In urma cu un an, singurele asteptari de crestere pe piata media, in anul de criza 2009, erau legate de Internet. Dupa 12 luni grele, soldate inclusiv cu prabusirea uneia dintre cele mai importante regii de pe piata, s-a dovedit ca si in cazul mediului online estimarile initiale s-au dovedit gresite. Veniturile din publicitate au scazut, totusi, mai putin decat alte medii, ceea ce a lasat principalilor actori mai mult spatiu de miscare sa se pregateasca pentru 2010 prin parteneriate, investitii sau reorganizari.
In primul semestru, publicitatea online a scazut cu 25% fata de perioada similara din 2008, ajungand la 25,5 milioane de lei, potrivit ultimului studiu ROADS, ce agrega cifrele de vanzari directe ale principalelor companii din domeniu. Studiul precedent, anuntat la mijlocul anului, indica pentru anul trecut o crestere a acestei piete, pana la 72,5 milioane RON. La nivelul intregului an 2009, mai multi reprezentanti ai agentiilor si regiilor online apreciaza ca piata va avea o scadere mai mica decat in primele sase luni, de 15-20%.
Pentru anul viitor, insa, in cazul publicitatii online revin asteptarile de crestere – cu 15-30%. Presiunile la care a fost supusa aceasta piata in 2009, indeosebi din partea televiziunii, ar urma sa se faca simtite si anul viitor, insa, dupa cum spunea in noiembrie Octav Popescu, directorul agentiei Initiative, “mixul de media castigator, in conditiile actuale, este TV+online”.
Cum au actionat principalii actori ai pietei online in fata crizei ce a afectat si acest mediu in 2009
Faliment
In iulie a.c., Netbridge Investments (regia de publicitate online Boom) intra in insolventa. Netbridge acumulase datorii fata de mai multi publisheri, inclusiv Gazeta Online, care parasise Boom in favoarea Intact Interactive. In martie, directorul executiv al Boom, Valentin Oeru, parasise compania, urmand sa preia coordonarea bursei de publicitate online tradeads.eu “Nu ma vad ca un caz Bigger”, spunea, atunci, seful Boom, Cristian Petriceanu, referindu-se la agentia Bigger inchisa abrupt in prima parte a anului. “Falimentul Boom este rezultatul crizei globale si al contractelor cu plati fixe”, spunea, la randul sau, pentru HotNews.ro Andrei Siminel, directorul NCH Advisors, in portofoliul careia se afla Netbridge Investments. In luna mai, Boom anunta oficial lansarea Digital Ads, care gestioneaza publicitatea pentru siteurile detinute de NCH. In octombrie, o alta regie, ARBOinteractive, anunta ca va vinde spatiul publicitar pe siteurile iMedia, parte a grupului NCH.
Reorganizare continua
In februarie, Gazeta Online intra in portofoliul Intact Interactive, divizia new media a grupului Intact. Augustin Roman de la GSP.ro declara atunci ca urmarea o crestere cu 50% a vizitatorilor, in 2009 In august, Sorin Danilescu prelua conducerea Intact Interactive, in locul lui Bogdan Gavrila In septembrie, directorul executiv Magdalena Zander si directorul de vanzari Gabriel Boaca parasesc Intact Interactive La finele anului, Gusti Roman devine director general, Sorin Danilescu preluand responsabilitatile in zona de dezvoltare. In-In anunta ca isi va concentra atentia, in 2010, pe dezvoltarea siteurilor din portofoliu si ca va reprezenta doar aceste siteuri pe partea de vanzari de publicitate.
