Vladimir Oane spune ca este mai mereu pe drum intre Romania, Londra si SUA. Uneori „pica din picioare” de somn, dar este ambitionat de energia americanilor. Totul, pentru a reusi ca la sfarsitul anului viitor sa genereze din proiectul de monitorizare a brandurilor in social-media UberVu venituri de 2-3 mil. euro. Citeste in interviu cum vede tanarul antreprenor viitorul online-ului si al proiectelor din Romania.
Oane (27 ani), Dan Ciotu si Dragos Ilinca au fondat in 2007 proiectul UberVu, de la inceput gandindu-l ca pe un proiect international. Proiectul a reusit sa atraga investitori internationali, atat din SUA cat si din Marea Britanie. Proiectul a castigat de asemenea SeedCamp, un eveniment cu durata de o saptamana ce are loc la Londra si este destinat antreprenorilor din zona EMEA.
UberVu este un proiect prin care companiile pot urmari vizibilitatea brandurilor proprii pe retelele sociale,si pot monitoriza daca acestea sunt privite pozitiv sau negativ. Despre proiect au scris publicatii precum Reuters, Forbes sau TechCrunch.
DailyBusiness.ro: Te plimbi foarte mult, mai ales intre Londra si Bucuresti. Care sunt principalele diferente pe care le vezi intre online-ul din Marea Britanie si cel din Romania?
Vladimir Oane: Sa stii ca, in ciuda aparentelor, nici in Marea Britanie nu e cine stie ce cand vorbim de idei noi in Internet. Si acolo sunt destul de putine companii care intr-adevar inoveaza. Ei au insa sansa de a se putea extinde mult mai usor in SUA, nu au bariere lingvistice si daca vin cu un proiect solid, desi neavand ceva super inovator, au sanse mari.
DB: In Romania ce simti ca s-a schimbat de la inceputul crizei incoace, in online?
VO: Nu prea s-a schimbat. Tot trusturile mari domina, au loc aceleasi conferinte unde se vorbesc aceleasi lucruri, proiecte tot nu prea exista, oameni care sa faca ceva in online sunt tot putini. Daca vii la trei conferinte, ii vezi pe toti. Din pacate, in Romania este mai mult vorbarie decat fapte, iar banii se fac aici „the old way”, adica tot publicitate, display, preponderent.
Chiar de-ai fi Zuckerberg de Romania, nu ai avea sanse sa creezi un concurent serios pentru Facebook
DB: Esti negativist.
VO: Imi place sa cred ca sunt realist, nu negativist. In Romania avem o problema de mentalitate, cei de aici tind sa loveasca in ceilalti, sa fie usor – sau mai mult – aroganti. Chiar si eu sunt contestat, sunt considerat arogant, se spune ca UberVu „nu conteaza” desi prin ceea ce am reusit in putin timp pot dovedi contrariul. Oricum, in SUA mai ales, oamenii se fac remarcati fara sa dea in ceilalti.
DB: Cum ti se par tinerii intreprinzatori din Romania, cu care discuti?
VO: Sunt deschis la discutii, imi place sa ajut, sa vin cu sfaturi. De cele mai multe ori din pacate, vorbesc cu oameni care au pitch-uri stupide, majoritatea ideilor sunt nerealiste. De exemplu, sa creeze un nou Facebook autohton cu nu stiu ce extra-feature – chestiune care nu ar fi posibila nici de ai fi Zuckerberg de Romania (fondatorul Facebook – n.r.)- sau sa faca un magazin online de sireturi.
DB: Jucatori din piata spun ca nisele sunt viitorul. Si poate exista sireturi cu adevarat interesante.
VO: Da, sunt de acord cu faptul ca nisele sunt viitorul. Dar daca eMag, cel mai mare magazin online din tara, a facut doar cateva zeci de milioane de euro si ori a pierdut ori a avut profit mic, imagineaza-ti ce inseamna sa vinzi sireturi. Cat poate sa reprezinte din ce vinde eMag? Cu ce profit ai iesi? Nu ti-ai permite sa iti platesti nici macar omul de IT. Sa fim seriosi, suntem inca prea mici.
