Scriam acum câteva luni aici pe inmures.ro despre cum aş închide eu doi ani circulaţia rutieră în Piaţa Trandafirilor, adică în centrul oraşului, pentru a amenaja în subteran locuri de parcare. Imediat după am fost apostrofat, dacă nu greşesc chiar de primarul Dorin Florea într-o conferinţa de presă că, nu se poate face aşa ceva din două motive: unul ar fi fost structura geologică a terenului, iar al doilea lipsa fondurilor. Astăzi, Dorin Florea m-a surprins plăcut printr-un comunicat care vine să arate că administraţia de la Târgu-Mureş a aplecat urechea la vocea oraşului şi a făcut ceva pentru rezolvarea problemei parcărilor în centru. E vorba despre un studiu de fezabilitate care arată că sub Piaţa Trandafirilor se pot face locuri de parcare. Un studiu care arată şi de ce sume ar fi vorba. Iar edilul-şef care a ieşit mai puţin public în ultima vreme îşi pune semnătura pe acest document care arată că parcarea se va rezolva fie în baza unui parteneriat, fie din fonduri europene. Să de Dumnezeu! Pentru că e nevoie de acest efort. Probabil vor fi unii care vor găsi deja că „afacerea” va aduce bani în buzunarele unor constructori. Ei bine, ar face bine să tacă. De ce? Pentru că e normal să câştige cel care lucrează. Normal nu este dacă se fură. Dacă va fi un contract transparent şi lucrări de calitate vom sufla uşuraţi peste câţiva ani.

Dar, pentru că m-a suprins plăcut comunicatul primarului, îl postez mai jos în integralitatea sa.

COMUNICAT DE PRESĂ

privind

Parcajul subteran in Piata Trandafirilor

Folosind modelul oraşelor europene care au rezolvat problema acută a locurilor de parcare în zona centrală prin amenajare de parcări subterane, tinand cont de HCL nr.203/2009 privind demararea procedurilor de realizare a investitiei “Parcaj subteran”, s-a elaborat un studiu de fezabilitate care studiază posibilitatea amenajării unui parcaj subteran sub scuarul verde din Piaţa Trandafirilor.

Necesitatea realizării acestui parcaj subteran este susţinută de numarul mare de autoturisme staţionate atât în Piaţa Trandafirilor cât şi pe străzile adiacente, deoarece in zona centrala coexista atat functiuni administrative, cultural-istorice, economice, turistice, sociale cat si functiunea de locuire. Lipsa locurilor de parcare ar avea ca efect negativ, conform experientei multor orase istorice, scaderea interesului populatiei pentru zona centrala si implicit a activitatilor economice, fapt ce duce la scaderea investitiilor, urmata de degradarea uneori ireversibila a cladirilor istorice. Timpul si experienta a demonstrat ca solutia ideala consta in amenjarea unui numar necesar de locuri de parcare in subteran pentru asigurarea unei bune functionari a tuturor activitatilor, urmand ca pretul biletului sa fie instrumentul de echilibrare a nivelului traficului auto in zona centrala.

Realizarea unui astfel de parcaj subteran va permite degrevarea traficului prin desfiinţarea tuturor parcărilor supraterane atât din Piata Trandafirilor cât şi de pe străzile adiacente, extinderea zonelor pentru circulaţii alternative (pietoni şi biciclişti) si valorificarea la maxim a imaginii urbane. Astfel, amenajarea subterana a parcarilor nu afecteaza aspectul si valoarea istorica a pietei, aspect sustinut si de existenta avizului Ministerului Culturii si Patrimoniului National.

Studiul de fezabilitate, în variantele sale, studiază posibilitatea de amenajare a unui nr. de.382 (varianta A) respective 415 (varianta B) locuri de parcare pe un singur nivel, sau de 674 (varianta C) pe două nivele, urmând ca deasupra parcării să se reamenajeze zona verde conform unui proiect care va fi declarat câştigător la concursul de soluţii de reamenajare urbană, organizat ulterior de Primăria Municipiului Tirgu Mures, la care vor fi invitati sa participe specialisti din tara si strainatate.

