Stiti foarte bine ca avem in Mures un aeroport la Vidrasau. Forma lui juridica : regie autonoma. Proprietar , statul, prin Consiliul Judetean Mures.

Stiti foarte bine de ani de zile ca s-a investit multe milioane de lei noi, iar rezultatele comparativ cu aeroporturile din Cluj si Sibiu, care nu au asa pozitie strategica se lasa asteptata.

S-a dorit astazi ca prin prezenta unor persoane din comunitate, din mediul privat, prefectura, primaria Tg Mures, CJ, sindicate, patronate, personalitati sa se porneasca o noua dezbatere, care sa duca la realizarea unui simt civic, al celor care teoretic ar avea de beneficiat, care sa convinga autoritatile locale , care sunt finantatorii din impozitele si taxele noastre, a acestor proiecte.

A fost o discutie, la fel ca multe altele, care din pacate s-a terminat fara o concluzie, dar care va continua lunar cu alte dezbateri.

Opinia mea a fost simpla : sa se transforme regia autonoma in societate pe actiuni, si se vinde pachetul majoritar sau integral.

In acest fel nu vom mai avea parte de bani aruncati pe geam, lipsa de transparenta si de management la nivel de CJ si dezbateri de ce Clujul si Sibiul sunt mai altfel decit Muresul, adica o Miorita aeroporturilor din Transilvania.

Am vazut in pozitia doamnei Ciotlăuș, ce inseamna a gindi liber si a sustine cu multa logica si pasiune valoarea adusa in comunitate de privat, in cazul particular Centrul Nova Vita, dar totodata un fel de dedublare a domniei sale cind incerca sa convinga ca pista de motocros finantata din bani europeni este utila, desi acei bani sunt de la privatii din Romania si din UE, iar CJ Mures nu are de ce sa aiba in dotare o pista de motocros.

Acelasi lucru se putea spune in cazul doamnei arhitect sef Miheț, care spunea ca privatii, ONGurile nu vin in intimpinarea primariei si ca privatii nu vin sa investeasca in parteneriate public private, desi nu am auzit sa mi se spuna ce primarie/consiliu local al unui  oras resedinta de land, comitat, judet, are in centru cinema privat, bazine de distractie , hoteluri si tot felul de alte investitii de distractie inutile si care denatureaza piata privata, investitii care dupa ce au fost lansate nimeni nu mai poate afla cum sunt finantate, ce bani se incaseaza, de ce pentru ce etc.

Lipsa viziunii la nivel de comunitate in ceea ce priveste reprezentantii statului este evidenta, iar involutia orasului se vede.

Este cit se poate de evident ca nici un privat nu isi mai pierde timpul cu institutii care nu au auzit de transparenta, nu pentru ca asa prevede o lege proasta, ci pentru ca asa este normal sa iti respecti cetatenii.

Lipsa de transparenta, nu pentru ca asa a zis UE, ci pentru ca ai libertatea sau nu o ai, asa cum se intimpla in cazul mari majoritati, de a gindi si de a spune ceea ce esti constient si ti se pare normal sa faci ca respect fata de banii aproapelui tau.

Lipsa de comunicare intre autoritatile statului excesiv de birocrat duce la saracia actuala si la faptul ca o populatie saraca material si lipsita de orice forma de respect din partea celor, care le cheltuie banii ca si cum ar fi a lor personali, duce la inexistenta acelei societati civile.

Lumea nu este proasta asa cum cred unii, ci din contra, isi vede de mica lor Romanie si incearca sa reziste cit poate, iar daca nu mai rezista atunci macar are libertatea de a pleca.

Capitalul de orice fel se scurge ca  apa si cam greu poti sa il opresti.

Primul pas pentru a-i cistiga increderea se afla in partea statului prin ceea ce ar insemna : transparenta, reducerea implicarii lui in tot felul de activitati economice si sociale inutile si sansele egale oferite cetatenilor ca sa poata sa concureze pe actualiii politicieni.

Cind se intimpla asta in Tirgu Mures si judetul Mures ? Cind vor dori angajatii statului pentru ca noi cetatenii platim niste bani , niste salarii ale lor, iar de primit nu cred ca suntem multumiti de ce primim.

Asteptam sa vedem cu aeroportul cine este dispus sa plateasca credite , impozite si taxe mai mari si noi, pentru a nu stii cind anume se vor recupera?

