In timpul recesiunii rata sinuciderilor a crescut, iar metodele si „tendintele” in acest domeniu se diversifica pe masura ce fenomenul este procesat de media si livrat in forme din ce in ce mai „cool”. Japonia, China si Statele Unite ale Americii dau tonul la metode din ce in ce mai originale si a-ti lua zilele, iar agentiile de advertising capitalizeaza pe acest subiect in reclame la bere, masini sau in spoturi de constientizare sociala.
Criza financiara, care a atins climaxul in America la mijlocul anului 2008 a dus inclusiv la diversificarea metodelor de sinucidere si a strabilit trenduri in acest sens. Daca sinuciderile in stil superstar, cu supradoza de droguri sau somnifere aveau farmecul lor decadent la sfarsitul secolului trecut, azi multi dintre sinucigasi prefera arma sau metode de sinucidere de tip statement, in public, in vazul tuturor, spanzurati pe geamurile de la serviciu sau sarituri in gol de pe cladiri de birouri. Un nou trend care ii ingrijoeaza pe cei de la serviciile de urgenta se refera la un nou tip de sinucidere, cu hidrogen sulfuros, un gaz cu un nivel ridicat de toxicitate care te face sa iti pierzi constienta si apoi mori.
Trendul a facut peste 1.000 de victime in Japonia, unde este cunoscut sub numele de „moartea chimica” sau „sinuciderea cu detergent” si a aparut initial in California, la mijlocul anului 2008, dupa care s-a indreptat catre New jersey, Missouri si New York. „New York Times” anunta, tot la mijlocul lui 2008, ca a devenit un trend printre adolescenti sa isi provoace singuri taieturi cu lama pe brate, multi dintre acestia facandu-si curaj progresiv pentru a-si lua viata in acest fel.
Sinuciderea este „cool” in media
Multe dintre aceste fenomene au fost insa preluate in media nu ca semnale, ci ca expresii „cool” – dark trends – ale unor fenomele cu atat mai populare cu cat sunt mai morbide. „Aceasta idee sumbra si trasnita de a-ti face un tatuaj cu un mesaj de adio al unui sinucigas este cea mai tare din lume – o ador”, scrie Trendhunter.com, unul dintre cele mai populare site-uri de trend setting. Articolul se refera la un nou trend in tatuaje, acela de a-ti tatua mesaje sinucigase ale unor sinucigasi. In cazul de fata este vorba despre un tanar din Philadelphia care si-a tatuat mesajul de adio al unui psihiatru care s-a sinucis in 1930.
Titlurile cu referinte la sinucidere fac rating prin simpla mentionare a acestui cuvant, datorita inclinatiei naturale spre morbid a publicului larg, iar recesiunea a oferit contextul cel mai bun pentru popularizarea acestui mod simplu si eficient de a pune capat tuturor problemelor.
Oficiul National de Statistica din Londra a anuntat pe 28 ianuarie anul acesta ca rata sinuciderilor a crescut brusc la mijlocul anului 2008, desi era in scadere in ultimii 10 ani. „Trecera de la o rata de 5.377 in 2007 la 5.706 in 2008 coincide cu inceputul recesiunii, iar numarul continua sa creasca. Inceputul recesiunii a dus la o crestere cu 6,1% a ratei sinuciderior, ajungand la cel mai mare indice din 1998 pana azi”, scrie „The Independent” pe 19 ianuarie anul curent.
Autoritatile din Guangzhou, China, s-au vazut nevoiti la sfarsitul anului trecut sa acopere cu unt cel mai mare pod din oras, foarte folosit in scopuri sinucigase. Dupa ce au pus garduri si au intarit paza in zona, ambele metode dovedindu-se ineficiente in descurajarea fenomenului, autoritatile au turnat grasimi alimentare pe pod pentru a-l face imposibil de circulat.
Sinuciderea in advertising
Trendul sinuciderilor de la mijlocul anului 2008 a fost intens capitalizat in zona de advertising. In acea perioada a aparut un spot Heineken in care un barbat se pregateste sa se spanzure, se urca pe o lada de bere Haineken, dar se razgandeste cand vede ca a mai ramas o bere in lada. Berea este cea care te tine sa nu te omori, pare sa sugereze reclama, iar aceasta asociere intre droguri usoare precum alcool si tigari se regaseste si in spoturile de constientizare sociala asupra pericolelor acestor droguri cu mesajul „E ca si cum te-ai sinucide”.
Sinucidere plus animale dragalase intr-un videoclip de constientizare asupra efectelor incalzirii globale este o reteta ideala pentru a crea un buzz pe net, iar creativul Flavio Mac de la McCann Erickson Portugalia a realizat-o ultraprofesional, impreuna cu studioruile Seagull Fly. Aminatia s-a raspandit viral pe net si a generat valuri de feedback empatic catre Quercus, organizatia portugheza care a comandat clipul. „Daca voi va dati batuti, si ei se dau batuti”, este sloganul campaniei al carei clip este in sine un excelent scurtmetraj de animatie.
Un panou publicitar gigant pe fatada celui mai mare Shopping Mall din Zhengzhou, China, pe care scrie „Mai bine va investiti banii aici decat la bursa”. Un manechin urias in forma de om atarna spanzurat deasupra panoului cu mai multe pete de „sange”, dand fiori reci pe sira spinarii fashionistelor aflate in goana dupa reduceri.
Creativul responsabil pentru acesta campanie nu a avut insa nici o problema sa isi argumenteze ideea. „Glumim pe seama bursei, pentru ca am plasat manechinul exact la nivelul indicelui”, explica Jiang Chengpu, adaugand ca ironia legata de sinucidere este intemeiata, pentru ca rata sinuciderilor a explodat in timpul recesiunii.
Din ce in ce mai multe sinucideri asociate cu Interentul
Jocurile online targetate pentru angajati care se simt in pragul sinuciderii inainte de fiecare sedinta de tip „a scazut productivitatea si au crescut costurile” sunt raspandite viral in corporatii prin link-uri complice pe mess intre colegi. Unul dintre cele mai populare se numeste „5 minute in care sa te sinucizi inainte de urmatoarea sedinta” si e produs de Adult Swim Games. In joc, te poti identifica cu un soarece de birou gata sa-si puna capat zilelor inainte de fiecare intalnire.
Directorul fundatiei pentru prevenirea sinuciderilor din America, Kelly Bush, a tras saptamana trecuta un semnal de alarma asupra rezultatelor oferite de serviciile Google Trends si Google Insights, conform carora cautarile dupa cuvintele cheie „ganduri suicidale”, „moduri nedureroase de a te sinucide” sau „cum sa te sinucizi” au crescut cu 488% din ianuarie 2004 pana in ianuarie 2010. „Se poate observa clar cresterea brusca a acestui trend odata cu declansarea crizei economice in 2008 si pana in prezent, cu 323%”, explica Kelly Bush.
In ultimii ani au fost semnalizate din ce in ce mai multe cazuri de sinucidere din motive legate de Internet, fie ca vorbim de adolescenti tulburati de prea multe jocuri online sau altii care au cedat nervos dupa ce au fost hartuiti pe net de colegii lor. Ultimul astfel de semnal din presa americana a venit pe 27 ianuarie, cand o eleva de 15 ani din Messachusetts si-a pus capat zilelor dupa o campanie de intimidare declansata de colegii sai de liceu pe mail, Facebook si alte servicii de socializare online pentru adolescenti. Chiar si dupa moartea acesteia, agresorii continuau sa posteze insulte pe pagina de Facebook comemorativa.

