Pe fondul presiunilor tot mai mari asupra Senatului Universității de Medicină și Farmacie din Târgu-Mureș venite din partea factorilor politici care doresc să impună un învățământ universitar structurat pe criterii etnice și nu educaționale, rectorul Leonard Azamfirei a declarat că pe rolul instanței Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării există și o sesizare a studenților români din cadrul universității. ”Sesizarea are în vedere faptul că la examenul de admitere, pentru aceleași subiecte, media de intrare la secția română este cu un punct mai mare decât cea de la secția maghiară”, spune Azamfiei. Situația este reclamată ca un caz de discriminare, ca urmare a faptului că separarea etnică a examenului de admitere alterează principiul concurenței,  făcânt ca studenți mai slabi pregătiți să acceadă pe băncile universității doar pentru că la secția maghiară se prezintă mai puțini candidați.

Principiul etnic care alterează principiul educațional

E o situație schimbată față de cea înregistrată urmă cu câțiva ani, când media mai mare la admitere se înregistra la secția maghiară, situație care la vremea aceea era reclamată de cadre didactice maghiare din UMF. Oricum ar fi însă, faptul a fost cauzat de cerința ca UMF să repartizeze un număr de locuri la admitere diferențiat pe criterii etnice, al cărei campion la vremea aceea a fost senatorul UDMR Gyorgy Frunda. Înainte de demersul UDMR, examenul de admitere se realiza în comun, fiecare candidat având dreptul de a-și scrie lucrarea în limba maternă, în funcție de medii realizându-se departajarea printr-un proces de concurență directă, nealterată de politici etnice. Apoi, după admitere, în funcție de numărul de studenți, se constituiau secțiile română și maghiară.

Persistența în prostie

Reforma UDMR care a creat apoi aceste inechități, când de o parte, când de celalată, ca și în cazul plângerii formulate la CNCD împotriva obligativității de a folosi Limba Română în relația cu pacientul la lucrările practice, a ignorat complet principiul educațional, țintind doar obținerea unui avantaj etnic prin mașinațiuni politice. Și nu era prima dată când se întâmpla acest lucru. Amintim în acest sens transformarea Liceului Bolyai Farcas în liceu exclusiv maghiar, motivul enunțat la vremea aceea de către politicianul UDMR Borbely Laszlo fiind de un infantilism dezarmant: ”dacă există licee care sunt numai românești, să fie și unul exclusiv maghiar”. Profesori au trebuit să fie transferați, elevi duși dintr-o parte în alta, doar pentru ca principiul etnic să primeze irațional în fața celui educațional.

Să fie corect politic, nu corect gramatical

Asemenea ”reforme” care s-au succedat de-a lungul timpului în sistemul de educație românesc, făcute după criterii politice și nu educaționale, sunt responsabile pentru scăderea constantă a calității învățământului din România, fapt care este remarcat de toți cei prezenți în sistem. De asemenea, acestea au făcut ca România să fie printre ultimele țări europene în ceea ce privește accederea tinerilor în învățământul superior.

Și ca nerozia să se arate fără de sfârșit, studenții maghiari de la UMF s-au îmbufnat la început de an universitar, pentru că trebuie să vorbească românește cu pacienții, și au boicotat festivitatea de deschidere, în frunte cu pro-rectorul UMF, Tibor Szilagyi.

Și studenții români de la UMF au o plângere depusă la CNCD

Pe fondul presiunilor tot mai mari asupra Senatului Universității de Medicină și Farmacie din Târgu-Mureș venite din partea factorilor politici care doresc să impună un învățământ universitar structurat pe criterii etnice și nu educaționale, rectorul Leonard Azamfirei a declarat că pe rolul instanței Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării există și o sesizare a studenților români din cadrul universității. ”Sesizarea are în vedere faptul că la examenul de admitere, pentru aceleași subiecte, media de intrare la secția română este cu un punct mai mare decât cea de la secția maghiară”, spune Azamfiei. Situația este reclamată ca un caz de discriminare, ca urmare a faptului că separarea etnică a examenului de admitere alterează principiul concurenței,  făcânt ca studenți mai slabi pregătiți să acceadă pe băncile universității doar pentru că la secția maghiară se prezintă mai puțini candidați.