Astept sa vad cine anume ar fi de acord ca sa aibe taxe mai mici cu 10% tot timpul anului si nu doar daca plateste integral pina in martie, deoarece primaria si cj nu mai finanteaza tot felul de lucruri, care nu sunt necesare mari mase a cetatenilor, iar serviciile respective pot fi oferite de privati, iar de banii economisiti se pot termina proiecte incepute si neterminate, cum ar fi strazi de zeci de ani cu case, care nu sunt astfaltate, scoli prost dotate, proiecte culturale , educationale si de cercetare la care pot sa aplice ongurile, scolile si firmele private in parteneriat.

Povestea ca la noi nu se poate sa o spuneti la altii, atita timp cit toti participantii la orice dezbatere, cind sunt intrebati daca ei pot dau un raspuns afirmativ: da , putem, ca persoane PRIVATE, pentru ca avem LIBERTATE mai mare din toate punctele de vedere.

Asa ca i-am spus domnului Runcan : ”Data viitoare voi participa , daca strategia la care veti lucra pina atunci se construieste pe privatizare, astfel incit sa nu mai trebuiasca toata lumea sa finanteze ceva al statului de unde se fura, platesc toti si folosesc doar cei care au nevoie.”

Sunt sigur ca CJ Mures si conducerea aeroportului si consilierii locali si judeteni se vor bucura sa il privatizeze si sa lase pe privatii care au bani din comunitate, inclusiv pe cel care cu 100 de lei poate cumpara o actiune la aeroportul privat, sa decida din banii lor ce sa faca.

Dezbaterea civica de la UPM legata de … civismul pentru aeroport

Stiti foarte bine ca avem in Mures un aeroport la Vidrasau. Forma lui juridica : regie autonoma. Proprietar , statul, prin Consiliul Judetean Mures.

Stiti foarte bine de ani de zile ca s-a investit multe milioane de lei noi, iar rezultatele comparativ cu aeroporturile din Cluj si Sibiu, care nu au asa pozitie strategica se lasa asteptata.

S-a dorit astazi ca prin prezenta unor persoane din comunitate, din mediul privat, prefectura, primaria Tg Mures, CJ, sindicate, patronate, personalitati sa se porneasca o noua dezbatere, care sa duca la realizarea unui simt civic, al celor care teoretic ar avea de beneficiat, care sa convinga autoritatile locale , care sunt finantatorii din impozitele si taxele noastre, a acestor proiecte.

A fost o discutie, la fel ca multe altele, care din pacate s-a terminat fara o concluzie, dar care va continua lunar cu alte dezbateri.

Opinia mea a fost simpla : sa se transforme regia autonoma in societate pe actiuni, si se vinde pachetul majoritar sau integral.

In acest fel nu vom mai avea parte de bani aruncati pe geam, lipsa de transparenta si de management la nivel de CJ si dezbateri de ce Clujul si Sibiul sunt mai altfel decit Muresul, adica o Miorita aeroporturilor din Transilvania.

Am vazut in pozitia doamnei Ciotlăuș, ce inseamna a gindi liber si a sustine cu multa logica si pasiune valoarea adusa in comunitate de privat, in cazul particular Centrul Nova Vita, dar totodata un fel de dedublare a domniei sale cind incerca sa convinga ca pista de motocros finantata din bani europeni este utila, desi acei bani sunt de la privatii din Romania si din UE, iar CJ Mures nu are de ce sa aiba in dotare o pista de motocros.

Acelasi lucru se putea spune in cazul doamnei arhitect sef Miheț, care spunea ca privatii, ONGurile nu vin in intimpinarea primariei si ca privatii nu vin sa investeasca in parteneriate public private, desi nu am auzit sa mi se spuna ce primarie/consiliu local al unui  oras resedinta de land, comitat, judet, are in centru cinema privat, bazine de distractie , hoteluri si tot felul de alte investitii de distractie inutile si care denatureaza piata privata, investitii care dupa ce au fost lansate nimeni nu mai poate afla cum sunt finantate, ce bani se incaseaza, de ce pentru ce etc.

Lipsa viziunii la nivel de comunitate in ceea ce priveste reprezentantii statului este evidenta, iar involutia orasului se vede.