Preţul investiţiei estimate pentru cele trei variante de parcaj subteran, conform devizului general, este de cca 8,9 milioane de euro pentru varianta A, 9,4 milioane de euro pentru varianta B şi 11,9 milioane de euro pentru varianta C (C+M fără TVA).

Investiţia se preconizează a se realiza fie din fonduri europene fie din fonduri private printr-un parteneriat public-privat.

Studiul de fezabilitate conţine şi un studiu detaliat a unor rezolvări concrete de parcări subterane în zone centrale ale unor oraşe din Ungaria şi Austria. De asemenea, tot mai multe orase mari din tara au demarat deja investitii similare in zonele centrale.

Până în prezent au fost obţinute toate avizele şi acordurile necesare, avizul de mediu fiind ultimul necesar în vederea supunerii spre aprobarea Consiliului Local Municipal a studiului de fezabilitate. În acest sens, documentaţia a fost depusă la Agenţia pentru Protecţia Mediului Mureş unde poate fi consultata de persoanele interesate.

PRIMAR,

Dr. Dorin Florea

Aşadar, se poate şi la Târgu-Mureş. Mai greu, dar se poate.

Dorin Florea a mai câştigat un punct. Pe bune.

Scriam acum câteva luni aici pe inmures.ro despre cum aş închide eu doi ani circulaţia rutieră în Piaţa Trandafirilor, adică în centrul oraşului, pentru a amenaja în subteran locuri de parcare. Imediat după am fost apostrofat, dacă nu greşesc chiar de primarul Dorin Florea într-o conferinţa de presă că, nu se poate face aşa ceva din două motive: unul ar fi fost structura geologică a terenului, iar al doilea lipsa fondurilor. Astăzi, Dorin Florea m-a surprins plăcut printr-un comunicat care vine să arate că administraţia de la Târgu-Mureş a aplecat urechea la vocea oraşului şi a făcut ceva pentru rezolvarea problemei parcărilor în centru. E vorba despre un studiu de fezabilitate care arată că sub Piaţa Trandafirilor se pot face locuri de parcare. Un studiu care arată şi de ce sume ar fi vorba. Iar edilul-şef care a ieşit mai puţin public în ultima vreme îşi pune semnătura pe acest document care arată că parcarea se va rezolva fie în baza unui parteneriat, fie din fonduri europene. Să de Dumnezeu! Pentru că e nevoie de acest efort. Probabil vor fi unii care vor găsi deja că „afacerea” va aduce bani în buzunarele unor constructori. Ei bine, ar face bine să tacă. De ce? Pentru că e normal să câştige cel care lucrează. Normal nu este dacă se fură. Dacă va fi un contract transparent şi lucrări de calitate vom sufla uşuraţi peste câţiva ani.

Dar, pentru că m-a suprins plăcut comunicatul primarului, îl postez mai jos în integralitatea sa.

COMUNICAT DE PRESĂ

privind

Parcajul subteran in Piata Trandafirilor

Folosind modelul oraşelor europene care au rezolvat problema acută a locurilor de parcare în zona centrală prin amenajare de parcări subterane, tinand cont de HCL nr.203/2009 privind demararea procedurilor de realizare a investitiei “Parcaj subteran”, s-a elaborat un studiu de fezabilitate care studiază posibilitatea amenajării unui parcaj subteran sub scuarul verde din Piaţa Trandafirilor.

