Radu Georgescu
Omul de afaceri , presedinte al grupului de firme Gecad, sustine ca in perioada aceasta eforturile indreptate catre a inova in industria online sunt de foarte multe ori inutile si nu duc la rezultate palpabile. „Nu cred ca inovatia este ceva important, ci, mai ales in criza economica, importanta e ultima linie din Excel”, a spus antreprenorul roman, facand referire indirecta la bilantul financiar.
Pe timp de criza, companiile, atat start-up-urile cat si cele dezvoltate, trebuie sa se axeze pe profitabilitate, eficienta, nu „sa faca arta de dragul artei”.
„Cu totii vorbim de inovatie, de nou, de inventii revolutionare insa, de fapt, de foarte multe ori acestea nu conteaza si sunt doar vorbe, idei frumoase care insa nu se concretizeaza sau, mai rau, nu aduc venituri si profit dupa investitii uneori masive. Conteaza executia unui proiect – uitati-va la Google, YouTube sau Facebook. Niciuna nu a pornit pe teren virgin insa toate au ajuns unde sunt acum, adica foarte sus”, spune Georgescu.
Glumind, acesta spune ca ar fi trebuit sa isi schimbe mesajul de pe cartea personala de vizita unde scrie „Mind for Innovation”. „O sa fac asta si poate o sa zic ‘Mind for Execution'”, spune el, zambind.
Intrebat cand considera ca se vor incheia fluctuatiile economice si, implicit, se vor „dezmorti” companiile si vor incepe sa isi asume anumite riscuri, omul de afaceri ce a vandut tehnologia antivirus RAV catre Microsoft in 2003 cu o suma aproximata de surse din piata la 19 mil. $ spune ca nu crede sa existe cineva care sa poata spuna cum va fi peste cinci ani.
„E infiorator ce rapid se misca lucrurile, ce se intampla de pe o zi pe alta. Twitter deja este batran si arhi-cunoscut, desi acum un an si ceva nu erau multi romani care sa fi stiut de el. Personal, nu cred ca la anul va fi extraordinar, economic vorbind”, spune Georgescu, prezent in cadrul celei de-a doua editii a conferintei Start&Grow, adresata celor ce doresc sa inceapa business-uri proprii.
Multi creeaza solutii fara sa exista probleme
Vladimir Oane, cofondator si CEO al UberVu, advisor la 2Performant si partener la proiectul online Captain GO, sustine ca foarte multi antreprenori sunt atat de obsedati de „a inova” incat uita ceva esential: daca acea solutie se adreseaza unei probleme reale.
„Multi creeaza solutii fara sa existe de fapt probleme. Creeaza inainte de a studia piata si a vedea daca exista cu adevarat cerere pentru acea solutie. Inovatiile trebuie sa apara ca urmare a anumitor frustrari si ele apar treptat, nu ca in filme”, sustine Oane, care a castigat in 2008 concursul de start-up-uri SeedCamp.
Acesta exemplifica si spune ca Facebook nu a inovat si a fost lansat initial de Zuckerberg pentru ca voia „sa cunoasca fete” si nu era multumit de celelalte retele sociale. „Nu avea cine stie ce plan maret, la inceput, dar a inovat pe parcurs. La fel, si Google a pornit dintr-un pariu si majoritatea companiilor mari au inovat abia mai tarziu, cand aveau deja o baza stabila de clienti”, subliniaza Oane.
Vlad Georgescu defineste inovatia ca fiind „al doilea client atras”. „Primul, este o necesitate. Cea mai tare inovatie este sentimentul pe care il ai cand reusesti sa convingi si un al doilea client”.
Sunt investitorii interesati cu adevarat de inovatii?
Raspunsul scurt – majoritatea, nu. Investitorii sunt interesati ca proiectul sa le poata asigura pe viitor un market share cat mai mare pe o anumita nisa, sa produca bani si din acei bani sa ramana si profit.
„Important pentru start-up-uri este sa ofere mai mult decat niste schite pe hartie si o idee aparent buna, ‘verificata’ doar teoretic, intr-un excel, unde totul da cu plus. Personal, eu primesc aproape zilnic telefon sau e-mail de la cate un individ care imi spune ca are nu stiu ce idee revolutionara si imi cere bani pentru a o pune in aplicare. Daca nu are nimic concret si palpabil sa-mi arate, raspunsul meu este ‘pleaca de aici, si eu am idei, cate 20 in fiecare dimineata cand merg la baie'”, spune Radu Georgescu.
Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmeze tinerii antreprenori pentru a atrage fonduri? Pentru inceput, sa aiba o idee. Acea idee sa o impartaseasca cu cei apropiati, sa primeasca feedback. „Nu trebuie dezvoltat nimic inainte de a discuta si cu altii. Eu personal, vorbesc cu potentiali clienti si ii intreb daca ar fi interesati sa cumpere un anumit serviciu cand va fi gata. Daca zice ‘nu’, intreb de ce si refac. Abia in momentul in care sunt sigur ca imediat ce lansez proiectul voi avea clienti ma apuc de lucru”, spune Vladimir Oane.