Principiul etnic care alterează principiul educațional

E o situație schimbată față de cea înregistrată urmă cu câțiva ani, când media mai mare la admitere se înregistra la secția maghiară, situație care la vremea aceea era reclamată de cadre didactice maghiare din UMF. Oricum ar fi însă, faptul a fost cauzat de cerința ca UMF să repartizeze un număr de locuri la admitere diferențiat pe criterii etnice, al cărei campion la vremea aceea a fost senatorul UDMR Gyorgy Frunda. Înainte de demersul UDMR, examenul de admitere se realiza în comun, fiecare candidat având dreptul de a-și scrie lucrarea în limba maternă, în funcție de medii realizându-se departajarea printr-un proces de concurență directă, nealterată de politici etnice. Apoi, după admitere, în funcție de numărul de studenți, se constituiau secțiile română și maghiară.

Persistența în prostie

Reforma UDMR care a creat apoi aceste inechități, când de o parte, când de celalată, ca și în cazul plângerii formulate la CNCD împotriva obligativității de a folosi Limba Română în relația cu pacientul la lucrările practice, a ignorat complet principiul educațional, țintind doar obținerea unui avantaj etnic prin mașinațiuni politice. Și nu era prima dată când se întâmpla acest lucru. Amintim în acest sens transformarea Liceului Bolyai Farcas în liceu exclusiv maghiar, motivul enunțat la vremea aceea de către politicianul UDMR Borbely Laszlo fiind de un infantilism dezarmant: ”dacă există licee care sunt numai românești, să fie și unul exclusiv maghiar”. Profesori au trebuit să fie transferați, elevi duși dintr-o parte în alta, doar pentru ca principiul etnic să primeze irațional în fața celui educațional.

Să fie corect politic, nu corect gramatical

Asemenea ”reforme” care s-au succedat de-a lungul timpului în sistemul de educație românesc, făcute după criterii politice și nu educaționale, sunt responsabile pentru scăderea constantă a calității învățământului din România, fapt care este remarcat de toți cei prezenți în sistem. De asemenea, acestea au făcut ca România să fie printre ultimele țări europene în ceea ce privește accederea tinerilor în învățământul superior.

Și ca nerozia să se arate fără de sfârșit, studenții maghiari de la UMF s-au îmbufnat la început de an universitar, pentru că trebuie să vorbească românește cu pacienții, și au boicotat festivitatea de deschidere, în frunte cu pro-rectorul UMF, Tibor Szilagyi.

Postat de pe data de 2 oct., 2013 in categoria Civism. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 9,311 ori.

3 Raspunsuri pentru “Și studenții români de la UMF au o plângere depusă la CNCD”

  1. florentin spune:

    Nu am auzit de o plangere asemanatoare la Petru Maior! Acum cativa ani, cand aia mai organizau concurs si nu bagau orice vita in universitate, era concurs cu 8 pe un loc pentru romani sau maghiari, la administratie publica, iar pentru rromi erau rezervate 4 locuri, pe care erau 5 candidati! Nimeni nu a stiut sa urle discriminare pozitiva la CNCD iar unii dintre cei intrati fara greturi, pe locurile pentru rromi, sunt angajati in primarie pe PF!

  2. hegheș spune:

    o mică precizare vizavi de „Profesori au trebuit să fie transferați, elevi duși dintr-o parte în alta, doar pentru ca principiul etnic să primeze irațional în fața celui educațional” la Liceul Bolyai – elevii n-au fost duși, ci au fost lăsați să termine liceul. profesorii au fost transferați într-adevăr la final.

Publica un raspuns