Continutul de nisa ar putea atrage cititori dispusi sa plateasca
Augustin Roman, General Manager Intact Interactive, considera ca masura de a taxa continutul online la scara larga in Romania nu poate fi aplicata pe termen foarte scurt. De asemenea, Dragos Stanca vede o sansa pentru plata continutului online in cazul in care toti publisherii ar adopta aceasta solutie ca standard unitar pe intreaga piata si, preferabil, in acelasi moment. Pana atunci, specialistii din media sunt sceptici la acest model de business, care nu s-a impus nici in strainatate.
Stirile, analizele si informatiile din publicatiile online sa fie contra cost? Este intrebarea care se pune din ce in ce mai des si pe plan local dupa ce la nivel mon­dial cateva dintre cele mai importante titluri au inceput sa taxeze continutul online. Augustin Roman, General Ma­na­ger Intact Interactive, nu crede ca Roma­nia va gasi modelul de business cu pri­vire la contentul online inaintea pu­bli­catiilor de „afara”. „In Romania mai este mult de lucru pentru a se construi bran­duri cu comunitati foarte fidele de utilizatori si cu un content de maxima calitate care ar putea fi platit”, declara Augustin Roman.
Acesta subliniaza ca masura de a taxa continutul online la scara larga in Romania nu poate fi apli­cata pe termen foarte scurt. „In prezent, inclusiv playerii din online isi fac mai degraba planuri de supravietuire decat de strategie pe termen mediu si lung”, considera Augustin Roman. De ase­me­nea, Dragos Stanca, Managing Director F5, nu crede in taxarea continutului – paywalls. „Cred insa in freemium, in anumite zone protejate sub paywall.
Plus: nu cred in solutiile individuale, per pu­blisher, ci in solutii adoptate ca stan­dard unitar pe intreaga piata si, pre­fe­ra­bil, in acelasi moment. Poate NewsPass de la Google sa fie o solutie, poate e ne­voie de o solutie customizata, pentru fie­ca­­re piata. Cand producatorii de content vor avea intelepciunea de a se aseza la o masa si a decide: «aplicam solutia X de la data Z, acesta e noul standard», s-ar putea sa fie o sansa. Altfel, nu vor fi decat niste experimente esuate si niste miscari de PR, nu de business”, puncteaza Dragos Stanca.
Articole contra cost sau publicitate?
Exista posibilitatea ca o publicatie online sa castige mai multi bani din plata cititorilor decat din publicitate in Ro­ma­nia? „Sa privim problema din doua directii. Un site mare, cu trafic generos, se va baza in viitorul apropiat tot pe venituri din publicitate si, da, poate incerca si varianta contentului platit, dar fara sa viseze ca va incasa mai mult. Un site mic, bine nisat, cu informatie foarte relevanta pentru o anumita nisa, poate avea incasari mai mari din abonamente pentru contentul sau decat din pu­bli­ci­ta­te”, puncteaza Augustin Roman. La ran­dul sau, Marius Pahomi spune ca in acest moment nu crede ca o publicatie online poate sa castige mai multi bani din plata cititorilor decat din publicitate. „Inter­ne­tul este perceput de internaut ca fiind un spatiu gratuit si probabil vor migra imediat catre o alta sursa de informatii. Este posibil insa ca in timp plata online sa devina un trend”, declara repre­zen­tan­tul MEC Interaction. Cle­ment Nico­laes­cu crede ca exista aceasta po­sibilitate, dar in cazul unui content deosebit, care aduce mult mai multa valoare decat retransmiterea unei stiri. „Chiar daca sansele de succes nu sunt foarte mari, probabil ar exista una pentru vanzarea anu­mitor studii, investigatii.
Taxarea pentru informatiile specializate
Marius Pahomi, Head of MEC Interaction, considera ca plata online este fezabila acum in Romania pentru continutul de nisa (business, travel, hobby-uri etc.) si nu pentru cel de interes ge­neral. „Valoarea adaugata de publicatia res­pectiva trebuie sa fie suficient de mare incat sa justifice plata online: analize, exclusivitati, interviuri etc. Din pacate, apreciez ca in momentul de fata sunt foarte putine publicatii online care ofera o astfel de valoare adaugata. In consecinta, numarul platitorilor va fi extrem de mic”, este de parere Marius Pahomi. Mai putin optimist se arata Cle­ment Nicolaescu, Marketing&PR Di­rec­tor al ARBOinteractive, care spune ca nu sunt multe sanse pentru continutul online platit. „Cu atat mai putine sanse ar putea avea stirile platite. In zilele noas­tre, stirile isi fac loc spre cititor pe tot fe­lul de canale”, precizeaza Clement Ni­co­laescu. Marius Pahomi adauga ca aceasta masura ar putea fi aplicata cu succes atunci cand publicatiile vor oferi con­tinut cu valoare adaugata mare. „Atunci cand internautul va percepe valoarea adaugata va fi probabil dispus sa ia in calcul si varianta platii pentru continutul online”, conchide Marius Pahomi.
Specialistii de media sunt sceptici
Teddy Dumitrescu, President&CEO Publicis Romania, spune ca, in primul rand, trebuie sa fim constienti ca nu inventam noi in Romania apa calda sau mersul pe jos. „Marii proprietari de offline si online media assets din lume incearca sa gaseasca un mecanism de migrare a veniturilor de la offline media (TV, presa etc.) la online si nu au gasit pana in aceasta clipa o solutie (vezi cazul Murdoch). Deocamdata sunt incercari… Si cata vreme aceste experimente func­tio­neaza, dar greu, in piete mult mai dezvoltate, este normal sa privesti cu un anumit scepticism succesul aceluiasi tip de experiment facut in Romania”, de­cla­ra recent Teddy Dumitrescu. Pe de alta parte, Oana Petroff, Managing Director Mindshare, considera ca introducerea pla­tii pentru varianta online a ziarelor este o solutie pentru titlurile din print de a gasi venituri din alte surse decat din pu­blicitatea clasica si probabil ca pe asta se pot baza, dar si pe valoarea adaugata adusa cititorului. „Ne uitam la in­ser­tu­rile practicate in print si vedem cum ri­di­ca tirajele si vanzarile”, preciza pentru „Financiarul” Oana Petroff.
„The Times”, minus 66% la audienta online
Publicatia britanica „The Times” a pierdut aproximativ 66% dintre cititorii sai online, din cauza introducerii taxei de acces. Potrivit site-ului beehivecity.com, in iulie, cand varianta online a inceput sa fie contra cost, 15.000 de vizitatori s-au abonat. La acest numar de abonati varianta online a publicatiei britanice ar incasa lunar aproximativ 144.000 de euro, avand in vedere ca accesul la site se face contra unei lire sterline pe o zi si doua lire pentru o saptamana. Magnatul Rupert Murdoch, proprietarul News International care controleaza si „The Sunday Times”, o alta publicatie unde se percepe o taxa de o lira sterlina pe zi, a decis introducerea platii pentru continutul online anul trecut. De asemenea, in curand va fi introdusa o taxa de acces si pentru tabloidele „The Sun” si „News of the World” detinute de News Corp.