Agentii: integrare si dezvoltare pe segmentul online
In ianuarie, Ogilvy si Senior Interactive lanseaza parteneriatul OgilvyInteractive In februarie, MRM Partners anunta ca devine MRM Worldwide Romania In mai, agentia Propaganda anunta infiintarea propriei divizii interactive In iulie, McCann Erickson anunta castigarea contului de comunicare pentru un proiect Toshiba in urma unei licitatii initiate pe Facebook In noiembrie, in cadrul premiilor Internetics, titlul de agentia anului a revenit FourHooks, iar Orange Romania a fost declarat webvertiserul anului In decembrie, agentia de marketing interactiv HyperActive adera la grupul Lowe/Initiative
Extindere in digital
In mai, seful operatiunilor Ringier in Romania, Marius Hagger, spune, pe fondul unor masuri de criza luate la nivel de grup, ca planurile in mediul digital nu sunt afectate de criza In iulie, Ringier anunta infiintarea unei Divizii Online, cu peste 100 de angajati la finalul procesului de recrutare In octombrie, grupul Ringier anunta o noua divizie digitala la nivel international si schimbari in conducerea executiva, in conformitate cu interesul pentru dezvoltarea in domeniul digital In noiembrie, Ringier Romania confirma internalizarea vanzarilor de publicitate online pentru toate siteurile din portofoliu, incepand din 2010
“Lumea traieste, astazi, in casa cu computerul, nu cu ziarul”
Pe parcursul anului, F5, compania de web a grupului Realitatea-Catavencu, lanseaza mai multe proiecte si parteneriate online, atat in domeniul publishing, cat si in cel al serviciilor si isi extinde catre alte entitati oferta pentru vanzarea de publicitate online In iunie, F5 lanseaza portalul de business Money.ro, ce integra siteurile de business ale grupului. Investitia declarata in acest proiect: 600.000 de euro. In august, Sorin Ovidiu Vantu anunta ca se reorienteaza media electronica si afirma ca “lumea traieste, astazi, in casa cu computerul, nu cu ziarul”. In decembrie, Sorin Ovidiu Vantu declara intr-un interviu pentru HotNews.ro: voi renunta definitiv la print, merg doar pe media electronica In octombrie, F5 lanseaza VoxPublica, platforma ce-i reuneste pe multi dintre comentatorii plecati de la Cotidianul dupa ce Cornel Nistorescu a preluat, in vara, conducerea ziarului. In decembrie, cand Realitatea-Catavencu anunta ca renunta la ziarele Cotidianul si Business Standard, directorul F5, Dragos Stanca, spune ca “cel putin pe termen scurt” siteurile publicatiilor care nu vor mai face parte din grup vor continua sa functioneze sub umbrela F5. Tot in decembrie, compania care opereaza postul TV pe care Sorin Ovidiu Vantu il va lansa in Republica Moldova, preia portalul de stiri Unimedia.md
Segmentare, parteneriate, hi5
ARBOinteractive a lansat, pe parcursul anului, mai multe departamente specializate, precum ARBOperformance si a incheiat mai multe parteneriate in vanzarea de publicitate In mai, regia incheie un parteneriat cu retailerul online eMAG prin care sistemul de afiliere ProfitShare dezvoltat de acesta este implementat in reteaua ARBO In iunie, regia ARBOinteractive lanseaza V2Media, ce ofera publicitate video prin intermediul retelei de siteuri din portofoliul ARBOinteractive In iulie, ARBOinteractive si F5 X-Media incheie un parteneriat pentru administrarea publicitatii pe versiunile de mobil ale siteurilor din portofoliu In noiembrie, ARBOinteractive lanseaza un departament dedicat retelelor sociale, prin care vinde spatiul publicitar pe hi5.com. Reteaua sociala a fost inclusa, in toamna, in SATI, inregistrand cifre record de trafic si audienta (primele date de audienta indicau, pentru luna septembrie, 4 milioane de clienti unici, aproape dublu fata de cel de-al doilea clasat, Trilulilu.ro)
Filme, motoare de cautare, restructurare print-online
In iulie, Bogdan Secara, fondatorul Netbridge Investments, se alatura MediaPro ca director de Dezvoltare Internet. Tot atunci, Orlando Nicoara, directorul executiv MPI, spunea pentru HotNews.ro ca motorul Okidoki.ro urma sa inceapa sa fie marketat desi ramane in beta, iar siteurile publicatiilor locale ale Publimedia se vor dezvolta pentru alimentarea siteului Gandul.info In octombrie, grupul CME, care detine in Romania posturile din reteaua Pro, apreciaza ca publicitatea va incepe sa-si revina in 2010 si ca televiziunea si Internetul vor avea cel mai mult de castigat In noiembrie, Media Pro Interactiv lanseaza oficial primul motor de cautare romanesc, okidoki.ro. In decembrie, MPI lanseaza in versiune beta platforma de filme Muvix.ro.
Ziare ramase doar pe Internet
In aprilie, un studiu realizat de agentia Rogalski Grigoriu PR arata ca 97% dintre redactorii sefi ai publicatiilor locale apreciau ca viitorul presei este amenintat de contextul socio-economic si ca migrarea catre online pare a fi solutia de continuare a activitatii editoriale Tot in aprilie, expertul international in concept de presa Mario Garcia avertiza, la Bucuresti: consumatorii traditionali de presa reprezinta un grup ce imbatraneste rapid, iar publicatiile trebuie sa se adapteze la felul cum este consumata acum informatia – mai intai pe Internet sau telefonul mobil, abia apoi pe celelalte medii In iunie, Publimedia, divizia de publishing a Media Pro, anunta ca va pastra exclusiv online brandurile din portofoliul sau de publicatii locale In iulie, cotidianul ProSport (Publimedia) anunta ca editia sa de duminica ramane in varianta exclusiv online In octombrie, F5, divizia new media a grupului Realitatea-Catavencu ii regrupeaza pe fostii comentatori de la Cotidianul pe platforma VoxPublica In decembrie, directorul acestei divizii, Dragos Stanca, spune ca “cel putin pe termen scurt” siteurile publicatiilor care nu vor mai face parte din grupul Realitatea-Catavencu vor continua sa functioneze sub umbrela F5.