Citeste articolul pe: Capital

Sinuciderea, cel mai „cool” trend al recesiunii

In timpul recesiunii rata sinuciderilor a crescut, iar metodele si „tendintele” in acest domeniu se diversifica pe masura ce fenomenul este procesat de media si livrat in forme din ce in ce mai „cool”. Japonia, China si Statele Unite ale Americii dau tonul la metode din ce in ce mai originale si a-ti lua zilele, iar agentiile de advertising capitalizeaza pe acest subiect in reclame la bere, masini sau in spoturi de constientizare sociala.
Criza financiara, care a atins climaxul in America la mijlocul anului 2008 a dus inclusiv la diversificarea metodelor de sinucidere si a strabilit trenduri in acest sens. Daca sinuciderile in stil superstar, cu supradoza de droguri sau somnifere aveau farmecul lor decadent la sfarsitul secolului trecut, azi multi dintre sinucigasi prefera arma sau metode de sinucidere de tip statement, in public, in vazul tuturor, spanzurati pe geamurile de la serviciu sau sarituri in gol de pe cladiri de birouri. Un nou trend care ii ingrijoeaza pe cei de la serviciile de urgenta se refera la un nou tip de sinucidere, cu hidrogen sulfuros, un gaz cu un nivel ridicat de toxicitate care te face sa iti pierzi constienta si apoi mori.
Trendul a facut peste 1.000 de victime in Japonia, unde este cunoscut sub numele de „moartea chimica” sau „sinuciderea cu detergent” si a aparut initial in California, la mijlocul anului 2008, dupa care s-a indreptat catre New jersey, Missouri si New York. „New York Times” anunta, tot la mijlocul lui 2008, ca a devenit un trend printre adolescenti sa isi provoace singuri taieturi cu lama pe brate, multi dintre acestia facandu-si curaj progresiv pentru a-si lua viata in acest fel.
Sinuciderea este „cool” in media
Multe dintre aceste fenomene au fost insa preluate in media nu ca semnale, ci ca expresii „cool” – dark trends – ale unor fenomele cu atat mai populare cu cat sunt mai morbide. „Aceasta idee sumbra si trasnita de a-ti face un tatuaj cu un mesaj de adio al unui sinucigas este cea mai tare din lume – o ador”, scrie Trendhunter.com, unul dintre cele mai populare site-uri de trend setting. Articolul se refera la un nou trend in tatuaje, acela de a-ti tatua mesaje sinucigase ale unor sinucigasi. In cazul de fata este vorba despre un tanar din Philadelphia care si-a tatuat mesajul de adio al unui psihiatru care s-a sinucis in 1930.
Titlurile cu referinte la sinucidere fac rating prin simpla mentionare a acestui cuvant, datorita inclinatiei naturale spre morbid a publicului larg, iar recesiunea a oferit contextul cel mai bun pentru popularizarea acestui mod simplu si eficient de a pune capat tuturor problemelor.
Oficiul National de Statistica din Londra a anuntat pe 28 ianuarie anul acesta ca rata sinuciderilor a crescut brusc la mijlocul anului 2008, desi era in scadere in ultimii 10 ani. „Trecera de la o rata de 5.377 in 2007 la 5.706 in 2008 coincide cu inceputul recesiunii, iar numarul continua sa creasca. Inceputul recesiunii a dus la o crestere cu 6,1% a ratei sinuciderior, ajungand la cel mai mare indice din 1998 pana azi”, scrie „The Independent” pe 19 ianuarie anul curent.
Autoritatile din Guangzhou, China, s-au vazut nevoiti la sfarsitul anului trecut sa acopere cu unt cel mai mare pod din oras, foarte folosit in scopuri sinucigase. Dupa ce au pus garduri si au intarit paza in zona, ambele metode dovedindu-se ineficiente in descurajarea fenomenului, autoritatile au turnat grasimi alimentare pe pod pentru a-l face imposibil de circulat.
Sinuciderea in advertising