Citeste articolul pe: Financiarul

Presa online contra cost mai are de asteptat in Romania

Continutul de nisa ar putea atrage cititori dispusi sa plateasca
Augustin Roman, General Manager Intact Interactive, considera ca masura de a taxa continutul online la scara larga in Romania nu poate fi aplicata pe termen foarte scurt. De asemenea, Dragos Stanca vede o sansa pentru plata continutului online in cazul in care toti publisherii ar adopta aceasta solutie ca standard unitar pe intreaga piata si, preferabil, in acelasi moment. Pana atunci, specialistii din media sunt sceptici la acest model de business, care nu s-a impus nici in strainatate.
Stirile, analizele si informatiile din publicatiile online sa fie contra cost? Este intrebarea care se pune din ce in ce mai des si pe plan local dupa ce la nivel mon­dial cateva dintre cele mai importante titluri au inceput sa taxeze continutul online. Augustin Roman, General Ma­na­ger Intact Interactive, nu crede ca Roma­nia va gasi modelul de business cu pri­vire la contentul online inaintea pu­bli­catiilor de „afara”. „In Romania mai este mult de lucru pentru a se construi bran­duri cu comunitati foarte fidele de utilizatori si cu un content de maxima calitate care ar putea fi platit”, declara Augustin Roman.
Acesta subliniaza ca masura de a taxa continutul online la scara larga in Romania nu poate fi apli­cata pe termen foarte scurt. „In prezent, inclusiv playerii din online isi fac mai degraba planuri de supravietuire decat de strategie pe termen mediu si lung”, considera Augustin Roman. De ase­me­nea, Dragos Stanca, Managing Director F5, nu crede in taxarea continutului – paywalls. „Cred insa in freemium, in anumite zone protejate sub paywall.
Plus: nu cred in solutiile individuale, per pu­blisher, ci in solutii adoptate ca stan­dard unitar pe intreaga piata si, pre­fe­ra­bil, in acelasi moment. Poate NewsPass de la Google sa fie o solutie, poate e ne­voie de o solutie customizata, pentru fie­ca­­re piata. Cand producatorii de content vor avea intelepciunea de a se aseza la o masa si a decide: «aplicam solutia X de la data Z, acesta e noul standard», s-ar putea sa fie o sansa. Altfel, nu vor fi decat niste experimente esuate si niste miscari de PR, nu de business”, puncteaza Dragos Stanca.
Articole contra cost sau publicitate?
Exista posibilitatea ca o publicatie online sa castige mai multi bani din plata cititorilor decat din publicitate in Ro­ma­nia? „Sa privim problema din doua directii. Un site mare, cu trafic generos, se va baza in viitorul apropiat tot pe venituri din publicitate si, da, poate incerca si varianta contentului platit, dar fara sa viseze ca va incasa mai mult. Un site mic, bine nisat, cu informatie foarte relevanta pentru o anumita nisa, poate avea incasari mai mari din abonamente pentru contentul sau decat din pu­bli­ci­ta­te”, puncteaza Augustin Roman. La ran­dul sau, Marius Pahomi spune ca in acest moment nu crede ca o publicatie online poate sa castige mai multi bani din plata cititorilor decat din publicitate. „Inter­ne­tul este perceput de internaut ca fiind un spatiu gratuit si probabil vor migra imediat catre o alta sursa de informatii. Este posibil insa ca in timp plata online sa devina un trend”, declara repre­zen­tan­tul MEC Interaction. Cle­ment Nico­laes­cu crede ca exista aceasta po­sibilitate, dar in cazul unui content deosebit, care aduce mult mai multa valoare decat retransmiterea unei stiri. „Chiar daca sansele de succes nu sunt foarte mari, probabil ar exista una pentru vanzarea anu­mitor studii, investigatii.