Necesitatea realizării acestui parcaj subteran este susţinută de numarul mare de autoturisme staţionate atât în Piaţa Trandafirilor cât şi pe străzile adiacente, deoarece in zona centrala coexista atat functiuni administrative, cultural-istorice, economice, turistice, sociale cat si functiunea de locuire. Lipsa locurilor de parcare ar avea ca efect negativ, conform experientei multor orase istorice, scaderea interesului populatiei pentru zona centrala si implicit a activitatilor economice, fapt ce duce la scaderea investitiilor, urmata de degradarea uneori ireversibila a cladirilor istorice. Timpul si experienta a demonstrat ca solutia ideala consta in amenjarea unui numar necesar de locuri de parcare in subteran pentru asigurarea unei bune functionari a tuturor activitatilor, urmand ca pretul biletului sa fie instrumentul de echilibrare a nivelului traficului auto in zona centrala.

Realizarea unui astfel de parcaj subteran va permite degrevarea traficului prin desfiinţarea tuturor parcărilor supraterane atât din Piata Trandafirilor cât şi de pe străzile adiacente, extinderea zonelor pentru circulaţii alternative (pietoni şi biciclişti) si valorificarea la maxim a imaginii urbane. Astfel, amenajarea subterana a parcarilor nu afecteaza aspectul si valoarea istorica a pietei, aspect sustinut si de existenta avizului Ministerului Culturii si Patrimoniului National.

Studiul de fezabilitate, în variantele sale, studiază posibilitatea de amenajare a unui nr. de.382 (varianta A) respective 415 (varianta B) locuri de parcare pe un singur nivel, sau de 674 (varianta C) pe două nivele, urmând ca deasupra parcării să se reamenajeze zona verde conform unui proiect care va fi declarat câştigător la concursul de soluţii de reamenajare urbană, organizat ulterior de Primăria Municipiului Tirgu Mures, la care vor fi invitati sa participe specialisti din tara si strainatate.

Preţul investiţiei estimate pentru cele trei variante de parcaj subteran, conform devizului general, este de cca 8,9 milioane de euro pentru varianta A, 9,4 milioane de euro pentru varianta B şi 11,9 milioane de euro pentru varianta C (C+M fără TVA).

Investiţia se preconizează a se realiza fie din fonduri europene fie din fonduri private printr-un parteneriat public-privat.

Studiul de fezabilitate conţine şi un studiu detaliat a unor rezolvări concrete de parcări subterane în zone centrale ale unor oraşe din Ungaria şi Austria. De asemenea, tot mai multe orase mari din tara au demarat deja investitii similare in zonele centrale.

Până în prezent au fost obţinute toate avizele şi acordurile necesare, avizul de mediu fiind ultimul necesar în vederea supunerii spre aprobarea Consiliului Local Municipal a studiului de fezabilitate. În acest sens, documentaţia a fost depusă la Agenţia pentru Protecţia Mediului Mureş unde poate fi consultata de persoanele interesate.

PRIMAR,

Dr. Dorin Florea

Aşadar, se poate şi la Târgu-Mureş. Mai greu, dar se poate.

Postat de pe data de 21 sept., 2010 in categoria Civism. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 5,340 ori.

9 Raspunsuri pentru “Dorin Florea a mai câştigat un punct. Pe bune.”

  1. Dan Masca spune:

    Adrian, ar putea sa faca un studiu si legat de posibilitatea de a avea parcari subterante sub cetatea medievala.
    Cred ca este posibil si daca tot se renoveaza cetatea, de ce nu s-ar renova astfel incit la un moment dat sa mai avem citeva zeci, sute de parcari in zona centrala.

  2. fi serios adi. aminteste-ti doar ca vorbim de cel putin 10 ani de acoperirea paraului poclos si, dupa cum stii, nici azi nu s-a apucat cineva de lucrari.

    • Adrian Giurgea spune:

      da, catalin, aveti dreptate amandoi, asa e. vorbim de ani intregi de acoperirea Poclosului si s+ar putea face parcari si sub cetate. poate ca, citind aici, consilierii primarului ii vor spune si de asta… ca nu se va fface azi, asa e, dar poate se vor face candva. merita sa visam frumnos nu, ca doar e criza.