In SUA toti se asteapta sa devii, dupa facultate, antreprenor. In Romania e o anormalitate
DB: Care este diferenta majora din mentalitatea romanilor fata de cea a americanilor, cand vine vorba de proiecte online?
VO: La ei e o stare de fapt sa fii antreprenor, inca de pe bancile facultatii se asteapta asta de la tine, sa iti faci o afacere proprie. Ei respira Internet. La noi in facultati te invata sa aduni, sa scazi, sa fii contabil, nu intreprinzator. Ritmul in SUA este extrem de rapid, eu sunt chiar lenes fata de ei. De asemenea, acolo se formeaza comunitati in randul carora esti bine primit daca dovedesti ca esti capabil. Poti lua legatura relativ usor cu oamenii la care doar visezi, daca, iarasi, le arati chiar si printr-un simplu mail ca ai cateva idei viabile.
DB: Spui de ritm alert. Ziua are 24 de ore si acolo si omul are nevoie de somn la fel de mult.
VO: Un exemplu. Am adus in Romania doi consultanti din San Francisco. Au calatorit cu avionul multe ore, au ajuns in tara, s-au cazat si nici macar nu au vrut sa doarma si deja voiau sa munceasca. Erau plini de energie, dormeau trei ore pe noapte. Timp de doua saptamani, cat au stat in Romania, am simtit, efectiv, ca mor, ca ma tarasc pe langa ei de oboseala. Au energie incredibila si pasiune in ceea ce fac, majoritatea sunt deschisi pentru feedback. Pe unii ii vad muncind de dimineata, de la 6:00 la 2:00 noaptea.
DB: Ce ti-ar placea sa vezi pe piata din Romania?
VO: Mai multe proiecte care sa fie gandite, din start, ca ceva international. Efortul de a construi un site pe .com fata de un site dedicat exclusiv romanilor.
In SUA se investeste direct „in URL”, uneori antreprenorul si investitorul nici nu se intalnesc fizic
DB: Ce plusuri au totusi romanii care activeaza in online, fata de cei din Marea Britanie sau SUA?
VO: Avem un talent tehnic excelent, e foarte greu sa gasesti in Londra oameni atat de buni pe IT. Apoi, pe partea financiara, daca in Marea Britanie pentru a angaja un IT specialist te costa intre 5-6.000 de lire, in Romania poti sa il angajezi cu 2.000 euro. De asemenea, inca un plus al romanilor este faptul ca vorbim engleza bine. Avem de asemenea o mentalitate compatibila cu a americanilor – spre deosebire de rusi, de exemplu, care parca traiesc intr-un alt Univers, uneori, intr-o lume a lor, independenta de restul.
Jumatate din clientii UberVu sunt din Anglia, jumatate din SUA
DB: Cum arata actionariatul UberVu, ce venituri genereaza si cati clienti aveti?
VO: Cei trei fondatori au fiecare cate 20%. Avem un angel investor in SUA si investitori in Londra, de asemenea. In prezent generam zeci de mii de euro pe an si asteptam 2-3 mil. euro la finalul anului viitor. Avem cateva sute de clienti care platesc si sute de dolari pentru monitorizarea oferita de noi. Suntem 12 oameni, opt in Romania si patru in Anglia. Printre clienti se numara Mozilla, T-Systems, subsidiara a T-Mobile sau BASF.
DB: Clientii de unde sunt?
VO: Cam jumatate din Anglia si restul din SUA. Din Romania nu avem niciun client, companiile de aici nu sunt dispuse sa plateasca sute de dolari pentru un tool de socializare, fiind inca o piata mica. Imi bazez cresterea afacerilor pe evolutia companiei, in special, am inceput sa devenim mult mai activi pe partea de marketing si vanzari, pana acum axandu-ne preponderent pe dezvoltarea produsului. De asemenea, creste utilitatea retelelor sociale in business.
