Ritmul de crestere va continua si in perioada urmatoare, spun jucatorii
Numarul amenintarilor informatice (malware) s-a dublat in Romania in primul semestru, la 1,6 milioane, fata de perioada similara din 2009, potrivit datelor producatorului roman de solutii de securitate BitDefender.
„Majoritatea amenintarilor informatice care i-au afectat pe romani in prima jumatate a anului 2010 sunt aplicatii malware care circula la nivel international”, potrivit oficialilor BitDefender. Pe parcursul celor sase luni de monitorizare, compania a identificat, in medie, 9.000 de amenintari noi sau mutatii ale acestora pe zi.
Romania s-a clasat in prima jumatate a acestui an pe locul 9 in topul celor mai active 10 tari in ceea ce priveste trimiterea de mesaje nesolicitate (spam).
Desi extrem de vizibil ca numar de mesaje, spamul trimis din Romania este in mare parte rezultatul infectiilor cu diversi boti (aplicatii software care ruleaza automat) folositi la nivel international. Campaniile de spam „made in Romania“ sunt relativ putine si promoveaza atat servicii, cat si activitati si produse ilegale sau la marginea dintre legal si ilegal. Criza globala a indemnat anumiti ofertanti de servicii sa recurga la metode de promovare ilegale, dat fiind faptul ca se pot adresa unei audiente crescute cu costuri minime, se arata in raportul BitDefender.
Potrivit reprezentantilor companiei, cele mai frecvente mesaje spam din aria serviciilor promoveaza cursuri de perfectionare si diverse traininguri sau certificari. Din categoria spam cu produse, cele mai multe mesaje ofera componente hardware, CD-uri si DVD-uri cu produse multimedia piratate, precum si diverse „suplimente naturiste pentru slabit”.
La nivel global, potrivit unui studiu realizat de Cisco Security Intelligence Operations (SIO), volumul mesajelor spam va creste anul acesta cu aproximativ 30% fata de 2009. Studiul Cisco mai arata ca infractorii cibernetici lanseaza atacuri cu coordonare temporala strategica, pe mai multe fronturi, avand scopul de a instala keyloggere (programe care inregistreaza toate tastele apasate), back-door-uri si boti.
Phishingul tinteste aproape exclusiv bancile
In perioada ianuarie-iunie 2010 s-au inregistrat numeroase campanii de phishing demarate in Romania ce vizeaza aproape exclusiv banci. Pentru a-si convinge victimele sa completeze formularul si sa-si expuna astfel datele de identificare, atacatorii au folosit o gama larga de tactici. Astfel, au informat potentialele victime ca primesc bonificatii sau premii la „completarea datelor folosind mijloace online”, precum si diverse amenintari legate de blocarea conturilor sau restrictionarea accesului la servicii daca nu se supun cerintelor mesajului.
„Pe langa abordarile deja «clasice», infractorii cibernetici au profitat de prevederile Legii nr. 656/2002, precum si de cele ale Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului pentru a-si convinge victimele sa-si divulge detalii confidentiale legate de card (precum numarul cardului, data expirarii, numarul CVE sau codul PIN)”, se mai arata in raportul producatorului de solutii de securitate.
Atacurile vizeaza tot mai mult utilizatorii retelelor sociale
De asemenea, retelele de socializare si serviciile Web 2.0 au devenit unele dintre cele mai populare si utilizate canale de distributie malware in ultimele sase luni. De obicei, infractorii cibernetici isi construiesc atacurile pe evenimente internationale si pe nume cunoscute din showbiz pentru a pacali utilizatorii neavizati sa descarce si sa ruleze malware. Cupa Mondiala FIFA si inundatiile masive din Guatemala, spre exemplu, sunt doar doua dintre evenimentele folosite pentru optimizarea in motoarele de cautare a paginilor ce gazduiesc malware.
O nota pozitiva insa a acestei evolutii tine de faptul ca majorarea acestor tipuri de atacuri a creat premisele unei reveniri a pietei locale de securitate IT. In plus, scaderea preturilor la software-ul antivirus determina estimari pozitive din partea jucatorilor din domeniu care mizeaza in 2010 pe o crestere a acestei piete de 3%-5%.