Acesta recunoaste ca in cazul UberVU nu a facut asta ci „a fost noroc pe fata”. „Am gresit ca nu am mers inca inainte de a lansa proiectul catre potentiali clienti si as fi putut esua. Am avut insa noroc”.
Un alt sfat oferit de Oane este ca antreprenorul sa nu intrebe potentialul client ce parere are, in general, despre proiect, ci sa intrebe foarte direct daca ar fi gata sa puna banii jos pentru a deveni client.
„Daca intrebi oamenii ce parere au de nu stiu ce proiect, acestia tind sa il laude, sa spuna ca este genial, foarte bun, frumos. Dar daca ii intrebi daca vor sa devina clienti cu 100$/luna, brusc proiectul nu mai este atat de util, frumos, mirific. Asa ca adevaratul test pe care trebuie sa il treci este testul banilor”, spune Oane.
Proiectele trebuie realizate pe o piata cunoscuta de antreprenor, cu concurenti cunoscuti. „Daca nu sunt studii de piata oficiale, nu e nicio problema. Pentru inceput, nici nu e nevoie. Abia cand te prezinti in fata unor angel investori ar fi util sa ai studii, cifre oficiale pe care sa le arati acestora”, spune Georgescu.
Dupa ce antreprenorul se asigura ca ideea sa este viabila si va atrage inca de la inceput clienti sau publicitate, se poate apuca sa construiasca proiectul propriu-zis.
„Uneori banii de la primii clienti nu sunt suficienti pentru a mentine si a construi in continuare pe marginea proiectului”, spune Radu Georgescu. „In aceasta situatie, apelezi la cei trei ‘p’ – parinti, prieteni si…alti prosti. In engleza se spune „the three f`s – friends, family and other fools'”.
Dupa ce mai atragi cativa clienti si implicit feedback, este momentul sa te indrepti catre primele fonduri de investitii (venture capital) care vor lua „la puricat” proiectul. „Este foarte probabil sa nu primesti nici atunci fonduri dar sa te situezi in vizorul fondului de investitii pana in momentul in care isi dau ei seama ca ai potential. Abia dupa aia vor inainta o oferta”, spune Georgescu.
„Da bine” la CV in fata investitorilor sa ai mai multe incercari si… esecuri
Adevaratii antreprenori din online nu sunt, de cele mai multe ori, cei ce incep un proiect in facultate. Acestia sunt exceptiile, sustine Radu Georgescu. Adevaratii antreprenori sunt cei de 35-40 de ani care au in spate inca 4-5 proiecte, dintre care 3 au esuat.
„Da foarte bine la CV sa ai cateva proiecte incepute de tine si esuate. Arata perseverenta, subliniaza ca ai invatat multe din greseli si investitorii sunt foarte atenti la aceste lucruri inainte de a pune bani pentru un proiect”, spune Georgescu.
Inovatia, pe langa cea tehnologica, poate fi si emotionala. Apple este un bun exemplu in acest sens, sustine omul de afaceri.
„Cand apare un clip cu un produs Apple la televizor sau pe net, multi nici macar nu stiu ce face produsul, cu ce ‘se mananca’ dar spun ‘il vreau! Va fi al meu!’. E o inovatie, legata de marketing, al naibii de buna. Si Microsoft a trecut prin perioada aceasta, cand oamenii precomandau produsele companiei chiar inainte de a fi aparut pe piata. Ambele companii au avut si au si in acest moment lideri carismatici – Bill Gates si Steve Jobs. Apropo de Steve Jobs, in Sillicon Valley prima lectie invatata este ‘nu incerca sa fii Steve Jobs. Ia-o foarte de jos'”.
Vladimir Oane sfatuieste antreprenorii sa nu ia in seama orbeste sfaturile celorlalti. „Chiar daca primesti feedback de la insusi Steve Jobs, raspunsul tau ar trebui sa fie ‘pai hai sa testez si vad daca se potriveste’ si nu ‘asa este! Tu stii cel mai bine pentru ca esti mare si destept’. Am primit sfaturi de la fondatorul Skype, de la un director de marketing al Yahoo pe care le-am implementat orbeste stiind ce oameni de valoare sunt acestia, insa pur si simplu au esuat. Concluzia este – testeaza orice inainte sa aplici efectiv si sa investesti o groaza de bani”, conchide Oane.