Noi lansari. Intre altele:
In mai, Adevarul Holding anunta lansarea unor portaluri pentru comunitatile romanesti din Spania si Italia Tot in mai este lansata StatusPimp, retea de publicitate prin statusuri de messenger In iunie, Trilulilu isi lanseaza propria platforma de publicitate video in sistem cost per click In septembrie, HotNews.ro lanseaza WebPR.ro, site dedicat specialistilor in comunicare online, companiilor care folosesc acest tip de comunicare si entuziastilor care il promoveaza In octombrie, IAB Romania, organizatie a industriei online, prezinta Codul de conduita in publicitatea online si comertul electronic
Dezbateri si controverse
Anul incepe cu o serie de discutii aprinse pe tema corectitudinii si transparentei datelor de trafic online in Romania In aprilie, pe parcursul revoltei de la Chisinau, retelele sociale, SMS-urile si messengerul sunt folosite intens de participanti si de sustinatorii lor din Romania. Care a fost rolul real al online-ului in evenimentele de atunci? Tot in aprilie, Neogen anunta ca accesul la siteul de socializare pe care il detine in Republica Moldova, Faces.md, a fost blocat de operatorul Moldtelecom In mai, SATI separa siteurile de grupurile de siteuri in livrarea rezultatelor de trafic online, dupa mai multe discutii pe aceasta tema In vara, Asociatia Industriei Muzicale din Romania (AIMR) actioneaza in judecata Trilulilu si Hostway Romania pe tema incalcarii drepturilor de autor.
Investitie
In noiembrie, fondul de investitii 3TS Cisco Growth preia un pachet minoritar in compania Internet Corp.

Citeste articolul pe: Hotnews

Principalele miscari din media online in anul de criza 2009

In urma cu un an, singurele asteptari de crestere pe piata media, in anul de criza 2009, erau legate de Internet. Dupa 12 luni grele, soldate inclusiv cu prabusirea uneia dintre cele mai importante regii de pe piata, s-a dovedit ca si in cazul mediului online estimarile initiale s-au dovedit gresite. Veniturile din publicitate au scazut, totusi, mai putin decat alte medii, ceea ce a lasat principalilor actori mai mult spatiu de miscare sa se pregateasca pentru 2010 prin parteneriate, investitii sau reorganizari.
In primul semestru, publicitatea online a scazut cu 25% fata de perioada similara din 2008, ajungand la 25,5 milioane de lei, potrivit ultimului studiu ROADS, ce agrega cifrele de vanzari directe ale principalelor companii din domeniu. Studiul precedent, anuntat la mijlocul anului, indica pentru anul trecut o crestere a acestei piete, pana la 72,5 milioane RON. La nivelul intregului an 2009, mai multi reprezentanti ai agentiilor si regiilor online apreciaza ca piata va avea o scadere mai mica decat in primele sase luni, de 15-20%.
Pentru anul viitor, insa, in cazul publicitatii online revin asteptarile de crestere – cu 15-30%. Presiunile la care a fost supusa aceasta piata in 2009, indeosebi din partea televiziunii, ar urma sa se faca simtite si anul viitor, insa, dupa cum spunea in noiembrie Octav Popescu, directorul agentiei Initiative, “mixul de media castigator, in conditiile actuale, este TV+online”.
Cum au actionat principalii actori ai pietei online in fata crizei ce a afectat si acest mediu in 2009
Faliment
In iulie a.c., Netbridge Investments (regia de publicitate online Boom) intra in insolventa. Netbridge acumulase datorii fata de mai multi publisheri, inclusiv Gazeta Online, care parasise Boom in favoarea Intact Interactive. In martie, directorul executiv al Boom, Valentin Oeru, parasise compania, urmand sa preia coordonarea bursei de publicitate online tradeads.eu “Nu ma vad ca un caz Bigger”, spunea, atunci, seful Boom, Cristian Petriceanu, referindu-se la agentia Bigger inchisa abrupt in prima parte a anului. “Falimentul Boom este rezultatul crizei globale si al contractelor cu plati fixe”, spunea, la randul sau, pentru HotNews.ro Andrei Siminel, directorul NCH Advisors, in portofoliul careia se afla Netbridge Investments. In luna mai, Boom anunta oficial lansarea Digital Ads, care gestioneaza publicitatea pentru siteurile detinute de NCH. In octombrie, o alta regie, ARBOinteractive, anunta ca va vinde spatiul publicitar pe siteurile iMedia, parte a grupului NCH.