DB: Ce sfaturi ai putea sa oferi antreprenorilor romani din online?
VO: Sa nu faca business online fara sa ia in calcul si retelele sociale. De asemenea, este „vrajeala” sa vii la un investitor cu un business plan pe 2-3 ani, daca ai un start-up, avand in vedere ca Internetul se schimba atat de mult si rapid. Trebuie doar sa stii ca exista nevoie reala pe piata pentru ceea ce lansezi, sa dovedesti acest lucru, sa ai o lista cu potentiali clienti si un revenue plan care sa aiba sens. De exemplu, in SUA se investeste in URL.
DB: Adica?
VO: Adica se „baga bani” foarte rapid, uneori investitorii nici nu dau mana cu antreprenorii. Acestia din urma trimit doar un link catre investitori, ei dau click, se uita si daca le place, investesc fara explicatii suplimentare. Daca nu inteleg cu ce se mananca site-ul sau proiectul, isi dau seama ca nici altii nu o sa priceapa, asa ca nu investesc.
DB: Cum vezi tu viitorul in online?
VO: Dupa cum spunea Steve Ballmer, CEO al Microsoft, continutul este in mare parte lipsit de valoare si de importanta. Tot el spunea ca la 20 de zile se creeaza continut cat s-a creat de la facerea omenirii pana inainte de cele 20 de zile. Cred ca Internetul va insemna servicii, software as a service.
DB: Ce bloguri citesti si ce antreprenori romani iti plac?
VO: Nu citesc bloguri romanesti si nici presa din Romania. Nu vreau sa citesc stiri si post-uri deprimante, inutile. Din afara urmaresc Hackernews.com sau Techmeme.com. In general, citesc carti futuriste, dezbateri pe diferite teme, SF-uri.

Citeste articolul pe: Daily Business

Oane, UberVu: In SUA, a fi antreprenor si a „respira” Internetul este o stare de fapt. La noi te invata la scoala sa fii contabil, nu intreprinzator

Vladimir Oane spune ca este mai mereu pe drum intre Romania, Londra si SUA. Uneori „pica din picioare” de somn, dar este ambitionat de energia americanilor. Totul, pentru a reusi ca la sfarsitul anului viitor sa genereze din proiectul de monitorizare a brandurilor in social-media UberVu venituri de 2-3 mil. euro. Citeste in interviu cum vede tanarul antreprenor viitorul online-ului si al proiectelor din Romania.
Oane (27 ani), Dan Ciotu si Dragos Ilinca au fondat in 2007 proiectul UberVu, de la inceput gandindu-l ca pe un proiect international. Proiectul a reusit sa atraga investitori internationali, atat din SUA cat si din Marea Britanie. Proiectul a castigat de asemenea SeedCamp, un eveniment cu durata de o saptamana ce are loc la Londra si este destinat antreprenorilor din zona EMEA.
UberVu este un proiect prin care companiile pot urmari vizibilitatea brandurilor proprii pe retelele sociale,si pot monitoriza daca acestea sunt privite pozitiv sau negativ. Despre proiect au scris publicatii precum Reuters, Forbes sau TechCrunch.
DailyBusiness.ro: Te plimbi foarte mult, mai ales intre Londra si Bucuresti. Care sunt principalele diferente pe care le vezi intre online-ul din Marea Britanie si cel din Romania?
Vladimir Oane: Sa stii ca, in ciuda aparentelor, nici in Marea Britanie nu e cine stie ce cand vorbim de idei noi in Internet. Si acolo sunt destul de putine companii care intr-adevar inoveaza. Ei au insa sansa de a se putea extinde mult mai usor in SUA, nu au bariere lingvistice si daca vin cu un proiect solid, desi neavand ceva super inovator, au sanse mari.
DB: In Romania ce simti ca s-a schimbat de la inceputul crizei incoace, in online?
