In conditiile in care nava a fost implicata intr-un singur incident in 70 de ani,
Buget de austeritate si dotari depasite. Aceasta este „averea” Marinei Romane. Pe langa cele doua fregate si un submarin, care asteapta de ani buni sa intre intr-un amplu proces de modernizare, Ministerul Apararii se poate mandri si cu o nava moderna, care face fata cu brio concurentei de la nivel international: Bricul „Mircea”. Si pentru a demonstra ca atunci cand vine vorba de precautie guvernantii nu se uita la bani, ministerul cheltuieste aproape 100.000 de lei pentru asigurarea navei-scoala pe parcursul unui singur voiaj, care dureaza cinci luni.
Marina Militara Romana are putine motive de mandrie la capitolul dotari, dar atunci cand vine vorba de nava-scoala „Mircea” fata oricarui ofiter se insenineaza. Batrana nava, care a ajuns la venerabila varsta de 70 de ani, este un adevarat simbol al fortelor navale, la bordul sau facandu-si ucenicia zeci de generatii de ofiteri si subofiteri. Bricul „Mircea”, care se afla in prezent in dotarea fortelor navale romanesti, a fost construit in 1939, la Hamburg. Acest vas este urmasul primului bric lansat la apa in 1882, la celebrul santier naval londonez „Thames Iron Worlds” de insusi Ion Ghica, pe atunci ambasadorul Romaniei in Marea Britanie, care a fost scufundat in 1944, in timpul unui bombardament dupa o cariera stralucita in Flotila Romaneasca. „Mircea” a fost prima nava-scoala a Marinei Militare Romane, ea fiind achizitionata dupa infiintarea, in 1881, a scolii copiilor de marina din Galati, care impunea si o pregatire practica. Printr-o nota din 22 august 1881 a Ministerului de Razboi, se autorizeaza incheierea unui contract pentru constructii de nave militare cu o firma engleza. Raposatul Bric „Mircea” a servit drept nava-scoala pentru 40 de promotii de maistri militari si ofiteri de marina. Timp de 57 de ani, cat a servit Marina Militara romaneasca, primul Bric „Mircea” a plecat in 17 voiaje in Marea Neagra, in 12 in Marea Mediterana si a traversat de doua ori Oceanul Atlantic. Primul Bric „Mircea” a ramas, in amintirea lupilor de mare, ca nava care a reusit sa infrunte furtuna de trei zile si trei nopti din 1888 de pe Marea Neagra si care a reusit sa scufunde 40 de nave. Afland de aceasta performanta a echipajului format, in cea mai mare parte, din elevi, sultanul Abdul Hamid a ordonat atunci repararea navei pe gratis in arsenalul marinei otomane.
In 1939, stafeta a fost predata, iar Marina romaneasca a fost dotata cu o nava-scoala mult mai moderna, care are o lungime de 81,18 metri, o latime de 12,04 metri si o inaltime maxima a catargului de 44 metri. In acelasi timp, cel de-al doilea bric, care a fost botezat cu numele predecesorului sau pentru a continua traditia, se poate lauda cu o autonomie de 5.000 de mile marine si cu o viteza maxima de 12 noduri, cu motorul, si de 10 noduri, cu velele. Prin comparatie, Bricul „Mircea” senior avea o lungime de 36 de metri, latimea de 7,6 metri si pescajul de 3,6 metri. Nava avea doua catarge, de aproximativ 28 de metri inaltime, si 14 vele, care insumau o suprafata de 500 de metri patrati, fiind dotat cu doua tunuri de 80 mm, doua tunuri de 37 mm si o mitraliera cu 10 tevi. In timp ce seniorul era realizat, in intregime, din lemn masiv, Bricul „Mircea” junior are corpul si arborada din otel. In prezent, in lume mai exista inca patru nave similare cu Bricul „Mircea” care navigheaza: Eagle (SUA), Gorch Fock (Germania), Sagres (Portugalia) si Tovarisci (Rusia). Gorch Fock (Ambasadorul in alb – n.r.) este emblema Marinei Germane, avand la bord peste 700.000 de mile marine. Bricul nemtesc a fost construit tot in portul de la Hamburg, de constructorul german „Blohm&Voss”, dar este cu 20 de ani mai tanar decat nava-scoala „Mircea”. Incepand din 1958, de cand a fost lansata la apa in Hamburg, Gorch Fock este locul unic de instruire a tinerei generatii de ofiteri ai Marinei Germane.
Bricul „Mircea” junior, care a efectuat nenumarate marsuri de instructie in Marea Neagra, Marea Egee, Mediterana si Oceanul Atlantic, a suferit de-a lungul vietii sale doua reparatii capitale. Dupa ce in 1965 a fost reparat la Hamburg, in 1994, a intrat intr-un amplu proces de reparatii si modernizare in Santierul Naval Braila. Lucrarile au durat aproape opt ani si au costat peste sapte milioane de dolari, cu 40% mai putin decat daca reparatiile ar fi fost realizate in santierul constructorului din Germania. Si in acest caz, ca si in cazul altor nave valoroase aflate in patrimoniul statului roman, Ministerul Apararii a gasit cu greu resursele financiare necesare reparatiei bricului, asa ca durata lucrarilor a ajuns de la doi ani, atat cat se preconizase initial, la sapte ani si sapte luni, timp in care nava a fost demontata piesa cu piesa. In plus, inginerii santierului de la Braila s-au confruntat si cu dificultati de ordin tehnic, din cauza vechimii navei, echipa de lucru declarand, la final, ca modernizarea bricului a fost o veritabila „opera de arta”. Acum, Marina Romana se poate mandri ca este una dintre cele mai moderne nave de instructie din lume, bricul beneficiind si de o asigurare pe masura. Surse din cadrul Ministerului Apararii afirma ca asigurarea de tip CASCO a navei-scoala „Mircea” si a echipajului de 149 de membri, pe perioada unui mars de instructie, care dureaza, in medie, cinci luni, costa aproximativ 100.000 de lei (40.000 de lei, fara TVA, pentru asigurarea navei, si aproximativ 41.000 de lei, fara TVA, pentru asigurarile de viata ale celor 149 de membri ai echipajului – n.r.). In pofida primei de asigurare considerabile, asiguratorul se angajeaza sa plateasca maximum doua milioane de euro in cazul unui eveniment pe mare in care ar urma sa fie implicat bricul.
Pe 13 aprilie, nava-scoala „Mircea” a plecat in cel de-al 70-lea voiaj de instructie. Timp de cinci luni, bricul va traversa trei mari si un ocean cu aproape 150 de membri ai echipajului la bord. Timp de 70 de ani cat a servit Marina Militara Romaneasca, bricul „Mircea” a fost implicat doar intr-un singur incident major pe mare. Evenimentul a avut loc in 1965 in Golful Biscaya, cand cablurile cu care era remorcat s-au rupt din cauza unei furtuni care iscase valuri de peste 14 metri inaltime. Bricul era in drum spre Hamburg, unde urma sa intre in reparatii capitale, Atunci, bricul a tinut piept naturii dezlantuite timp de patru zile, dupa care remorcherul frantuzesc, Rinoceros 4, a tractat corabia pana la Brest. Pe toata durata furtunii, echipajul a refuzat sa paraseasca nava.