Trendul sinuciderilor de la mijlocul anului 2008 a fost intens capitalizat in zona de advertising. In acea perioada a aparut un spot Heineken in care un barbat se pregateste sa se spanzure, se urca pe o lada de bere Haineken, dar se razgandeste cand vede ca a mai ramas o bere in lada. Berea este cea care te tine sa nu te omori, pare sa sugereze reclama, iar aceasta asociere intre droguri usoare precum alcool si tigari se regaseste si in spoturile de constientizare sociala asupra pericolelor acestor droguri cu mesajul „E ca si cum te-ai sinucide”.
Sinucidere plus animale dragalase intr-un videoclip de constientizare asupra efectelor incalzirii globale este o reteta ideala pentru a crea un buzz pe net, iar creativul Flavio Mac de la McCann Erickson Portugalia a realizat-o ultraprofesional, impreuna cu studioruile Seagull Fly. Aminatia s-a raspandit viral pe net si a generat valuri de feedback empatic catre Quercus, organizatia portugheza care a comandat clipul. „Daca voi va dati batuti, si ei se dau batuti”, este sloganul campaniei al carei clip este in sine un excelent scurtmetraj de animatie.
Un panou publicitar gigant pe fatada celui mai mare Shopping Mall din Zhengzhou, China, pe care scrie „Mai bine va investiti banii aici decat la bursa”. Un manechin urias in forma de om atarna spanzurat deasupra panoului cu mai multe pete de „sange”, dand fiori reci pe sira spinarii fashionistelor aflate in goana dupa reduceri.
Creativul responsabil pentru acesta campanie nu a avut insa nici o problema sa isi argumenteze ideea. „Glumim pe seama bursei, pentru ca am plasat manechinul exact la nivelul indicelui”, explica Jiang Chengpu, adaugand ca ironia legata de sinucidere este intemeiata, pentru ca rata sinuciderilor a explodat in timpul recesiunii.
Din ce in ce mai multe sinucideri asociate cu Interentul
Jocurile online targetate pentru angajati care se simt in pragul sinuciderii inainte de fiecare sedinta de tip „a scazut productivitatea si au crescut costurile” sunt raspandite viral in corporatii prin link-uri complice pe mess intre colegi. Unul dintre cele mai populare se numeste „5 minute in care sa te sinucizi inainte de urmatoarea sedinta” si e produs de Adult Swim Games. In joc, te poti identifica cu un soarece de birou gata sa-si puna capat zilelor inainte de fiecare intalnire.
Directorul fundatiei pentru prevenirea sinuciderilor din America, Kelly Bush, a tras saptamana trecuta un semnal de alarma asupra rezultatelor oferite de serviciile Google Trends si Google Insights, conform carora cautarile dupa cuvintele cheie „ganduri suicidale”, „moduri nedureroase de a te sinucide” sau „cum sa te sinucizi” au crescut cu 488% din ianuarie 2004 pana in ianuarie 2010. „Se poate observa clar cresterea brusca a acestui trend odata cu declansarea crizei economice in 2008 si pana in prezent, cu 323%”, explica Kelly Bush.
In ultimii ani au fost semnalizate din ce in ce mai multe cazuri de sinucidere din motive legate de Internet, fie ca vorbim de adolescenti tulburati de prea multe jocuri online sau altii care au cedat nervos dupa ce au fost hartuiti pe net de colegii lor. Ultimul astfel de semnal din presa americana a venit pe 27 ianuarie, cand o eleva de 15 ani din Messachusetts si-a pus capat zilelor dupa o campanie de intimidare declansata de colegii sai de liceu pe mail, Facebook si alte servicii de socializare online pentru adolescenti. Chiar si dupa moartea acesteia, agresorii continuau sa posteze insulte pe pagina de Facebook comemorativa.

Citeste articolul pe: Capital

Postat de pe data de 31 ian., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 534 ori.

Publica un raspuns