O piata de maximum 1,6 milioane de clienti
Trecerea la televiziunea digitala terestra reprezinta o oportunitate pentru operatorii retelelor mobile de a-si extinde portofoliul de servicii, avand in vedere ca au deja infrastructura dezvoltata care nu necesita decat upgrade, sustine presedintele ANCOM, Catalin Marinescu. O parte a operatorilor spun ca analizeaza cu atentie oportunitatea. Batalia se da teoretic pe un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza in prezent programele TV cu antena analogica terestra. Pe de alta parte, in functie de pachetul de programe oferit, DVB-T ar putea deveni atractiv pentru abonatii operatorilor.
Desi pana acum interesul pentru participarea la licitatia pentru primele doua multiplexuri nu si l-a manifestat decat Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR), si, conform MCSI, SNR-urile din Austria si Franta, trecerea de la televiziunea analogica la cea digitala terestra reprezinta o oportunitate si pentru mobilisti, potrivit lui Catalin Marinescu, presedintele ANCOM. „Operatorii de mobil au infrastructura care le faciliteaza participarea la acest proces“, a declarat pentru „Financiarul“ Catalin Marinescu. Potrivit ANCOM, operatorii mobili au deja site-uri, iar structura retelei pentru televiziune digitala terestra este apropiata de cea de telefonie mobila. Vor fi insa necesare investitii in echipamentele de transmisie, alternativa fiind asocierea cu broadcasterii. Investitii de 50 mil. euro
SNR a facut deja un calcul al investitiilor de care ar avea nevoie pentru a putea transmite primele doua multiplexuri, potrivit caruia ar fi necesare aproximativ 50 de milioane de euro pentru modernizarea retelei. Contactati de „Financiarul“, reprezentantii Orange au declarat ca analizeaza cu atentie aceasta posibilitate. Vodafone si Cosmote nu comenteaza pe marginea acestui subiect. Un potential candidat ar mai fi Romtelecom, potrivit propriilor declaratii. „Analizam oportunitatea de a participa la licitatiile pentru multiplexuri, insa nu avem o decizie ferma in acest sens. O astfel de decizie va putea fi luata doar atunci cand vor fi disponibile suficiente date care sa ofere claritate in privinta modelului de business ce urmeaza a fi aplicat“, au declarat pentru „Financiarul“ reprezentantii operatorului. Pentru dezvoltarea infrastructurii, operatorii nu vor beneficia de subventii din partea statului. Ei nu vor castiga nimic de la abonati, in conditiile disponibilitatii gratuite a acestor servicii, ci doar de la broadcasteri care vor plati pentru a le fi retransmise programele. Exista insa o oportunitate de castig pentru operatori din serviciile cu valoare adaugata cum ar fi video on demand, programe radio sau servicii de internet. Sistemul permite, dar costa mult, mai spune insa ANCOM. Operatorii ar mai putea obtine o deducere din costul licentei, care pentru primele doua multiplexuri se ridica la 2,5 milioane de euro, daca Guvernul decide subventionarea set-top-boxurilor. Propunerea a fost facuta de ANCOM, dar are nevoie de aprobarea Ministerului Finantelor. Receptionarea serviciilor de televiziune digitala terestra se poate face printr-un echipament set-top-box sau avand un televizor cu decodor incorporat. Un set-top-box costa aproximativ 600 de RON. Creste competitia pe piata
Teoretic, competitia se va da pentru un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza programele TV prin antena terestra, individuala sau de bloc. Practic, numarul acestora este sub un milion. Pe langa acestia insa, serviciile de televiziune digitala terestra ar mai putea fi atractive pentru abonatii la cablu sau satelit daca oferta de programe creste la cateva zeci sau se transmit gratuit programe disponibile contra cost, sustine Marinescu. Insa asta nu face decat sa stimuleze competitia pe piata. „Este dificil de precizat in acest moment un numar sau chiar o categorie de clienti care vor renunta la operatorul actual de servicii de televiziune, acest lucru fiind strans legat de modul in care vor decide operatorii viitori si cei actuali sa isi adapteze ofertele noilor conditii de piata. In plus, ramane sa vedem ce model de business vor adopta operatorii noi care vor intra pe piata, aspect corelat de altfel si cu oportunitatea investitiei in infrastructura din partea acestora. Este clar ca noua platforma are potentialul de a creste si mai mult concurenta pe piata de retransmisie“, a declarat Marinescu pentru „Financiarul“. Referitor la acuzatia Sirius, operatorul satelitului cu acelasi nume, ca strategia de trecere la digital afecteaza competitia, Marinescu a declarat ca oferta de servicii de televiziune digitala prin satelit este deja disponibila pe piata, deci nu se ingradeste accesul utilizatorilor la acest tip de serviciu si, in plus, strategia stabilita urmand modelele international si european se refera strict la transmisia terestra. DCS, operator care ofera sub brandul Akta servicii de televiziune prin cablu analogic, digital si satelit, sustine de asemenea ca e putin probabil ca utilizatorii sa renunte la pachetele generoase de programe la care au acces chiar si contra cost pentru un numar limitat de programe gratuite. Pentru fiecare multiplex se pot oferi pana la sapte programe care vor fi stabilite de CNA.