      • Ionel Albu spune:

        1. Targu Muresul nu a profitat pana acum de fonduri europene de preaderare si de postaderare. Suntem f in urma din acest punct de vedere.
        2. De ani de zile se puteau face parcari pe verticala in diferite puncte din oras asa cum sunt in Cluj sau alte orase dezvoltate din tara asa ca nu vad administratia locala in stare de un mega-proiect ca acesta
        3. Cine va administra in eventualitatea realizarii sale aceasta parcare subterana. Tracia Trade cumva??????

        • Florin spune:

          Daca e parteneriat public-privat o va administra firma care castiga licitatia si o construieste pe banii ei, pana isi amortizeaza investitia, daca sunt fonduri locale sau europene o poate face Locativ SA. Iar Tirgu Muresul are proiecte depuse pentru accesare de fonduri europene in valoare de peste 40 de milioane de euro. Mai documentati-va!
          Si daca UDMR-ul ar fi sustinut prin votul consilierilor lor proiectele orasului (inclusiv parcarea peste Poclos), orasul ar fi avut deja mare parte din probleme rezolvate. Nu de proiecte s-a dus lipsa in ultimii 10 ani ci de aprobarea lor inConsiliul Local, fara de care nu pot fi realizate. Va veti convinge de asta curand si la votarea actualului studiu.

  3. Cel care danseaza cu lupii spune:

    Mai baieti, strategia e simpla. Pardalianul si-a dat seama ca nu mai poate iesi in fata cu ciorditorul analfabet de maior si si-a inceput campania electorala

    • Dan Masca spune:

      cu siguranta ca PDL se pregateste de alegeri atit interne, cit si cele de la anul sau din 2012 .
      Este clara schimbarea strategiei si mai ales ca resursele sunt limitate, iar asta inseamna ca trebuie sa faci ceva maret, iar cum primarul Florea nu prea le are cu fotbalul, cred ca s-a prins ca este mai bine sa se ocupe de proiectele orasului, iar chiar daca in 2012 nu o sa fie gata, totusi tema fiind propusa si proiectul inceput i se poate datora parcarea noua a orasului.

  4. florentin spune:

    Nu am timp acum sa verific, dar parca imi amintesc ca o firma din Cluj-Napoca face studii legate de parcarea subterana, parca exact firma care facea ceva studii si pentru Weekend 2. De ce suna ciudat? Pentru ca Targu-Mures si Cluj-Napoca sunt conduse de PDL-isti si tot ce se face la Cluj se face apoi la Mures. Face Cluj Studcard, e musai sa copieze Targu-Mures, face Clujul patinoar, face si Muresul aiureala cu 200.000 de euro pentru care s-au incasat vreo 170.000 de lei. Unii ar putea spune ca e sarcina de partid, dar de unde sa stim noi adevarul din moment ce avem in orase mai multe coincidente si la castigarea de licitatii pe firme de portocalii?

  5. florentin spune:

    Na, ca am gasit. Din datele pe care le am acasa si care au fost si publicate deja, SC Bogart Construct a facut studiul de prefezabilitate nr. 61 din 2008 pentru Parcaj subteran în Piaţa Trandafirilor. Aceasta firma a castigat si licitatia de 690.000 de lei pentru proiectare Zona de agrement în cartierul Tudor Vladimirescu – anunt de atribuire 78877, din 25 februarie, de pe licitatiapublica.ro. Firma este cunoscuta ca una de „casa” a Primariei Cluj-Napoca si avem poate explicatia cum ce face un oras pdl face si altul, pornind de la Studcard, patinoare pe spatii publice si pana la parcari subterane. Partea buna e ca macar acum se va face ceva la suprafata,cu mizeria de parc din Piata Trandafirilor, care a fost lasat in degradare de aia care ne conduc („harnicii” de acum), dar care isi puneau afisele electorale in care „iubeau orasul”, agreau targurile de mere de „2 si un sfert” (luni, desigur), targurile de lactate, expozitiile de masini si alte manifestari cu angajati, membri de partid, rude ale membrilor de partid, subordonati din institutii publice si private.

Leave a Reply to Cătălin Hegheș