Este cit se poate de evident ca nici un privat nu isi mai pierde timpul cu institutii care nu au auzit de transparenta, nu pentru ca asa prevede o lege proasta, ci pentru ca asa este normal sa iti respecti cetatenii.

Lipsa de transparenta, nu pentru ca asa a zis UE, ci pentru ca ai libertatea sau nu o ai, asa cum se intimpla in cazul mari majoritati, de a gindi si de a spune ceea ce esti constient si ti se pare normal sa faci ca respect fata de banii aproapelui tau.

Lipsa de comunicare intre autoritatile statului excesiv de birocrat duce la saracia actuala si la faptul ca o populatie saraca material si lipsita de orice forma de respect din partea celor, care le cheltuie banii ca si cum ar fi a lor personali, duce la inexistenta acelei societati civile.

Lumea nu este proasta asa cum cred unii, ci din contra, isi vede de mica lor Romanie si incearca sa reziste cit poate, iar daca nu mai rezista atunci macar are libertatea de a pleca.

Capitalul de orice fel se scurge ca  apa si cam greu poti sa il opresti.

Primul pas pentru a-i cistiga increderea se afla in partea statului prin ceea ce ar insemna : transparenta, reducerea implicarii lui in tot felul de activitati economice si sociale inutile si sansele egale oferite cetatenilor ca sa poata sa concureze pe actualiii politicieni.

Cind se intimpla asta in Tirgu Mures si judetul Mures ? Cind vor dori angajatii statului pentru ca noi cetatenii platim niste bani , niste salarii ale lor, iar de primit nu cred ca suntem multumiti de ce primim.

Asteptam sa vedem cu aeroportul cine este dispus sa plateasca credite , impozite si taxe mai mari si noi, pentru a nu stii cind anume se vor recupera?

Astept sa vad cine anume ar fi de acord ca sa aibe taxe mai mici cu 10% tot timpul anului si nu doar daca plateste integral pina in martie, deoarece primaria si cj nu mai finanteaza tot felul de lucruri, care nu sunt necesare mari mase a cetatenilor, iar serviciile respective pot fi oferite de privati, iar de banii economisiti se pot termina proiecte incepute si neterminate, cum ar fi strazi de zeci de ani cu case, care nu sunt astfaltate, scoli prost dotate, proiecte culturale , educationale si de cercetare la care pot sa aplice ongurile, scolile si firmele private in parteneriat.

Povestea ca la noi nu se poate sa o spuneti la altii, atita timp cit toti participantii la orice dezbatere, cind sunt intrebati daca ei pot dau un raspuns afirmativ: da , putem, ca persoane PRIVATE, pentru ca avem LIBERTATE mai mare din toate punctele de vedere.

Asa ca i-am spus domnului Runcan : ”Data viitoare voi participa , daca strategia la care veti lucra pina atunci se construieste pe privatizare, astfel incit sa nu mai trebuiasca toata lumea sa finanteze ceva al statului de unde se fura, platesc toti si folosesc doar cei care au nevoie.”

Sunt sigur ca CJ Mures si conducerea aeroportului si consilierii locali si judeteni se vor bucura sa il privatizeze si sa lase pe privatii care au bani din comunitate, inclusiv pe cel care cu 100 de lei poate cumpara o actiune la aeroportul privat, sa decida din banii lor ce sa faca.

Postat de pe data de 18 ian., 2012 in categoria Civism. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 2,859 ori.

3 Raspunsuri pentru “Dezbaterea civica de la UPM legata de … civismul pentru aeroport”

  1. manifestant spune:

    Multumim ca va ganditi cum putem pleca mai usor afara, ar trebui lungite doar pistele pentru decolare, nu merita sa traiesti aici cand afara se poate mai bine.

  2. mircea munteanu spune:

    Privatizare. Listare la bursa a aeroportului. Asta e singura solutie.

