La 1 ianuarie 2007 taxele vamale pentru importul de mașini de orice fel din interiorul UE cădeau. Dacă taxele cădeau pe bune, atunci piața de mașini noi cădea și dânsa câteva zeci de procente, iar comercianții rămâneau cu buza umflată. Cu scuza neoficială că lipsa unei taxe ar fi prăbușit unica marcă autohtonă rămasă, Dacia, statul ne-a vârât pe gât o taxă de primă înmatriculare, care de fapt era tot un fel de vamă, dar cu altă pălărie. Ilegală din prima zi și până-n zilele noastre, indiferent de câte ori s-a schimbat. Nici măcar scuza de doi bani cu Dacia nu s-a confirmat, pentru că producătorul francez Renault care deține marca, a dovedit că poate vinde bine și la export.

Comercianții (producători, importatori și distribuitori) de mașini noi au fost încă și mai hămesiți după profit, deci și-au dat cu stângul în dreptul și mai tare. Au văzut că piața este susținută aberant, nenatural și ilegal de stat în favoarea lor (deci vânzările creșteau de la lună la alta uimitor), așa că s-au pus pe construit saloane de prezentare, service-uri gigant, de le era mai mare dragul constructorilor să-i vadă cum se duelează care să construiască cel mai răsărit sediu. Toate pe credite desigur, credite care se bazau pe câteva lucruri total aberante: pofta românului de a se înhăma la alte credite sau leasing-uri pentru a-și schimba mașina cu una nouă o dată la 2-3 ani, explozia vânzărilor susținută de stat aiurea și naivitatea că situația se va perpetua pe vreo 10-15 ani, pe cât își făcuseră ei creditul la bancă. Firește că planurile li s-au îndoit, iar piața auto a fost printre primele care s-au prăbușit rău. Saloane închise, oameni concediați, falimente etc. Din disperare de cauză, și-au dat afară și oamenii din service-uri, adică exact cei care acum ar fi cei mai productivi.

Ultimii sunt samsarii. Între ăștia mai poți găsi câte unul onest, care îți poate da factură, iar unii chiar garanție pentru mașina pe care o cumperi de la ei. Semn că o parte s-au deșteptat și au văzut că nu mai ține vânzarea de mașini dezdoite înainte de vânzare cu kilograme de chit. Te îndrumă spre avocatul cu care să dai în judecată statul, dacă nu atunci spre Bulgaria unde înmatricularea costă mult mai puțin ca la noi sau altă variantă prin care să eviți ca statul să te fure ilegal cu o taxă.

Și atunci ne aflăm unde ne aflăm. Piața auto, din cea mai înfloritoare la un moment dat în Europa, a ajuns singura care își continuă declinul, în timp ce în ale țări începe să-și revină. Repet, asta dintr-un singur motiv, ideea cretină că piața liberă poate fi înclinată artificial în favoarea unor jucători la nesfârșit. Uite că nu poate, iar când intervine un factor neprevăzut cum e criza, mămăliga financiară explodează. Cât despre noua variantă de taxă auto… numai de bine. Vă pot îndruma oricând spre un avocat care să o desființeze în instanță, pentru că oricum ar face-o este ilegală și aberantă, punându-se cap în cap cu principiul liberei circulații a mărfurilor din Uniunea Europeană, unde cu fală suntem și noi parte.

Despre taxe, automobile și samsari

La 1 ianuarie 2007 taxele vamale pentru importul de mașini de orice fel din interiorul UE cădeau. Dacă taxele cădeau pe bune, atunci piața de mașini noi cădea și dânsa câteva zeci de procente, iar comercianții rămâneau cu buza umflată. Cu scuza neoficială că lipsa unei taxe ar fi prăbușit unica marcă autohtonă rămasă, Dacia, statul ne-a vârât pe gât o taxă de primă înmatriculare, care de fapt era tot un fel de vamă, dar cu altă pălărie. Ilegală din prima zi și până-n zilele noastre, indiferent de câte ori s-a schimbat. Nici măcar scuza de doi bani cu Dacia nu s-a confirmat, pentru că producătorul francez Renault care deține marca, a dovedit că poate vinde bine și la export.

Comercianții (producători, importatori și distribuitori) de mașini noi au fost încă și mai hămesiți după profit, deci și-au dat cu stângul în dreptul și mai tare. Au văzut că piața este susținută aberant, nenatural și ilegal de stat în favoarea lor (deci vânzările creșteau de la lună la alta uimitor), așa că s-au pus pe construit saloane de prezentare, service-uri gigant, de le era mai mare dragul constructorilor să-i vadă cum se duelează care să construiască cel mai răsărit sediu. Toate pe credite desigur, credite care se bazau pe câteva lucruri total aberante: pofta românului de a se înhăma la alte credite sau leasing-uri pentru a-și schimba mașina cu una nouă o dată la 2-3 ani, explozia vânzărilor susținută de stat aiurea și naivitatea că situația se va perpetua pe vreo 10-15 ani, pe cât își făcuseră ei creditul la bancă. Firește că planurile li s-au îndoit, iar piața auto a fost printre primele care s-au prăbușit rău. Saloane închise, oameni concediați, falimente etc. Din disperare de cauză, și-au dat afară și oamenii din service-uri, adică exact cei care acum ar fi cei mai productivi.

Ultimii sunt samsarii. Între ăștia mai poți găsi câte unul onest, care îți poate da factură, iar unii chiar garanție pentru mașina pe care o cumperi de la ei. Semn că o parte s-au deșteptat și au văzut că nu mai ține vânzarea de mașini dezdoite înainte de vânzare cu kilograme de chit. Te îndrumă spre avocatul cu care să dai în judecată statul, dacă nu atunci spre Bulgaria unde înmatricularea costă mult mai puțin ca la noi sau altă variantă prin care să eviți ca statul să te fure ilegal cu o taxă.

Și atunci ne aflăm unde ne aflăm. Piața auto, din cea mai înfloritoare la un moment dat în Europa, a ajuns singura care își continuă declinul, în timp ce în ale țări începe să-și revină. Repet, asta dintr-un singur motiv, ideea cretină că piața liberă poate fi înclinată artificial în favoarea unor jucători la nesfârșit. Uite că nu poate, iar când intervine un factor neprevăzut cum e criza, mămăliga financiară explodează. Cât despre noua variantă de taxă auto… numai de bine. Vă pot îndruma oricând spre un avocat care să o desființeze în instanță, pentru că oricum ar face-o este ilegală și aberantă, punându-se cap în cap cu principiul liberei circulații a mărfurilor din Uniunea Europeană, unde cu fală suntem și noi parte.

Postat de pe data de 22 iun., 2011 in categoria Civism. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 1,435 ori.

Publica un raspuns