Taxarea pentru informatiile specializate
Marius Pahomi, Head of MEC Interaction, considera ca plata online este fezabila acum in Romania pentru continutul de nisa (business, travel, hobby-uri etc.) si nu pentru cel de interes ge­neral. „Valoarea adaugata de publicatia res­pectiva trebuie sa fie suficient de mare incat sa justifice plata online: analize, exclusivitati, interviuri etc. Din pacate, apreciez ca in momentul de fata sunt foarte putine publicatii online care ofera o astfel de valoare adaugata. In consecinta, numarul platitorilor va fi extrem de mic”, este de parere Marius Pahomi. Mai putin optimist se arata Cle­ment Nicolaescu, Marketing&PR Di­rec­tor al ARBOinteractive, care spune ca nu sunt multe sanse pentru continutul online platit. „Cu atat mai putine sanse ar putea avea stirile platite. In zilele noas­tre, stirile isi fac loc spre cititor pe tot fe­lul de canale”, precizeaza Clement Ni­co­laescu. Marius Pahomi adauga ca aceasta masura ar putea fi aplicata cu succes atunci cand publicatiile vor oferi con­tinut cu valoare adaugata mare. „Atunci cand internautul va percepe valoarea adaugata va fi probabil dispus sa ia in calcul si varianta platii pentru continutul online”, conchide Marius Pahomi.
Specialistii de media sunt sceptici
Teddy Dumitrescu, President&CEO Publicis Romania, spune ca, in primul rand, trebuie sa fim constienti ca nu inventam noi in Romania apa calda sau mersul pe jos. „Marii proprietari de offline si online media assets din lume incearca sa gaseasca un mecanism de migrare a veniturilor de la offline media (TV, presa etc.) la online si nu au gasit pana in aceasta clipa o solutie (vezi cazul Murdoch). Deocamdata sunt incercari… Si cata vreme aceste experimente func­tio­neaza, dar greu, in piete mult mai dezvoltate, este normal sa privesti cu un anumit scepticism succesul aceluiasi tip de experiment facut in Romania”, de­cla­ra recent Teddy Dumitrescu. Pe de alta parte, Oana Petroff, Managing Director Mindshare, considera ca introducerea pla­tii pentru varianta online a ziarelor este o solutie pentru titlurile din print de a gasi venituri din alte surse decat din pu­blicitatea clasica si probabil ca pe asta se pot baza, dar si pe valoarea adaugata adusa cititorului. „Ne uitam la in­ser­tu­rile practicate in print si vedem cum ri­di­ca tirajele si vanzarile”, preciza pentru „Financiarul” Oana Petroff.
„The Times”, minus 66% la audienta online
Publicatia britanica „The Times” a pierdut aproximativ 66% dintre cititorii sai online, din cauza introducerii taxei de acces. Potrivit site-ului beehivecity.com, in iulie, cand varianta online a inceput sa fie contra cost, 15.000 de vizitatori s-au abonat. La acest numar de abonati varianta online a publicatiei britanice ar incasa lunar aproximativ 144.000 de euro, avand in vedere ca accesul la site se face contra unei lire sterline pe o zi si doua lire pentru o saptamana. Magnatul Rupert Murdoch, proprietarul News International care controleaza si „The Sunday Times”, o alta publicatie unde se percepe o taxa de o lira sterlina pe zi, a decis introducerea platii pentru continutul online anul trecut. De asemenea, in curand va fi introdusa o taxa de acces si pentru tabloidele „The Sun” si „News of the World” detinute de News Corp.

Citeste articolul pe: Financiarul

Postat de pe data de 10 aug., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 559 ori.

Publica un raspuns