Reorganizare continua
In februarie, Gazeta Online intra in portofoliul Intact Interactive, divizia new media a grupului Intact. Augustin Roman de la GSP.ro declara atunci ca urmarea o crestere cu 50% a vizitatorilor, in 2009 In august, Sorin Danilescu prelua conducerea Intact Interactive, in locul lui Bogdan Gavrila In septembrie, directorul executiv Magdalena Zander si directorul de vanzari Gabriel Boaca parasesc Intact Interactive La finele anului, Gusti Roman devine director general, Sorin Danilescu preluand responsabilitatile in zona de dezvoltare. In-In anunta ca isi va concentra atentia, in 2010, pe dezvoltarea siteurilor din portofoliu si ca va reprezenta doar aceste siteuri pe partea de vanzari de publicitate.
Agentii: integrare si dezvoltare pe segmentul online
In ianuarie, Ogilvy si Senior Interactive lanseaza parteneriatul OgilvyInteractive In februarie, MRM Partners anunta ca devine MRM Worldwide Romania In mai, agentia Propaganda anunta infiintarea propriei divizii interactive In iulie, McCann Erickson anunta castigarea contului de comunicare pentru un proiect Toshiba in urma unei licitatii initiate pe Facebook In noiembrie, in cadrul premiilor Internetics, titlul de agentia anului a revenit FourHooks, iar Orange Romania a fost declarat webvertiserul anului In decembrie, agentia de marketing interactiv HyperActive adera la grupul Lowe/Initiative
Extindere in digital
In mai, seful operatiunilor Ringier in Romania, Marius Hagger, spune, pe fondul unor masuri de criza luate la nivel de grup, ca planurile in mediul digital nu sunt afectate de criza In iulie, Ringier anunta infiintarea unei Divizii Online, cu peste 100 de angajati la finalul procesului de recrutare In octombrie, grupul Ringier anunta o noua divizie digitala la nivel international si schimbari in conducerea executiva, in conformitate cu interesul pentru dezvoltarea in domeniul digital In noiembrie, Ringier Romania confirma internalizarea vanzarilor de publicitate online pentru toate siteurile din portofoliu, incepand din 2010
“Lumea traieste, astazi, in casa cu computerul, nu cu ziarul”
Pe parcursul anului, F5, compania de web a grupului Realitatea-Catavencu, lanseaza mai multe proiecte si parteneriate online, atat in domeniul publishing, cat si in cel al serviciilor si isi extinde catre alte entitati oferta pentru vanzarea de publicitate online In iunie, F5 lanseaza portalul de business Money.ro, ce integra siteurile de business ale grupului. Investitia declarata in acest proiect: 600.000 de euro. In august, Sorin Ovidiu Vantu anunta ca se reorienteaza media electronica si afirma ca “lumea traieste, astazi, in casa cu computerul, nu cu ziarul”. In decembrie, Sorin Ovidiu Vantu declara intr-un interviu pentru HotNews.ro: voi renunta definitiv la print, merg doar pe media electronica In octombrie, F5 lanseaza VoxPublica, platforma ce-i reuneste pe multi dintre comentatorii plecati de la Cotidianul dupa ce Cornel Nistorescu a preluat, in vara, conducerea ziarului. In decembrie, cand Realitatea-Catavencu anunta ca renunta la ziarele Cotidianul si Business Standard, directorul F5, Dragos Stanca, spune ca “cel putin pe termen scurt” siteurile publicatiilor care nu vor mai face parte din grup vor continua sa functioneze sub umbrela F5. Tot in decembrie, compania care opereaza postul TV pe care Sorin Ovidiu Vantu il va lansa in Republica Moldova, preia portalul de stiri Unimedia.md
Segmentare, parteneriate, hi5
ARBOinteractive a lansat, pe parcursul anului, mai multe departamente specializate, precum ARBOperformance si a incheiat mai multe parteneriate in vanzarea de publicitate In mai, regia incheie un parteneriat cu retailerul online eMAG prin care sistemul de afiliere ProfitShare dezvoltat de acesta este implementat in reteaua ARBO In iunie, regia ARBOinteractive lanseaza V2Media, ce ofera publicitate video prin intermediul retelei de siteuri din portofoliul ARBOinteractive In iulie, ARBOinteractive si F5 X-Media incheie un parteneriat pentru administrarea publicitatii pe versiunile de mobil ale siteurilor din portofoliu In noiembrie, ARBOinteractive lanseaza un departament dedicat retelelor sociale, prin care vinde spatiul publicitar pe hi5.com. Reteaua sociala a fost inclusa, in toamna, in SATI, inregistrand cifre record de trafic si audienta (primele date de audienta indicau, pentru luna septembrie, 4 milioane de clienti unici, aproape dublu fata de cel de-al doilea clasat, Trilulilu.ro)