Calendarul trecerii la televiziunea digitala terestra
31 mai 2010- acordarea primelor doua multiplexuri. Costul licentei este de 2,5 milioane de euro. Conform propunerii ANCOM, suma ar putea acoperi si subventiile acordate de operatori clientilor pentru achizitie de set-top-boxuri 31 decembrie 2010- operatorii trebuie sa acopere 60% din populatie si 50% din teritoriu, 80% din populatie si 70% din teritoriu pana la 31 iunie 2011 si 90% din populatie si 80% din teritoriu pana la 1 ianuarie 2012 1 ianuarie 2012- Romania trebuie sa inceteze transmisia de semnal analogic, totusi pana in 2015 posturile nationale vor fi transmise simultan, analogic si digital 1 iulie 2010- trebuie acordate celelalte patru multiplexuri pentru transmisia de posturi regionale. Costul pentru aceste licente este de un million de euro.
Citeste articolul pe: Financiarul
O piata de maximum 1,6 milioane de clienti
Trecerea la televiziunea digitala terestra reprezinta o oportunitate pentru operatorii retelelor mobile de a-si extinde portofoliul de servicii, avand in vedere ca au deja infrastructura dezvoltata care nu necesita decat upgrade, sustine presedintele ANCOM, Catalin Marinescu. O parte a operatorilor spun ca analizeaza cu atentie oportunitatea. Batalia se da teoretic pe un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza in prezent programele TV cu antena analogica terestra. Pe de alta parte, in functie de pachetul de programe oferit, DVB-T ar putea deveni atractiv pentru abonatii operatorilor.
Desi pana acum interesul pentru participarea la licitatia pentru primele doua multiplexuri nu si l-a manifestat decat Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR), si, conform MCSI, SNR-urile din Austria si Franta, trecerea de la televiziunea analogica la cea digitala terestra reprezinta o oportunitate si pentru mobilisti, potrivit lui Catalin Marinescu, presedintele ANCOM. „Operatorii de mobil au infrastructura care le faciliteaza participarea la acest proces“, a declarat pentru „Financiarul“ Catalin Marinescu. Potrivit ANCOM, operatorii mobili au deja site-uri, iar structura retelei pentru televiziune digitala terestra este apropiata de cea de telefonie mobila. Vor fi insa necesare investitii in echipamentele de transmisie, alternativa fiind asocierea cu broadcasterii. Investitii de 50 mil. euro
SNR a facut deja un calcul al investitiilor de care ar avea nevoie pentru a putea transmite primele doua multiplexuri, potrivit caruia ar fi necesare aproximativ 50 de milioane de euro pentru modernizarea retelei. Contactati de „Financiarul“, reprezentantii Orange au declarat ca analizeaza cu atentie aceasta posibilitate. Vodafone si Cosmote nu comenteaza pe marginea acestui subiect. Un potential candidat ar mai fi Romtelecom, potrivit propriilor declaratii. „Analizam oportunitatea de a participa la licitatiile pentru multiplexuri, insa nu avem o decizie ferma in acest sens. O astfel de decizie va putea fi luata doar atunci cand vor fi disponibile suficiente date care sa ofere claritate in privinta modelului de business ce urmeaza a fi aplicat“, au declarat pentru „Financiarul“ reprezentantii operatorului. Pentru dezvoltarea infrastructurii, operatorii nu vor beneficia de subventii din partea statului. Ei nu vor castiga nimic de la abonati, in conditiile disponibilitatii gratuite a acestor servicii, ci doar de la broadcasteri care vor plati pentru a le fi retransmise programele. Exista insa o oportunitate de castig pentru operatori