  3. ATM spune:

    Îl apreciez pe domnul Maşca ca om şi ca profesionist. Mă bucură faptul că este un tip vertical indiferent de unde bate vântul şi mai mult mă bucură faptul că Aeroportul Transilvania Târgu Mureș este în atenţia sa. La Dezbaterea Civica din 18 Ianuarie 2012, iniţiată cu asociaţia absolvenţilor , la UPM tema a fost identificarea şi conştientizarea forţei civice în dezvoltarea zonei si stabilirea unei forme organizate de manifestare pentru realizarea unei strategii de dezvoltare durabila a zonei pe 10-15 ani. De pe lista celor cinci proiecte precizate în cadrul dezbaterii mă bucur ca domnul Maşca s-a oprit asupra dezvoltării Aeroportului Transilvania cu toate ca din cele aproape 90 de minute de discuții doar vre-o 10 au fost arondate aeroportului. Ceea ce îmi întărește convingerea că aeroportul este şi va fi un subiect de o importanţă primordiala in viaţa economico-sociale a zonei indiferent cine vor fi interlocutorii. Cu siguranţă lipsa de timp si forma tehnicizata de prezentări pe care conducerea Aeroportului Transilvania le-a făcut de-a lungul timpului nu sunt cele mai potrivite iar atacurile si părerile vrute eronate asupra aeroportului ce nu au fost combătute, denaturează situația. In general văzut din avion, ghemuiți comod in fotolii de piele cu un pahar de șampanie in mana, opinanţi ocazionali cred ca Aeroportul Transilvania este un caz ce necesita multe transformări si unde numai ei pot sa-si dea cu părerea mai ales ca la viața lor au văzut pe dinafara ditamai aeroporturile din Europa ,ASIA,America. Ce nu se știe sau se vrea sa fie trecut sub tăcere este ca anul 1990 a găsit aeroportul TGM departe de condițiile minime de operare la standarde OACI, că masterplanurile MALPENSA 1996 şi JASPERS 2006 condamnau aeroportul sa se închidă ca urmare a unei vieți economice slabe in zona,lipsa de interes a factorilor decizionali, condiții tehnice si dotări precare. Zona urmând sa fie arondata ca anexa in dezvoltarea vieți economice din Cluj. Că place sau nu conducerea aeroportului a făcut trei lucruri majore: A menținut in funcțiune aeroportul cu bani putini, a asigurat implementarea condițiilor internaționale odată cu intrarea României in UE la costuri ce reprezintă aproximativ 35% din fondurile avute la dispoziție la celelalte aeroporturi din zona pentru același lucrări si si-a făcut temele din postura de administrator in pregătirea proiectelor de dezvoltare si finanțare. Este demn de reținut ca din totalul de aeroporturi civile din lume doar 3.9% sunt privatizate!!! De ce ? Pentru ca aeroportul în sine nu poate funcţiona singur, doar cu personalul propriu, ci are nevoie obligatoriu de alte servicii din partea altor entităţi, mai mult clienții săi sunt operatorii aerieni care au nevoie pe cine şi ce sa transporte. Este demn de reținut ca un aeroport devine de interes la depășirea cifrei de 350.000 -500.000 de pasageri deserviţi pe an , cu variații mai mari sau mai mici in funcție de puterea economica a zonei pe care o deservește. Este demn de reținut ca în legislația U.E. aeroporturile sub 1.000.000 de pasageri pe an sunt aeroporturi mici iar pentru ca nu se pot susţine din venituri proprii pot beneficia de subvenţii de la administraţiile publice locale. Este demn de reţinut că un aeroport se poate dezvolta daca viața economica, socială şi culturală a zonei deservite funcționează! Formele posibile de dezvoltare intr-un parteneriat public-privat au fost si sunt in atenția conducerii aeroportului cu diferite scenarii dar aceștia nu sunt factori decidenți sa impună soarta aeroportului. De altfel in Aprilie 2010 am organizat la Consiliul Județean Mureș seminarul internațional pe tema dezvoltării aeroporturilor prin PPP unde opinam ca este loc, alături de administrația publica județeana si de primărie, şi pentru agenții economici privați. Suntem oricând la dispoziție pentru un dialog punctual cu argumente logice intr-o dezbatere eficienta depășind formele superficiale si șabloane obtuze. Întrucât identific faptul ca d-lui Masca chiar ii pasa, fata de alte persoane care declarativ apar pe sticla ecranului TV îşi manifesta întreaga disponibilitate pentru dezvoltarea aeroportului si in realitate din poziția decizională pe care o ocupă vremelnic acţionează invers, si sperând ca mai sunt oameni ca Dan Masca, pot pune la dispoziție documente cu valentele unui parteneriat public privat care sa pună in evidenta potențialul zonei la nivelul capacitaților utilizând aeroportul ca centru catalizator.

Leave a Reply to ATM