Publisheri ca Adevarul sau Publimedia si-au anuntat intentia de a taxa continutul online. Sunt dispusi managerii romani, unii chiar si platitori de continut digital din afara, sa dea bani si pentru continutul site-urilor locale de stiri? Unii spun ca ar fi dispusi sa plateasca si peste 100 euro, daca primesc „informatii unice, originale”. Cei mai multi insa ar prefera sa dea mai multi bani pe print decat pentru Internet.
Discutia despre taxarea stirilor online a fost initiata de Rupert Murdoch, „creierul” News Corporation, publisher care are in portofoliu titluri emblematice precum The Times, The Wall Street Journal sau The Sun, si care activeaza pe piete de online ce valoreaza multe sute de milioane euro.
In Romania, online-ul abia a atins valoarea de 17 milioane euro, la nivelul anului 2009.
Dragos Stanca, seful F5, divizia new media a Realitatea-Catavencu, este de parere ca taxa pe continutul online local, nu este un model de business viabil. Nu acum. Pentru ca vor exista sursele alternative, gratuite.
„Nu este inca momentul, in opinia mea, pentru taxarea contentului destinat pietei generale. Eventual, anumite zone din presa de business pot cocheta cu aceasta idee. Si, tot eventual, contentul pe telefonul mobil poate fi taxat, simbolic”, a declarat Stanca pentru DailyBusiness.ro.
Dragos Stanca se numara printre cei care refuza sa plateasca pentru contentul disponibil in prezent pe Internet.
„Cata vreme nu este o decizie a industriei, si din „ziua Z” toate site-urile de stiri relevante, toti producatorii seriosi de content nu ar lua o decizie unica in acest sens, as fi dispus sa platesc zero lei pentru informatii online”, a explicat managerul F5, divizia de new media a Realitatea Catavencu.
Daca ceri bani, trebuie sa oferi ceva in plus sau sa elimini reclamele
Dragos Salamac, team-leader BenQ Romania
O parere similara are Calin Rotarus, general manager la regia ArboInteractive. „As accepta sa platesc un flux de date care sa ma ajute in business si care sa imi economiseasca timp. Altfel, nu as da niciun ban pentru continut stiristic online”, a spus acesta pentru DailyBusiness.ro.
Pentru a fi taxata, informatia trebuie sa fie, inainte de toate, de calitate si unica, afirma Razvan Valceanu, country managerul Bit Defender.
„Altfel nu vad de ce utilizatorii ar da bani pe o informatie pe care o regaseste gratuit pe alte site-uri. Daca informatia oferita este de calitate si unica, da. Targetarea site-ului insa trebuie sa fie clara, iar continutul oferit trebuie sa fie de interes pentru audienta vizata”, a afirmat acesta.
Deocamdata, plata in Romania functioneaza invers, cumperi ziarul pe print, iar online-ul este gratuit, observa seful din Romania al Bit Defender.
„Abonamentele pe care le am la ziare si reviste printate imi ofera gratuit in cost si optiunea de a accesa stirile online. De afara am cateva site-uri pe care le accesez si la care platesc abonament lunar pentru informatii dedicate exclusiv zonei IT, review-uri de produse, teste facute de organizatii independente de specialitate”, a declarat Valceanu.
Nu cred ca as plati niciodata ca sa citesc stiri pe Internet
George Butunoiu, managing partner George Butunoiu Ltd
Consumatorul de presa online va plati pentru stiri doar in momentul in care va primi valoare adaugata, „ca la un film, la cinematograf”, a spus Daniel Toma, directorul general al Senior Software.
„Este ca la film: mergi la cinema si platesti biletul, chiar daca l-ai fi putut descarca de pe Internet. Si asta datorita experientei pe care ti-o ofera un film vazut la cinema. La fel si cu stirile: depinde de continut, de rapiditatea cu care iti sunt livrate, de experienta pe care ti-o ofera. Vor avea succes ziarele online care se adapteaza si inoveaza pentru cititor. Momentan nu platesc pentru vreun ziar online”, a declarat Toma.
„Dar pana sa ajungem la a oferi ceva in plus poate ar trebui o doza mai mare de calitate in loc de cantitate. Dar asta este o meteahna romaneasca valabila pentru toate domeniile”, a afirmat Dragos Salamac, team-leader BenQ Romania.