Citeste articolul pe: Financiarul

Apararea da 100.000 de lei pentru asigurarea Bricului Mircea

In conditiile in care nava a fost implicata intr-un singur incident in 70 de ani,
Buget de austeritate si dotari depasite. Aceasta este „averea” Marinei Romane. Pe langa cele doua fregate si un submarin, care asteapta de ani buni sa intre intr-un amplu proces de modernizare, Ministerul Apararii se poate mandri si cu o nava moderna, care face fata cu brio concurentei de la nivel international: Bricul „Mircea”. Si pentru a demonstra ca atunci cand vine vorba de precautie guvernantii nu se uita la bani, ministerul cheltuieste aproape 100.000 de lei pentru asigurarea navei-scoala pe parcursul unui singur voiaj, care dureaza cinci luni.
Marina Militara Romana are putine motive de mandrie la capitolul dotari, dar atunci cand vine vorba de nava-scoala „Mircea” fata oricarui ofiter se insenineaza. Batrana nava, care a ajuns la venerabila varsta de 70 de ani, este un adevarat simbol al fortelor navale, la bordul sau facandu-si ucenicia zeci de generatii de ofiteri si subofiteri. Bricul „Mircea”, care se afla in prezent in dotarea fortelor navale romanesti, a fost construit in 1939, la Hamburg. Acest vas este urmasul primului bric lansat la apa in 1882, la celebrul santier naval londonez „Thames Iron Worlds” de insusi Ion Ghica, pe atunci ambasadorul Romaniei in Marea Britanie, care a fost scufundat in 1944, in timpul unui bombardament dupa o cariera stralucita in Flotila Romaneasca. „Mircea” a fost prima nava-scoala a Marinei Militare Romane, ea fiind achizitionata dupa infiintarea, in 1881, a scolii copiilor de marina din Galati, care impunea si o pregatire practica. Printr-o nota din 22 august 1881 a Ministerului de Razboi, se autorizeaza incheierea unui contract pentru constructii de nave militare cu o firma engleza. Raposatul Bric „Mircea” a servit drept nava-scoala pentru 40 de promotii de maistri militari si ofiteri de marina. Timp de 57 de ani, cat a servit Marina Militara romaneasca, primul Bric „Mircea” a plecat in 17 voiaje in Marea Neagra, in 12 in Marea Mediterana si a traversat de doua ori Oceanul Atlantic. Primul Bric „Mircea” a ramas, in amintirea lupilor de mare, ca nava care a reusit sa infrunte furtuna de trei zile si trei nopti din 1888 de pe Marea Neagra si care a reusit sa scufunde 40 de nave. Afland de aceasta performanta a echipajului format, in cea mai mare parte, din elevi, sultanul Abdul Hamid a ordonat atunci repararea navei pe gratis in arsenalul marinei otomane.
In 1939, stafeta a fost predata, iar Marina romaneasca a fost dotata cu o nava-scoala mult mai moderna, care are o lungime de 81,18 metri, o latime de 12,04 metri si o inaltime maxima a catargului de 44 metri. In acelasi timp, cel de-al doilea bric, care a fost botezat cu numele predecesorului sau pentru a continua traditia, se poate lauda cu o autonomie de 5.000 de mile marine si cu o viteza maxima de 12 noduri, cu motorul, si de 10 noduri, cu velele. Prin comparatie, Bricul „Mircea” senior avea o lungime de 36 de metri, latimea de 7,6 metri si pescajul de 3,6 metri. Nava avea doua catarge, de aproximativ 28 de metri inaltime, si 14 vele, care insumau o suprafata de 500 de metri patrati, fiind dotat cu doua tunuri de 80 mm, doua tunuri de 37 mm si o mitraliera cu 10 tevi. In timp ce seniorul era realizat, in intregime, din lemn masiv, Bricul „Mircea” junior are corpul si arborada