din serviciile cu valoare adaugata cum ar fi video on demand, programe radio sau servicii de internet. Sistemul permite, dar costa mult, mai spune insa ANCOM. Operatorii ar mai putea obtine o deducere din costul licentei, care pentru primele doua multiplexuri se ridica la 2,5 milioane de euro, daca Guvernul decide subventionarea set-top-boxurilor. Propunerea a fost facuta de ANCOM, dar are nevoie de aprobarea Ministerului Finantelor. Receptionarea serviciilor de televiziune digitala terestra se poate face printr-un echipament set-top-box sau avand un televizor cu decodor incorporat. Un set-top-box costa aproximativ 600 de RON. Creste competitia pe piata
Teoretic, competitia se va da pentru un numar de 1,6 milioane de clienti care receptioneaza programele TV prin antena terestra, individuala sau de bloc. Practic, numarul acestora este sub un milion. Pe langa acestia insa, serviciile de televiziune digitala terestra ar mai putea fi atractive pentru abonatii la cablu sau satelit daca oferta de programe creste la cateva zeci sau se transmit gratuit programe disponibile contra cost, sustine Marinescu. Insa asta nu face decat sa stimuleze competitia pe piata. „Este dificil de precizat in acest moment un numar sau chiar o categorie de clienti care vor renunta la operatorul actual de servicii de televiziune, acest lucru fiind strans legat de modul in care vor decide operatorii viitori si cei actuali sa isi adapteze ofertele noilor conditii de piata. In plus, ramane sa vedem ce model de business vor adopta operatorii noi care vor intra pe piata, aspect corelat de altfel si cu oportunitatea investitiei in infrastructura din partea acestora. Este clar ca noua platforma are potentialul de a creste si mai mult concurenta pe piata de retransmisie“, a declarat Marinescu pentru „Financiarul“. Referitor la acuzatia Sirius, operatorul satelitului cu acelasi nume, ca strategia de trecere la digital afecteaza competitia, Marinescu a declarat ca oferta de servicii de televiziune digitala prin satelit este deja disponibila pe piata, deci nu se ingradeste accesul utilizatorilor la acest tip de serviciu si, in plus, strategia stabilita urmand modelele international si european se refera strict la transmisia terestra. DCS, operator care ofera sub brandul Akta servicii de televiziune prin cablu analogic, digital si satelit, sustine de asemenea ca e putin probabil ca utilizatorii sa renunte la pachetele generoase de programe la care au acces chiar si contra cost pentru un numar limitat de programe gratuite. Pentru fiecare multiplex se pot oferi pana la sapte programe care vor fi stabilite de CNA.
Calendarul trecerii la televiziunea digitala terestra
31 mai 2010- acordarea primelor doua multiplexuri. Costul licentei este de 2,5 milioane de euro. Conform propunerii ANCOM, suma ar putea acoperi si subventiile acordate de operatori clientilor pentru achizitie de set-top-boxuri 31 decembrie 2010- operatorii trebuie sa acopere 60% din populatie si 50% din teritoriu, 80% din populatie si 70% din teritoriu pana la 31 iunie 2011 si 90% din populatie si 80% din teritoriu pana la 1 ianuarie 2012 1 ianuarie 2012- Romania trebuie sa inceteze transmisia de semnal analogic, totusi pana in 2015 posturile nationale vor fi transmise simultan, analogic si digital 1 iulie 2010- trebuie acordate celelalte patru multiplexuri pentru transmisia de posturi regionale. Costul pentru aceste licente este de un million de euro.
Citeste articolul pe: Financiarul