Perioada actuala nu este deloc una oportuna pentru introducerea taxei pe online, crede seful BenQ Romania. Publisherii vor trebui sa se astepte la o scadere masiva a numarului de cititori, lucru care va conduce, analog, la scaderea veniturilor din reclama.
George Butunoiu, unul dintre cei mai cunoscuti headhunteri de pe piata locala, se numara printre putinii manageri chestionati de DailyBusiness.ro care a afirmat deschis ca citeste stiri online doar pentru ca sunt gratuite.
„Nu cred ca as plati niciodata ca sa citesc stiri pe Internet. Acum le citesc pentru ca sunt gratuite, insa daca ar fi cu plata m-as limita numai la printuri, chiar daca ar trebui sa platesc de cateva ori mai mult pentru acelasi volum de informatii”, a afirmat Butunoiu.
Printre cei care accepta sa plateasca pentru continut online romanesc se numara Andreea Florea, brand consultant la BrandTailors, Bogdan Theodor Olteanu, seful agentiei de PR Bortun Olteanu si Stefan Iordache, COO-ul Leo Burnett. Toti ar plati, insa nu pentru orice, livrat oricum.
Stefan Iordache plateste in prezent pentru a accesa online AdAge, WARC si alte publicatii sau portaluri din media si advertising, dar si pentru accesul pe e-readerul Kindle la New York Times.
In cazul in care continutul online pe care l-ar primi de la publisherii locali ar fi unul de calitate, Iordache sustine ca ar fi dispus sa plateasca mai mult decat pentru cel tiparit.
Este ca la film: mergi la cinema si platesti biletul, chiar daca l-ai fi putut descarca de pe Internet
Daniel Toma, director general Senior Sofware
Deocamdata, seful Leo Burnett Romania asteapta sa vada pe iPad un produs care sa fie la granita dintre o televiziune de stiri, una financiara, o revista de business si un cotidian de afaceri. Pentru care, spune Iordache, ar plati, „fireste”.
Bogdan Theodor Olteanu, managing directorul Bortun Olteanu plateste anual, pentru varianta online a Harvard Business Review, 149 dolari. Si ar fi dispus sa plateasca tot atat si pentru un site de informatii local „cu continut foarte complet si scris de oameni foarte destepti si foarte documentat, unic, pe care nu il poti accesa din alta parte”.
Andreea Florea, brand consultant la agentia de branding Brand Tailors, considera fireasca tendinta de introducere a taxelor de accesare a continutului media online, in contextul restrangerii pietei publicatiilor in print.
„Obisnuiesc sa achit aceste taxe in prezent pentru publicatii online care imi ofera continut relevant domeniului meu de activitate profesionala, pe care nu il pot accesa din alte surse. De pilda, nu as plati pentru o stire de interes general la care pot avea acces pe alte medii. In schimb, as fi dispusa sa platesc pentru o analiza sau o interpretare facuta de experti in domeniile mele de interes. Este vorba, de fapt, de o valoare adaugata pe care o caut si pentru care as plati”, a afirmat Florea.
In opinia acesteia, online-ul ofera o gama de posibilitati care ar permite introducerea taxelor de acces si ar asigura un grad ridicat de relevanta a continutului in raport cu fiecare utilizator in parte: selectarea informatiei conform unor filtre de continut setate de utilizator, feedback continuu pentru imbunatatirea serviciilor, perioade de free trial etc.
„Cred ca vom asista la o schimbare majora de atitudine si din punct de vedere al branding-ului, in sensul in care parametrii de brand precum calitatea perceputa sau loialitatea vor capata din ce in ce mai multa importanta. Consistenta abordarii si raportarea continutului la valorile brand-ului vor fi esentiale in conditiile in care trebuie pastrat in mod constant un grad ridicat de afinitate cu utilizatorii”, a adaugat Andreea Florea.
Dumneavoastra in ce conditii ati fi dispus(a) a plati continut online?