Filme, motoare de cautare, restructurare print-online
In iulie, Bogdan Secara, fondatorul Netbridge Investments, se alatura MediaPro ca director de Dezvoltare Internet. Tot atunci, Orlando Nicoara, directorul executiv MPI, spunea pentru HotNews.ro ca motorul Okidoki.ro urma sa inceapa sa fie marketat desi ramane in beta, iar siteurile publicatiilor locale ale Publimedia se vor dezvolta pentru alimentarea siteului Gandul.info In octombrie, grupul CME, care detine in Romania posturile din reteaua Pro, apreciaza ca publicitatea va incepe sa-si revina in 2010 si ca televiziunea si Internetul vor avea cel mai mult de castigat In noiembrie, Media Pro Interactiv lanseaza oficial primul motor de cautare romanesc, okidoki.ro. In decembrie, MPI lanseaza in versiune beta platforma de filme Muvix.ro.
Ziare ramase doar pe Internet
In aprilie, un studiu realizat de agentia Rogalski Grigoriu PR arata ca 97% dintre redactorii sefi ai publicatiilor locale apreciau ca viitorul presei este amenintat de contextul socio-economic si ca migrarea catre online pare a fi solutia de continuare a activitatii editoriale Tot in aprilie, expertul international in concept de presa Mario Garcia avertiza, la Bucuresti: consumatorii traditionali de presa reprezinta un grup ce imbatraneste rapid, iar publicatiile trebuie sa se adapteze la felul cum este consumata acum informatia – mai intai pe Internet sau telefonul mobil, abia apoi pe celelalte medii In iunie, Publimedia, divizia de publishing a Media Pro, anunta ca va pastra exclusiv online brandurile din portofoliul sau de publicatii locale In iulie, cotidianul ProSport (Publimedia) anunta ca editia sa de duminica ramane in varianta exclusiv online In octombrie, F5, divizia new media a grupului Realitatea-Catavencu ii regrupeaza pe fostii comentatori de la Cotidianul pe platforma VoxPublica In decembrie, directorul acestei divizii, Dragos Stanca, spune ca “cel putin pe termen scurt” siteurile publicatiilor care nu vor mai face parte din grupul Realitatea-Catavencu vor continua sa functioneze sub umbrela F5.
Noi lansari. Intre altele:
In mai, Adevarul Holding anunta lansarea unor portaluri pentru comunitatile romanesti din Spania si Italia Tot in mai este lansata StatusPimp, retea de publicitate prin statusuri de messenger In iunie, Trilulilu isi lanseaza propria platforma de publicitate video in sistem cost per click In septembrie, HotNews.ro lanseaza WebPR.ro, site dedicat specialistilor in comunicare online, companiilor care folosesc acest tip de comunicare si entuziastilor care il promoveaza In octombrie, IAB Romania, organizatie a industriei online, prezinta Codul de conduita in publicitatea online si comertul electronic
Dezbateri si controverse
Anul incepe cu o serie de discutii aprinse pe tema corectitudinii si transparentei datelor de trafic online in Romania In aprilie, pe parcursul revoltei de la Chisinau, retelele sociale, SMS-urile si messengerul sunt folosite intens de participanti si de sustinatorii lor din Romania. Care a fost rolul real al online-ului in evenimentele de atunci? Tot in aprilie, Neogen anunta ca accesul la siteul de socializare pe care il detine in Republica Moldova, Faces.md, a fost blocat de operatorul Moldtelecom In mai, SATI separa siteurile de grupurile de siteuri in livrarea rezultatelor de trafic online, dupa mai multe discutii pe aceasta tema In vara, Asociatia Industriei Muzicale din Romania (AIMR) actioneaza in judecata Trilulilu si Hostway Romania pe tema incalcarii drepturilor de autor.
Investitie
In noiembrie, fondul de investitii 3TS Cisco Growth preia un pachet minoritar in compania Internet Corp.

Citeste articolul pe: Hotnews

Postat de pe data de 30 nov., 2009 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 290 ori.

Publica un raspuns