din otel. In prezent, in lume mai exista inca patru nave similare cu Bricul „Mircea” care navigheaza: Eagle (SUA), Gorch Fock (Germania), Sagres (Portugalia) si Tovarisci (Rusia). Gorch Fock (Ambasadorul in alb – n.r.) este emblema Marinei Germane, avand la bord peste 700.000 de mile marine. Bricul nemtesc a fost construit tot in portul de la Hamburg, de constructorul german „Blohm&Voss”, dar este cu 20 de ani mai tanar decat nava-scoala „Mircea”. Incepand din 1958, de cand a fost lansata la apa in Hamburg, Gorch Fock este locul unic de instruire a tinerei generatii de ofiteri ai Marinei Germane.
Bricul „Mircea” junior, care a efectuat nenumarate marsuri de instructie in Marea Neagra, Marea Egee, Mediterana si Oceanul Atlantic, a suferit de-a lungul vietii sale doua reparatii capitale. Dupa ce in 1965 a fost reparat la Hamburg, in 1994, a intrat intr-un amplu proces de reparatii si modernizare in Santierul Naval Braila. Lucrarile au durat aproape opt ani si au costat peste sapte milioane de dolari, cu 40% mai putin decat daca reparatiile ar fi fost realizate in santierul constructorului din Germania. Si in acest caz, ca si in cazul altor nave valoroase aflate in patrimoniul statului roman, Ministerul Apararii a gasit cu greu resursele financiare necesare reparatiei bricului, asa ca durata lucrarilor a ajuns de la doi ani, atat cat se preconizase initial, la sapte ani si sapte luni, timp in care nava a fost demontata piesa cu piesa. In plus, inginerii santierului de la Braila s-au confruntat si cu dificultati de ordin tehnic, din cauza vechimii navei, echipa de lucru declarand, la final, ca modernizarea bricului a fost o veritabila „opera de arta”. Acum, Marina Romana se poate mandri ca este una dintre cele mai moderne nave de instructie din lume, bricul beneficiind si de o asigurare pe masura. Surse din cadrul Ministerului Apararii afirma ca asigurarea de tip CASCO a navei-scoala „Mircea” si a echipajului de 149 de membri, pe perioada unui mars de instructie, care dureaza, in medie, cinci luni, costa aproximativ 100.000 de lei (40.000 de lei, fara TVA, pentru asigurarea navei, si aproximativ 41.000 de lei, fara TVA, pentru asigurarile de viata ale celor 149 de membri ai echipajului – n.r.). In pofida primei de asigurare considerabile, asiguratorul se angajeaza sa plateasca maximum doua milioane de euro in cazul unui eveniment pe mare in care ar urma sa fie implicat bricul.
Pe 13 aprilie, nava-scoala „Mircea” a plecat in cel de-al 70-lea voiaj de instructie. Timp de cinci luni, bricul va traversa trei mari si un ocean cu aproape 150 de membri ai echipajului la bord. Timp de 70 de ani cat a servit Marina Militara Romaneasca, bricul „Mircea” a fost implicat doar intr-un singur incident major pe mare. Evenimentul a avut loc in 1965 in Golful Biscaya, cand cablurile cu care era remorcat s-au rupt din cauza unei furtuni care iscase valuri de peste 14 metri inaltime. Bricul era in drum spre Hamburg, unde urma sa intre in reparatii capitale, Atunci, bricul a tinut piept naturii dezlantuite timp de patru zile, dupa care remorcherul frantuzesc, Rinoceros 4, a tractat corabia pana la Brest. Pe toata durata furtunii, echipajul a refuzat sa paraseasca nava.

Citeste articolul pe: Financiarul

Postat de pe data de 31 dec., 2009 in categoria Noutăți. Poti urmari comentariile acestui articol prin RSS 2.0. Acest articol a fost vizualizat de 542 ori.

Publica un raspuns