Citeste articolul pe: Daily Business

Cum vad managerii accesarea site-urilor contra cost: Platim, dar pentru continut exclusiv, de calitate

Publisheri ca Adevarul sau Publimedia si-au anuntat intentia de a taxa continutul online. Sunt dispusi managerii romani, unii chiar si platitori de continut digital din afara, sa dea bani si pentru continutul site-urilor locale de stiri? Unii spun ca ar fi dispusi sa plateasca si peste 100 euro, daca primesc „informatii unice, originale”. Cei mai multi insa ar prefera sa dea mai multi bani pe print decat pentru Internet.
Discutia despre taxarea stirilor online a fost initiata de Rupert Murdoch, „creierul” News Corporation, publisher care are in portofoliu titluri emblematice precum The Times, The Wall Street Journal sau The Sun, si care activeaza pe piete de online ce valoreaza multe sute de milioane euro.
In Romania, online-ul abia a atins valoarea de 17 milioane euro, la nivelul anului 2009.
Dragos Stanca, seful F5, divizia new media a Realitatea-Catavencu, este de parere ca taxa pe continutul online local, nu este un model de business viabil. Nu acum. Pentru ca vor exista sursele alternative, gratuite.
„Nu este inca momentul, in opinia mea, pentru taxarea contentului destinat pietei generale. Eventual, anumite zone din presa de business pot cocheta cu aceasta idee. Si, tot eventual, contentul pe telefonul mobil poate fi taxat, simbolic”, a declarat Stanca pentru DailyBusiness.ro.
Dragos Stanca se numara printre cei care refuza sa plateasca pentru contentul disponibil in prezent pe Internet.
„Cata vreme nu este o decizie a industriei, si din „ziua Z” toate site-urile de stiri relevante, toti producatorii seriosi de content nu ar lua o decizie unica in acest sens, as fi dispus sa platesc zero lei pentru informatii online”, a explicat managerul F5, divizia de new media a Realitatea Catavencu.
Daca ceri bani, trebuie sa oferi ceva in plus sau sa elimini reclamele
Dragos Salamac, team-leader BenQ Romania
O parere similara are Calin Rotarus, general manager la regia ArboInteractive. „As accepta sa platesc un flux de date care sa ma ajute in business si care sa imi economiseasca timp. Altfel, nu as da niciun ban pentru continut stiristic online”, a spus acesta pentru DailyBusiness.ro.
Pentru a fi taxata, informatia trebuie sa fie, inainte de toate, de calitate si unica, afirma Razvan Valceanu, country managerul Bit Defender.
„Altfel nu vad de ce utilizatorii ar da bani pe o informatie pe care o regaseste gratuit pe alte site-uri. Daca informatia oferita este de calitate si unica, da. Targetarea site-ului insa trebuie sa fie clara, iar continutul oferit trebuie sa fie de interes pentru audienta vizata”, a afirmat acesta.
Deocamdata, plata in Romania functioneaza invers, cumperi ziarul pe print, iar online-ul este gratuit, observa seful din Romania al Bit Defender.
„Abonamentele pe care le am la ziare si reviste printate imi ofera gratuit in cost si optiunea de a accesa stirile online. De afara am cateva site-uri pe care le accesez si la care platesc abonament lunar pentru informatii dedicate exclusiv zonei IT, review-uri de produse, teste facute de organizatii independente de specialitate”, a declarat Valceanu.
Nu cred ca as plati niciodata ca sa citesc stiri pe Internet
George Butunoiu, managing partner George Butunoiu Ltd
Consumatorul de presa online va plati pentru stiri doar in momentul in care va primi valoare adaugata, „ca la un film, la cinematograf”, a spus Daniel Toma, directorul general al Senior Software.
„Este ca la film: mergi la cinema si platesti biletul, chiar daca l-ai fi putut descarca de pe Internet. Si asta datorita experientei pe care ti-o ofera un film vazut la cinema. La fel si cu stirile: depinde de continut, de rapiditatea cu care iti sunt livrate, de experienta pe care ti-o ofera. Vor avea succes ziarele online care se adapteaza si inoveaza pentru cititor. Momentan nu platesc pentru vreun ziar online”, a declarat Toma.
„Dar pana sa ajungem la a oferi ceva in plus poate ar trebui o doza mai mare de calitate in loc de cantitate. Dar asta este o meteahna romaneasca valabila pentru toate domeniile”, a afirmat Dragos Salamac, team-leader BenQ Romania.