Citeste articolul pe: Daily Business

Radu Georgescu: In criza nu e importanta inovatia. Conteaza doar ultimul rand din Excel

Radu Georgescu
Omul de afaceri , presedinte al grupului de firme Gecad, sustine ca in perioada aceasta eforturile indreptate catre a inova in industria online sunt de foarte multe ori inutile si nu duc la rezultate palpabile. „Nu cred ca inovatia este ceva important, ci, mai ales in criza economica, importanta e ultima linie din Excel”, a spus antreprenorul roman, facand referire indirecta la bilantul financiar.
Pe timp de criza, companiile, atat start-up-urile cat si cele dezvoltate, trebuie sa se axeze pe profitabilitate, eficienta, nu „sa faca arta de dragul artei”.
„Cu totii vorbim de inovatie, de nou, de inventii revolutionare insa, de fapt, de foarte multe ori acestea nu conteaza si sunt doar vorbe, idei frumoase care insa nu se concretizeaza sau, mai rau, nu aduc venituri si profit dupa investitii uneori masive. Conteaza executia unui proiect – uitati-va la Google, YouTube sau Facebook. Niciuna nu a pornit pe teren virgin insa toate au ajuns unde sunt acum, adica foarte sus”, spune Georgescu.
Glumind, acesta spune ca ar fi trebuit sa isi schimbe mesajul de pe cartea personala de vizita unde scrie „Mind for Innovation”. „O sa fac asta si poate o sa zic ‘Mind for Execution'”, spune el, zambind.
Intrebat cand considera ca se vor incheia fluctuatiile economice si, implicit, se vor „dezmorti” companiile si vor incepe sa isi asume anumite riscuri, omul de afaceri ce a vandut tehnologia antivirus RAV catre Microsoft in 2003 cu o suma aproximata de surse din piata la 19 mil. $ spune ca nu crede sa existe cineva care sa poata spuna cum va fi peste cinci ani.
„E infiorator ce rapid se misca lucrurile, ce se intampla de pe o zi pe alta. Twitter deja este batran si arhi-cunoscut, desi acum un an si ceva nu erau multi romani care sa fi stiut de el. Personal, nu cred ca la anul va fi extraordinar, economic vorbind”, spune Georgescu, prezent in cadrul celei de-a doua editii a conferintei Start&Grow, adresata celor ce doresc sa inceapa business-uri proprii.
Multi creeaza solutii fara sa exista probleme
Vladimir Oane, cofondator si CEO al UberVu, advisor la 2Performant si partener la proiectul online Captain GO, sustine ca foarte multi antreprenori sunt atat de obsedati de „a inova” incat uita ceva esential: daca acea solutie se adreseaza unei probleme reale.
„Multi creeaza solutii fara sa existe de fapt probleme. Creeaza inainte de a studia piata si a vedea daca exista cu adevarat cerere pentru acea solutie. Inovatiile trebuie sa apara ca urmare a anumitor frustrari si ele apar treptat, nu ca in filme”, sustine Oane, care a castigat in 2008 concursul de start-up-uri SeedCamp.
Acesta exemplifica si spune ca Facebook nu a inovat si a fost lansat initial de Zuckerberg pentru ca voia „sa cunoasca fete” si nu era multumit de celelalte retele sociale. „Nu avea cine stie ce plan maret, la inceput, dar a inovat pe parcurs. La fel, si Google a pornit dintr-un pariu si majoritatea companiilor mari au inovat abia mai tarziu, cand aveau deja o baza stabila de clienti”, subliniaza Oane.
Vlad Georgescu defineste inovatia ca fiind „al doilea client atras”. „Primul, este o necesitate. Cea mai tare inovatie este sentimentul pe care il ai cand reusesti sa convingi si un al doilea client”.
Sunt investitorii interesati cu adevarat de inovatii?
Raspunsul scurt – majoritatea, nu. Investitorii sunt interesati ca proiectul sa le poata asigura pe viitor un market share cat mai mare pe o anumita nisa, sa produca bani si din acei bani sa ramana si profit.
„Important pentru start-up-uri este sa ofere mai mult decat niste schite pe hartie si o idee aparent buna, ‘verificata’ doar teoretic, intr-un excel, unde totul da cu plus. Personal, eu primesc aproape zilnic telefon sau e-mail de la cate un individ care imi spune ca are nu stiu ce idee revolutionara si imi cere bani pentru a o pune in aplicare. Daca nu are nimic concret si palpabil sa-mi arate, raspunsul meu este ‘pleaca de aici, si eu am idei, cate 20 in fiecare dimineata cand merg la baie'”, spune Radu Georgescu.
Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmeze tinerii antreprenori pentru a atrage fonduri? Pentru inceput, sa aiba o idee. Acea idee sa o impartaseasca cu cei apropiati, sa primeasca feedback. „Nu trebuie dezvoltat nimic inainte de a discuta si cu altii. Eu personal, vorbesc cu potentiali clienti si ii intreb daca ar fi interesati sa cumpere un anumit serviciu cand va fi gata. Daca zice ‘nu’, intreb de ce si refac. Abia in momentul in care sunt sigur ca imediat ce lansez proiectul voi avea clienti ma apuc de lucru”, spune Vladimir Oane.
