt „impotriva principiilor cardinale stabilite de constitutie”, sau care „instiga la ura etnica”, care „pun in pericol politica religioasa” si raspandesc superstitii, se arata intr-un document emis de autoritati.
In plus, sunt interzise pe internet orice materiale care intrerup „ordinea si stabilitatea sociala” sau cele obscene, pornografice, care contin scene de brutalitate sau violenta si raspandesc teroare. „Alt continut interzis de lege sau de reglementarile administrative sunt de asemenea interzise online”, se mai specifica in documentul publicat. Potrivit oficialilor, „China are dreptul sa cenzureze internetul pentru a asigura securitatea statului si pentru a impulsiona celelalte state sa respecte modul in care este reglementat internetul in piata cu cea mai mare baza de utilizatori”. In acelasi timp, guvernul de la Beijing precizeaza ca „garanteaza libertatea de exprimare a cetatenilor pe internet, dar si dreptul publicului de a afla informatiile sau de a se face auzit”.
Noua legislatie a fost promovata dupa decizia companiei americane Google de a-si transfera motorul de cautare online in Hong Kong, pentru a nu fi nevoita sa cenzureze rezultatele cautarilor. In luna ianuarie, in urma unui atac informatic care viza clientii serviciului Gmail in China, compania a anuntat ca renunta la autocenzura pe aceasta piata, desi decizia ar putea duce la iesirea din piata. In raspunsul oficial pe care guvernul chinez l-a dat la amenintarea Google de a nu mai cenzura rezultatele cautarilor si chiar de a se retrage daca mai continua cenzura, se arata ca sunt bine-venite companiile straine de internet daca se supun legislatiei si sunt de acord sa cenzureze rezultatele cautarii. Baidu isi propune cresterea cotei de piata cu 20%
Concurentul cel mai cunoscut la Google pe piata chineza, Baidu, a fost considerat favorizat de retragerea Google din piata. Potrivit specialistilor, inchiderea motorului de cautare Google.cn inseamna ca utilizatorii de internet din China trebuie sa se bazeze din ce in ce mai mult pe motorul de cautare local, Baidu, chiar daca acesta furnizeaza rezultate cenzurate, in conformitate cu cerintele autoritatilor. In plus, si vanzatorii de reclame online au mai putine optiuni pentru postarea anunturilor, acestia putandu-se orienta tot catre Baidu si alte companii chineze, ca Alibaba sau Tencent Holdings. Astfel, Baidu urmareste sa isi creasca cota de piata pana la 79% in anul urmator, fata de 58,4%, cat avea la finalul lui 2009. Compania a obtinut in primele luni din acest an o cota de 64%, ajutata de retragerea Google, a comentat Tang Hesong, director executiv in cadrul Baidu.com.
Potrivit estimarilor, Google ar fi putut incasa in 2010 venituri de aproximativ 600 de milioane de dolari. Piata cautarilor online este estimata anul acesta in China la aproximativ un miliard de dolari. La nivel global, veniturile Google s-au ridicat anul trecut la 23,6 miliarde de dolari, iar profitul net se ridica la finalul anului trecut la 6,5 miliarde de dolari. „In Asia, progresul Google a fost destul de lent. Dar se descurca relativ bine in ultima vreme in China si incepea sa castige cota de piata si elan”, comentau analistii evolutia companiei pe piata chineza inainte de momentul retragerii.
Citeste articolul pe: Financiarul