VO: Nu prea s-a schimbat. Tot trusturile mari domina, au loc aceleasi conferinte unde se vorbesc aceleasi lucruri, proiecte tot nu prea exista, oameni care sa faca ceva in online sunt tot putini. Daca vii la trei conferinte, ii vezi pe toti. Din pacate, in Romania este mai mult vorbarie decat fapte, iar banii se fac aici „the old way”, adica tot publicitate, display, preponderent.
Chiar de-ai fi Zuckerberg de Romania, nu ai avea sanse sa creezi un concurent serios pentru Facebook
DB: Esti negativist.
VO: Imi place sa cred ca sunt realist, nu negativist. In Romania avem o problema de mentalitate, cei de aici tind sa loveasca in ceilalti, sa fie usor – sau mai mult – aroganti. Chiar si eu sunt contestat, sunt considerat arogant, se spune ca UberVu „nu conteaza” desi prin ceea ce am reusit in putin timp pot dovedi contrariul. Oricum, in SUA mai ales, oamenii se fac remarcati fara sa dea in ceilalti.
DB: Cum ti se par tinerii intreprinzatori din Romania, cu care discuti?
VO: Sunt deschis la discutii, imi place sa ajut, sa vin cu sfaturi. De cele mai multe ori din pacate, vorbesc cu oameni care au pitch-uri stupide, majoritatea ideilor sunt nerealiste. De exemplu, sa creeze un nou Facebook autohton cu nu stiu ce extra-feature – chestiune care nu ar fi posibila nici de ai fi Zuckerberg de Romania (fondatorul Facebook – n.r.)- sau sa faca un magazin online de sireturi.
DB: Jucatori din piata spun ca nisele sunt viitorul. Si poate exista sireturi cu adevarat interesante.
VO: Da, sunt de acord cu faptul ca nisele sunt viitorul. Dar daca eMag, cel mai mare magazin online din tara, a facut doar cateva zeci de milioane de euro si ori a pierdut ori a avut profit mic, imagineaza-ti ce inseamna sa vinzi sireturi. Cat poate sa reprezinte din ce vinde eMag? Cu ce profit ai iesi? Nu ti-ai permite sa iti platesti nici macar omul de IT. Sa fim seriosi, suntem inca prea mici.
In SUA toti se asteapta sa devii, dupa facultate, antreprenor. In Romania e o anormalitate
DB: Care este diferenta majora din mentalitatea romanilor fata de cea a americanilor, cand vine vorba de proiecte online?
VO: La ei e o stare de fapt sa fii antreprenor, inca de pe bancile facultatii se asteapta asta de la tine, sa iti faci o afacere proprie. Ei respira Internet. La noi in facultati te invata sa aduni, sa scazi, sa fii contabil, nu intreprinzator. Ritmul in SUA este extrem de rapid, eu sunt chiar lenes fata de ei. De asemenea, acolo se formeaza comunitati in randul carora esti bine primit daca dovedesti ca esti capabil. Poti lua legatura relativ usor cu oamenii la care doar visezi, daca, iarasi, le arati chiar si printr-un simplu mail ca ai cateva idei viabile.
DB: Spui de ritm alert. Ziua are 24 de ore si acolo si omul are nevoie de somn la fel de mult.
VO: Un exemplu. Am adus in Romania doi consultanti din San Francisco. Au calatorit cu avionul multe ore, au ajuns in tara, s-au cazat si nici macar nu au vrut sa doarma si deja voiau sa munceasca. Erau plini de energie, dormeau trei ore pe noapte. Timp de doua saptamani, cat au stat in Romania, am simtit, efectiv, ca mor, ca ma tarasc pe langa ei de oboseala. Au energie incredibila si pasiune in ceea ce fac, majoritatea sunt deschisi pentru feedback. Pe unii ii vad muncind de dimineata, de la 6:00 la 2:00 noaptea.
DB: Ce ti-ar placea sa vezi pe piata din Romania?
VO: Mai multe proiecte care sa fie gandite, din start, ca ceva international. Efortul de a construi un site pe .com fata de un site dedicat exclusiv romanilor.