Acesta recunoaste ca in cazul UberVU nu a facut asta ci „a fost noroc pe fata”. „Am gresit ca nu am mers inca inainte de a lansa proiectul catre potentiali clienti si as fi putut esua. Am avut insa noroc”.
Un alt sfat oferit de Oane este ca antreprenorul sa nu intrebe potentialul client ce parere are, in general, despre proiect, ci sa intrebe foarte direct daca ar fi gata sa puna banii jos pentru a deveni client.
„Daca intrebi oamenii ce parere au de nu stiu ce proiect, acestia tind sa il laude, sa spuna ca este genial, foarte bun, frumos. Dar daca ii intrebi daca vor sa devina clienti cu 100$/luna, brusc proiectul nu mai este atat de util, frumos, mirific. Asa ca adevaratul test pe care trebuie sa il treci este testul banilor”, spune Oane.
Proiectele trebuie realizate pe o piata cunoscuta de antreprenor, cu concurenti cunoscuti. „Daca nu sunt studii de piata oficiale, nu e nicio problema. Pentru inceput, nici nu e nevoie. Abia cand te prezinti in fata unor angel investori ar fi util sa ai studii, cifre oficiale pe care sa le arati acestora”, spune Georgescu.
Dupa ce antreprenorul se asigura ca ideea sa este viabila si va atrage inca de la inceput clienti sau publicitate, se poate apuca sa construiasca proiectul propriu-zis.
„Uneori banii de la primii clienti nu sunt suficienti pentru a mentine si a construi in continuare pe marginea proiectului”, spune Radu Georgescu. „In aceasta situatie, apelezi la cei trei ‘p’ – parinti, prieteni si…alti prosti. In engleza se spune „the three f`s – friends, family and other fools'”.
Dupa ce mai atragi cativa clienti si implicit feedback, este momentul sa te indrepti catre primele fonduri de investitii (venture capital) care vor lua „la puricat” proiectul. „Este foarte probabil sa nu primesti nici atunci fonduri dar sa te situezi in vizorul fondului de investitii pana in momentul in care isi dau ei seama ca ai potential. Abia dupa aia vor inainta o oferta”, spune Georgescu.
„Da bine” la CV in fata investitorilor sa ai mai multe incercari si… esecuri
Adevaratii antreprenori din online nu sunt, de cele mai multe ori, cei ce incep un proiect in facultate. Acestia sunt exceptiile, sustine Radu Georgescu. Adevaratii antreprenori sunt cei de 35-40 de ani care au in spate inca 4-5 proiecte, dintre care 3 au esuat.
„Da foarte bine la CV sa ai cateva proiecte incepute de tine si esuate. Arata perseverenta, subliniaza ca ai invatat multe din greseli si investitorii sunt foarte atenti la aceste lucruri inainte de a pune bani pentru un proiect”, spune Georgescu.
Inovatia, pe langa cea tehnologica, poate fi si emotionala. Apple este un bun exemplu in acest sens, sustine omul de afaceri.
„Cand apare un clip cu un produs Apple la televizor sau pe net, multi nici macar nu stiu ce face produsul, cu ce ‘se mananca’ dar spun ‘il vreau! Va fi al meu!’. E o inovatie, legata de marketing, al naibii de buna. Si Microsoft a trecut prin perioada aceasta, cand oamenii precomandau produsele companiei chiar inainte de a fi aparut pe piata. Ambele companii au avut si au si in acest moment lideri carismatici – Bill Gates si Steve Jobs. Apropo de Steve Jobs, in Sillicon Valley prima lectie invatata este ‘nu incerca sa fii Steve Jobs. Ia-o foarte de jos'”.
Vladimir Oane sfatuieste antreprenorii sa nu ia in seama orbeste sfaturile celorlalti. „Chiar daca primesti feedback de la insusi Steve Jobs, raspunsul tau ar trebui sa fie ‘pai hai sa testez si vad daca se potriveste’ si nu ‘asa este! Tu stii cel mai bine pentru ca esti mare si destept’. Am primit sfaturi de la fondatorul Skype, de la un director de marketing al Yahoo pe care le-am implementat orbeste stiind ce oameni de valoare sunt acestia, insa pur si simplu au esuat. Concluzia este – testeaza orice inainte sa aplici efectiv si sa investesti o groaza de bani”, conchide Oane.

Citeste articolul pe: Daily Business

Postat de pe data de 24 iun., 2010 in categoria IT, Noutăți, Opinii. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 1,862 ori.

Publica un raspuns