Citeste articolul pe: Financiarul
Ritmul de crestere va continua si in perioada urmatoare, spun jucatorii
Numarul amenintarilor informatice (malware) s-a dublat in Romania in primul semestru, la 1,6 milioane, fata de perioada similara din 2009, potrivit datelor producatorului roman de solutii de securitate BitDefender.
„Majoritatea amenintarilor informatice care i-au afectat pe romani in prima jumatate a anului 2010 sunt aplicatii malware care circula la nivel international”, potrivit oficialilor BitDefender. Pe parcursul celor sase luni de monitorizare, compania a identificat, in medie, 9.000 de amenintari noi sau mutatii ale acestora pe zi.
Romania s-a clasat in prima jumatate a acestui an pe locul 9 in topul celor mai active 10 tari in ceea ce priveste trimiterea de mesaje nesolicitate (spam).
Desi extrem de vizibil ca numar de mesaje, spamul trimis din Romania este in mare parte rezultatul infectiilor cu diversi boti (aplicatii software care ruleaza automat) folositi la nivel international. Campaniile de spam „made in Romania“ sunt relativ putine si promoveaza atat servicii, cat si activitati si produse ilegale sau la marginea dintre legal si ilegal. Criza globala a indemnat anumiti ofertanti de servicii sa recurga la metode de promovare ilegale, dat fiind faptul ca se pot adresa unei audiente crescute cu costuri minime, se arata in raportul BitDefender.
Potrivit reprezentantilor companiei, cele mai frecvente mesaje spam din aria serviciilor promoveaza cursuri de perfectionare si diverse traininguri sau certificari. Din categoria spam cu produse, cele mai multe mesaje ofera componente hardware, CD-uri si DVD-uri cu produse multimedia piratate, precum si diverse „suplimente naturiste pentru slabit”.
La nivel global, potrivit unui studiu realizat de Cisco Security Intelligence Operations (SIO), volumul mesajelor spam va creste anul acesta cu aproximativ 30% fata de 2009. Studiul Cisco mai arata ca infractorii cibernetici lanseaza atacuri cu coordonare temporala strategica, pe mai multe fronturi, avand scopul de a instala keyloggere (programe care inregistreaza toate tastele apasate), back-door-uri si boti.
Phishingul tinteste aproape exclusiv bancile
In perioada ianuarie-iunie 2010 s-au inregistrat numeroase campanii de phishing demarate in Romania ce vizeaza aproape exclusiv banci. Pentru a-si convinge victimele sa completeze formularul si sa-si expuna astfel datele de identificare, atacatorii au folosit o gama larga de tactici. Astfel, au informat potentialele victime ca primesc bonificatii sau premii la „completarea datelor folosind mijloace online”, precum si diverse amenintari legate de blocarea conturilor sau restrictionarea accesului la servicii daca nu se supun cerintelor mesajului.
„Pe langa abordarile deja «clasice», infractorii cibernetici au profitat de prevederile Legii nr. 656/2002, precum si de cele ale Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului pentru a-si convinge victimele sa-si divulge detalii confidentiale legate de card (precum numarul cardului, data expirarii, numarul CVE sau codul PIN)”, se mai arata in raportul producatorului de solutii de securitate.
Atacurile vizeaza tot mai mult utilizatorii retelelor sociale
De asemenea, retelele de socializare si serviciile Web 2.0 au devenit unele dintre cele mai populare si utilizate canale de distributie malware in ultimele sase luni. De obicei, infractorii cibernetici isi construiesc atacurile pe evenimente internationale si pe nume cunoscute din showbiz pentru a pacali utilizatorii neavizati sa descarce si sa ruleze malware. Cupa Mondiala FIFA si inundatiile masive din Guatemala, spre exemplu, sunt doar doua dintre evenimentele folosite pentru optimizarea in motoarele de cautare a paginilor ce gazduiesc malware.
O nota pozitiva insa a acestei evolutii tine de faptul ca majorarea acestor tipuri de atacuri a creat premisele unei reveniri a pietei locale de securitate IT. In plus, scaderea preturilor la software-ul antivirus determina estimari pozitive din partea jucatorilor din domeniu care mizeaza in 2010 pe o crestere a acestei piete de 3%-5%.