In SUA se investeste direct „in URL”, uneori antreprenorul si investitorul nici nu se intalnesc fizic
DB: Ce plusuri au totusi romanii care activeaza in online, fata de cei din Marea Britanie sau SUA?
VO: Avem un talent tehnic excelent, e foarte greu sa gasesti in Londra oameni atat de buni pe IT. Apoi, pe partea financiara, daca in Marea Britanie pentru a angaja un IT specialist te costa intre 5-6.000 de lire, in Romania poti sa il angajezi cu 2.000 euro. De asemenea, inca un plus al romanilor este faptul ca vorbim engleza bine. Avem de asemenea o mentalitate compatibila cu a americanilor – spre deosebire de rusi, de exemplu, care parca traiesc intr-un alt Univers, uneori, intr-o lume a lor, independenta de restul.
Jumatate din clientii UberVu sunt din Anglia, jumatate din SUA
DB: Cum arata actionariatul UberVu, ce venituri genereaza si cati clienti aveti?
VO: Cei trei fondatori au fiecare cate 20%. Avem un angel investor in SUA si investitori in Londra, de asemenea. In prezent generam zeci de mii de euro pe an si asteptam 2-3 mil. euro la finalul anului viitor. Avem cateva sute de clienti care platesc si sute de dolari pentru monitorizarea oferita de noi. Suntem 12 oameni, opt in Romania si patru in Anglia. Printre clienti se numara Mozilla, T-Systems, subsidiara a T-Mobile sau BASF.
DB: Clientii de unde sunt?
VO: Cam jumatate din Anglia si restul din SUA. Din Romania nu avem niciun client, companiile de aici nu sunt dispuse sa plateasca sute de dolari pentru un tool de socializare, fiind inca o piata mica. Imi bazez cresterea afacerilor pe evolutia companiei, in special, am inceput sa devenim mult mai activi pe partea de marketing si vanzari, pana acum axandu-ne preponderent pe dezvoltarea produsului. De asemenea, creste utilitatea retelelor sociale in business.
DB: Ce sfaturi ai putea sa oferi antreprenorilor romani din online?
VO: Sa nu faca business online fara sa ia in calcul si retelele sociale. De asemenea, este „vrajeala” sa vii la un investitor cu un business plan pe 2-3 ani, daca ai un start-up, avand in vedere ca Internetul se schimba atat de mult si rapid. Trebuie doar sa stii ca exista nevoie reala pe piata pentru ceea ce lansezi, sa dovedesti acest lucru, sa ai o lista cu potentiali clienti si un revenue plan care sa aiba sens. De exemplu, in SUA se investeste in URL.
DB: Adica?
VO: Adica se „baga bani” foarte rapid, uneori investitorii nici nu dau mana cu antreprenorii. Acestia din urma trimit doar un link catre investitori, ei dau click, se uita si daca le place, investesc fara explicatii suplimentare. Daca nu inteleg cu ce se mananca site-ul sau proiectul, isi dau seama ca nici altii nu o sa priceapa, asa ca nu investesc.
DB: Cum vezi tu viitorul in online?
VO: Dupa cum spunea Steve Ballmer, CEO al Microsoft, continutul este in mare parte lipsit de valoare si de importanta. Tot el spunea ca la 20 de zile se creeaza continut cat s-a creat de la facerea omenirii pana inainte de cele 20 de zile. Cred ca Internetul va insemna servicii, software as a service.
DB: Ce bloguri citesti si ce antreprenori romani iti plac?
VO: Nu citesc bloguri romanesti si nici presa din Romania. Nu vreau sa citesc stiri si post-uri deprimante, inutile. Din afara urmaresc Hackernews.com sau Techmeme.com. In general, citesc carti futuriste, dezbateri pe diferite teme, SF-uri.

Citeste articolul pe: Daily Business

Postat de pe data de 12 aug., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 272 ori.

Publica un raspuns