Perioada actuala nu este deloc una oportuna pentru introducerea taxei pe online, crede seful BenQ Romania. Publisherii vor trebui sa se astepte la o scadere masiva a numarului de cititori, lucru care va conduce, analog, la scaderea veniturilor din reclama.
George Butunoiu, unul dintre cei mai cunoscuti headhunteri de pe piata locala, se numara printre putinii manageri chestionati de DailyBusiness.ro care a afirmat deschis ca citeste stiri online doar pentru ca sunt gratuite.
„Nu cred ca as plati niciodata ca sa citesc stiri pe Internet. Acum le citesc pentru ca sunt gratuite, insa daca ar fi cu plata m-as limita numai la printuri, chiar daca ar trebui sa platesc de cateva ori mai mult pentru acelasi volum de informatii”, a afirmat Butunoiu.
Printre cei care accepta sa plateasca pentru continut online romanesc se numara Andreea Florea, brand consultant la BrandTailors, Bogdan Theodor Olteanu, seful agentiei de PR Bortun Olteanu si Stefan Iordache, COO-ul Leo Burnett. Toti ar plati, insa nu pentru orice, livrat oricum.
Stefan Iordache plateste in prezent pentru a accesa online AdAge, WARC si alte publicatii sau portaluri din media si advertising, dar si pentru accesul pe e-readerul Kindle la New York Times.
In cazul in care continutul online pe care l-ar primi de la publisherii locali ar fi unul de calitate, Iordache sustine ca ar fi dispus sa plateasca mai mult decat pentru cel tiparit.
Este ca la film: mergi la cinema si platesti biletul, chiar daca l-ai fi putut descarca de pe Internet
Daniel Toma, director general Senior Sofware
Deocamdata, seful Leo Burnett Romania asteapta sa vada pe iPad un produs care sa fie la granita dintre o televiziune de stiri, una financiara, o revista de business si un cotidian de afaceri. Pentru care, spune Iordache, ar plati, „fireste”.
Bogdan Theodor Olteanu, managing directorul Bortun Olteanu plateste anual, pentru varianta online a Harvard Business Review, 149 dolari. Si ar fi dispus sa plateasca tot atat si pentru un site de informatii local „cu continut foarte complet si scris de oameni foarte destepti si foarte documentat, unic, pe care nu il poti accesa din alta parte”.
Andreea Florea, brand consultant la agentia de branding Brand Tailors, considera fireasca tendinta de introducere a taxelor de accesare a continutului media online, in contextul restrangerii pietei publicatiilor in print.
„Obisnuiesc sa achit aceste taxe in prezent pentru publicatii online care imi ofera continut relevant domeniului meu de activitate profesionala, pe care nu il pot accesa din alte surse. De pilda, nu as plati pentru o stire de interes general la care pot avea acces pe alte medii. In schimb, as fi dispusa sa platesc pentru o analiza sau o interpretare facuta de experti in domeniile mele de interes. Este vorba, de fapt, de o valoare adaugata pe care o caut si pentru care as plati”, a afirmat Florea.
In opinia acesteia, online-ul ofera o gama de posibilitati care ar permite introducerea taxelor de acces si ar asigura un grad ridicat de relevanta a continutului in raport cu fiecare utilizator in parte: selectarea informatiei conform unor filtre de continut setate de utilizator, feedback continuu pentru imbunatatirea serviciilor, perioade de free trial etc.
„Cred ca vom asista la o schimbare majora de atitudine si din punct de vedere al branding-ului, in sensul in care parametrii de brand precum calitatea perceputa sau loialitatea vor capata din ce in ce mai multa importanta. Consistenta abordarii si raportarea continutului la valorile brand-ului vor fi esentiale in conditiile in care trebuie pastrat in mod constant un grad ridicat de afinitate cu utilizatorii”, a adaugat Andreea Florea.
Dumneavoastra in ce conditii ati fi dispus(a) a plati continut online?

Citeste articolul pe: Daily Business

Postat de pe data de 9 iun., 2010 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 1,389 ori.

Publica un raspuns